تغییر رئیس و بدنه اصلی مدیریت سینمای ایران ظرف دو ماه آینده!

    کد خبر :332513

با تصویب طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، یکی از نهادهای دولتی که به لحاظ مدیریتی با تحول اساسی مواجه می‌شود، سازمان سینمایی است؛ سازمانی که نه تنها رئیس آن، بلکه طیف گسترده‌ای از مدیرانش بازنشسته هستند و باید حداکثر ظرف دو ماه آینده امور را تحویل دهند و سینما را به مردانی واگذار کنند که سی سال خدمتشان به پایان نرسیده است.

به گزارش تابناک؛ مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی تصویب کرد و بدین ترتیب، از این پس استانداران و معاونان استانداران و معاون وزرا در شمول استثناهای قانونی نیستند و باید این گروه از مدیران که بازنشسته هستند، دستگاه‌های دولتی را ترک کنند و دریافتی تحت هر عنوان از دولت نداشته باشند. مجلس شورای اسلامی به دولت، دو ماه فرصت داده تا تکلیف بازنشسته‌ها را مشخص کند و پس از دو ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، هر بازنشسته‌ای در دولت فعال باشد، با او در حکم متصرف اموال دولتی برخورد می‌شود.

برخی سازمان‌ها با بازنشستگان محدودی مواجه هستند که جایگزینی آنها در فرصت دو ماهه بسیار ساده است؛ اما تغییرات در برخی دستگاه‌ها بسیار پیچیده‌ است، چون با سوءمدیریت نه تنها رئیس دستگاه یک فرد بازنشسته انتخاب شده، بلکه بدنه مدیریتیِ زیرمجموعه او نیز متشکل از تعداد قابل توجهی بازنشسته است. یکی از پررنگ‌ترین نمودها در این زمینه، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با اجرای این قانون تغییرات گسترده‌ای را طی دو ماه آینده در پیش دارد و وزیر فرهنگ و ارشاد، این بار مجبور به انتخاب معاون امورسینمایی است.

بر اساس اطلاعات «تابناک»، علاوه بر محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی که بازنشسته است و بالاخره باید مسئولیت را تحویل بدهد و بدین ترتیب دل از این سینما بکند، علیرضا رضاداد، مشاور سازمان سینمایی و دبیر جشنواره کودک نیز بازنشسته است. همچنین مهدی یزدانی مدیرعامل رسانه‌های تصویری، مجید مسچی مدیرعامل سینماشهر، محمود اربابی معاون توسعه و تحقیقات سازمان سینمایی، علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما و صانعی مقدم مدیر گروه سینمایی دولتی هنر و تجربه نیز بازنشسته هستند.

بدین ترتیب، هسته اصلی مدیریت سینما در این دوره به کل تغییر می‌کند و تنها عنصر وابسته به این گروه که تا زمان انتخاب رئیس جدید سازمان سینمایی می‌‌ماند، ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است که حضورش با سابقه پزشکی در مقام معاون نظارت و ارزشیابی همواره عجیب و غیرقابل هضم بوده است. بدین ترتیب سیدعباس صالحی در هفته‌های پیش رو باید رئیس جدید سازمان سینمایی را انتخاب کند تا رئیس جدید فرصت داشته باشد در مهلت باقی مانده، مدیران تازه نفس را جایگزین مدیران بازنشسته کند.

البته بر اساس شنیده‌های «تابناک» در دیگر بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تراکم بازنشستگان همچون دیگر دستگاه‌ها وجود دارد؛ اما احتمالاً ترافیک بازنشسته‌ها نه تنها در وزارت فرهنگ، بلکه در سایر دستگاه‌ها نیز کم نظیر است. مهم‌ترین علت این وضعیت، عدم به کارگیری جوان‌ها و حتی حذف برخی مدیران جوان توسط رئیس کنونی سازمان سینمایی و جایگزینی چهره‌های بازنشسته‌ بود که نتیجه‌اش وضع موجود شده است.

انتظار می‌رود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با در نظر گرفتن خواسته همه اهالی سینما از هر طیف، یک چهره فراجناحی و در عین حال، متخصص در حوزه سینما انتخاب کند. موفق‌ترین تجربه مدیریت سینما به باور گروه‌های منصف، دوره مدیریت سیف الله داد بوده و این اتفاق به واسطه انتخاب یک مدیرِ سینماگر تحقق یافته است؛ مدیری که نه تنها تجربه مدیریت موفق در خانه سینما را داشت، بلکه خود کارگردان بود و به همین دلیل درک کاملی از فرآیندهای سینمایی و نقاطی که باید اصلاح شود تا مسیر فیلمسازی ایران بهبود یابد، داشت.

از این روی، امید می رود یک کارگردان معتدل و دارای سوابق سینمایی، مدیریت سینمای ایران را در این مقطع بر عهده بگیرد؛ کارگردانی که علاوه بر تجربه مدیریتی جدی در حوزه سینما، توان اداره این حوزه را در سال‌های پیش روی ـ که دیگر خبری از بودجه‌های تخصیصی کلان سال 95 تا 97 نیست ـ داشته باشد و بتواند سینمای ایران را آبرومندانه از گردنه پیش رو عبور دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید