وزارت خارجه طراحی جدیدی برای روابط منطقه‌ای داشته باشد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۲
    کد خبر :332499

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: وزارت خارجه باید طراحی های جدیدی برای روابط منطقه‌ای داشته باشد تا آمریکا احساس کند که به خاطر اقداماتش علیه ایران منافعش در دنیا به خطر می افتد.

مرتضی صفاری نطنزی رئیس کمیته روابط خارجی مجلس در گفتگو با مهر، در خصوص روابط بین الملل ایران گفت: ما در دوره ویژه از لحاظ مشکلات داخلی و پیچیدگی هایی که در حوزه سیاست خارجی ما اتفاق افتاده است قرار داریم و دولت باید طراحی خاصی برای حل مشکلات داخلی انجام دهد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی شاهد پدیده های جدیدی هستیم، گفت: در غرب دوگانگی ایجاد شده است و آمریکایی ها به صورت جدی در تلاش هستند تا روابط جمهوری اسلامی ایران را دچار اختلال کنند. بخشی از جهان غرب نیز برخلاف آمریکا تمایل به همکاری با ایران دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه در منطقه دچار مشکلاتی هستیم که در گذشته دچار این مشکلات نبودیم، گفت: روابط ما با برخی از کشورهای منطقه در شرایط بدی قرار دارد و با کشورهایی مثل عربستان، امارات و بحرین دچار مشکلات اساسی هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه دستگاه سیاست خارجی باید طراحی های جدیدی را برای روابط منطقه ای ایران داشته باشد، گفت: دستگاه سیاست خارجی باید تلاش کند تا مسائل و مشکلات ایران با کشورهای منطقه حل شود. در شرایطی که آمریکایی ها تلاش می کنند به جمهوری اسلامی صدمه بزنند و تحریم ها جدی شده است، باید مسائل مان را با کشورهای منطقه و به خصوص همسایه ها حل کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات ما با کشورهای منطقه قابل حل است، گفت: مشکلات ما با کشورهای منطقه، مشکلات سیاسی است و مشکل تاریخی، مرزی و قومیتی بین ما و همسایگانمان وجود ندارد. بنابراین با اقدامات وزارت خارجه این مشکلات قابل حل است.

صفاری افزود: در فضای تحریم، فعالیت های اقتصادی ما از لحاظ صادرات و واردات بیشتر با همسایگان مان است و باید روابط را با این کشورها بهبود یابد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در نگاه دراز مدت، مشکلات همسایگان ما با آمریکا بیشتر از ایران است، گفت: آمریکائی ها در حال چاپیدن این کشورها هستند. کل درآمد و امکانات این کشورها را می برند تا در مقابل ایران از آنها حمایت کنند.

صفاری تصریح کرد: اما این سوال مهم مطرح است که آیا اگر اتفاقی بیفتد، آمریکائی ها واقعاً خواهند توانست از این کشورها در مقابل ایران حمایت کنند؟ اگر سردمداران این کشورها درک درستی داشته باشند، نباید به اظهارات مقامات آمریکائی اعتماد کنند. اگر اتفاقی در منطقه بیفتد آمریکائی ها هیچ اقدامی نمی توانند انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه به نفع کشورهای همسایه است که مشکلاتشان را با ایران حل کنند، گفت: آمریکائی ها اقداماتی را به لحاظ سیاسی علیه ایران انجام می دهند و در دنیا راه افتاده اند و روابط ایران با کشورها را تخریب می کنند، بنابراین وزارت امور خارجه هم می تواند مقابل به مثل کند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس ادامه داد: من در دوره ای در قزاقستان سفیر بودم. در آن دوره آمریکائی ها فعالیت های دیپلمات های ایران را رصد می کردند. با هر مقامی که ما ملاقات می کردیم حداکثر روز بعد مقامات آمریکائی با آنها ملاقات می کردند تا تفاهم و قرارداد ما را برهم بزنند. ما هم متوجه شده بودیم و ملاقات های ایضائی انجام می دادیم تا آنها سرگرم شوند تا متوجه شوند ما سرکارشان گذاشته ایم اقدامات خود را تعطیل کردند.

صفاری با تاکید بر اینکه وزارت خارجه با طراحی دقیق به راحتی می تواند در کشورهای دیگر آمریکائی ها را بیخ دیوار بگذارد، آمریکائی ها آدم های باهوشی نیستند، گفت: وزارت خارجه باید برای جلوگیری از نفوذ آمریکا در منطقه طراحی داشته باشد. آمریکا باید احساس کند که به خاطر اقداماتش علیه ایران منافعش در دنیا به خطر می افتد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارداشت: نباید اجازه دهیم آمریکائی ها به راحتی مقاصد خود را دنبال کنند. ایران در حوزه های مردمی در بسیاری ازمناطق دنیا دارای جذابیت است و مردم دنیا با ایران همراهی می کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: آمریکائی ها با شرکت ها و بنگاه های اقتصادی تماس می گیرند که با ایران کار نکنند. ما نیز باید برای آنها منافع اقتصادی تعریف کنیم که ارتباط با ایران برای این شرکت ها در حوزه های اقتصادی جذابیت داشته باشد.

صفاری ادامه داد: باید بستر فعالیت های اقتصادی این شرکت ها را با فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی فراهم کرد. معمولاً بنگاه های اقتصادی اگر برایشان جایی منافعی تعریف شود، توجهی به مسائل سیاسی نمی کنند.

وی در خصوص تهدیدات اخیر ترامپ علیه ایران گفت: بنده اصلاً زمینه ای برای جنگ آمریکا علیه ایران نمی بینم. آمریکائی ها توان این کار را ندارند و حامیانشان در منطقه نیز آمادگی چنین رویارویی را ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید