جمهوری اسلامی راهکار مبارزه با دست چدنی آمریکایی را خوب بلد است؛ چه با دستکش مخملی و چه بدون آن

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ۹:۴۶
    کد خبر :332250

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص برخورد ایران درقبال اقدامات دموکراتها و جمهوری خواهان گفت: جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته تجربه لازم را کسب کرده و راهکار‌های مقابله با دست چدنی را پیدا کرده است چه این دست چدنی زیر دستکش مخملی باشد و چه نباشد.
حسن عابدینی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با دانشجو، در خصوص واکنش تند ترامپ به اظهارات رئیس جمهور کشورمان و همچنین انتقاد وندی شرمن، معاون وزیر خارجه سابق ایالات متحده به اظهارات تند ضد ایرانی ترامپ گفت: ایالات متحده مبنی بر دو تفکر است که این تفکرات در دو حزب دموکرات و جمهوری خواه متجلی می‌شود.

وی با بیان اینکه این دو حزب بر سر یک موضوع یعنی منافع ملی آمریکا اشتراک نظر دارند، گفت: اما راه‌های رسیدن به این هدف از منظر این دو حزب آمریکایی اختلافات زیادی با یکدیگر دارد.

عابدینی بیشترین حوزه اختلاف دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در آمریکا را در حوزه مسائل داخلی دانست و یادآور شد: کمترین انحراف این دو جناح با یکدیگر در سیاست‌های بین المللی و به ویژه غرب آسیاست، اما راه‌های رسیدن به اهداف آن‌ها متفاوت است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اختلافات داخلی دو حزب اصلی آمریکا گفت: در داخل این کشور کار به جایی می‌رسد که چه در دوران ترامپ و چه در دوران اوباما دولت تا مرز shut down شدن پیش می‌رود و به عنوان مثال در حوزه سیاست‌های داخلی با محور تخصصی بهداشت و درمان که در دولت اوباما پیشرفت‌های چشمگیری داشت در دولت اوباما کنار گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد:، اما در حوزه بین الملل هر دو حزب اصلی آمریکا در اینکه موجودیت ایران را مغایر با منافع ملی خود می‌دانند تفاهم آشکاری دارند، اما تفاوت را در تاکتیک‌ها می‌پندارند.

عابدینی ادامه داد: به طور کلی دموکرات‌ها معتقدند از طریق برقراری ارتباط با ایران و دایر کردن سفارتخانه در کشورمان می‌توانند ایران را مهار کنند و منجر به رژیم چنج در کشور شوند، اما جمهوری خواهان تصور می‌کنند از طریق فشار و تهدید نظامی یا از طریق تهدید اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی می‌توانند تغییر رژیم در ایران را رقم بزنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: به عنوان مثال در دوران کارتر دموکرات فشار‌های سنگینی به ایران تحمیل شد که منجر به عملیات نظامی در طبس شد و در دوران جمهوری خواهان شاهد کمک به صدام و در دوران اوباما شاهد تلاش برای کارشکنی در موضوعات هسته‌ای از جمله وارد کردن ویروس استاکس نت که یک بدافزار در حوزه هسته‌ای است بودیم، اما تحریم‌های فلج کننده علیه ایران نیز در دوران اوباما به نتیجه نشست.

وی ادامه داد: این اقدامات از جمله کار‌هایی بود که در هر دولت روی کارآمده در آمریکا با یک هدف واحد آن هم تغییر رژیم در ایران انجام شد.

عابدینی با اشاره به انتقاد وندی شرمن به لفاظی‌های تند ترامپ علیه ایران گفت: وی به دولت ترامپ ایراد می‌گیرد که این مسیر به جایی نمی‌رسد البته به نظر می‌رسد شرمن پر بیراه نمی‌گوید، چون جمهوری اسلامی در قدرت سخت به دلیل تجربه ۴۰ ساله قطعا عملکرد چشمگیر و قابل توجهی خواهد داشت و آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند از پس قدرت جمهوری اسلامی در حوزه نظامی بربیایند لذا نظر شرمن و هم طیفان او این است که بهتر است تلاش کنیم تا زمینه برای مهار جمهوری اسلامی در منطقه، هسته‌ای و موشکی را فراهم کنیم تا اینکه مستقیما با ایران وارد جنگ شویم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مقام معظم رهبری از این روبه عنوان باهوش‌ترین استراتژیست جهان مطرح می‌شود که سال‌ها پیش فرمودند: دموکرات‌ها دست چدنی در دستکش مخملی دارند، در حقیقت طیف جمهوری خواه نیز دست چدنی را به طور مستقیم به ایران نشان می دهد، اما ماهیتا و به لحاظ هدف یک اتفاق واحد را دنبال می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته تجربه لازم را کسب کرده و راهکار‌های مقابله با دست چدنی را پیدا کرده است چه این دست چدنی زیر دستکش مخملی باشد و چه نباشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید