من با واژه استندآپ کمدی مخالفم

    کد خبر :332218

منتقد تلویزیون گفت: اگر عیبی در «خنداننده شو» می‌بینید، تقصیر مدیران تلویزیون است که باید بگویند صلاح نیست این قسمت یا این بخش از این برنامه پخش شود که تا به حال چنین کاری نکرده‌اند.

طهماسب صلح‌جو منقد تلویزیون و سینما ، درباره شوخی‌های خارج از عرف برخی استندآپ‌های کمدین‌های جوان برنامه «خندوانه» گفت: کمدی و طنز بر اساس همین شوخی‌های سخیف شکل گرفته و به وجود آمده و در واقع هدف کمدی این است که هنجارها و موضوعات جدی را به هم بریزد. در حقیقت یکی از معروف‌ترین نمایش‌های عامه‌پسند سنتی در ایران سیاه‌بازی است و سیاه با همین شوخی‌های این شکلی مردم را می‌خنداند و این هنجارشکنی اخلاقی در کمدی‌ها وجود دارد.

این منتقد با اشاره به اینکه مسئولان تلویزیون باید حواسشان را جمع کنند، بیان داشت: اما بحث استفاده از این شوخی‌ها در مدیوم تلویزیون متفاوت است. اینکه این نوع شوخی‌ها در تلویزیون و برنامه‌ای پرمخاطب نشان داده شود یا نه بحث دیگری است و در این میان مدیران تلویزیون این قدرت را دارند که چنین برنامه‌ای را پخش کنند یا خیر.

صلح‌جو در ادامه افزود: ما نمی‌توانیم به طرف بگوییم این شکلی شوخی نکن و این شکلی شوخی کن، اگر عیبی در این کار می‌بینید تقصیر مدیران تلویزیون است که باید بگویند صلاح نیست این قسمت یا این بخش از این برنامه پخش شود که تا به حال چنین کاری نکردند.

صلح‌جو با اشاره به اینکه یکی از داوران بخش استندآپ‌های خندوانه نیز تذکر داد که چنین شوخی‌هایی مناسب نیست، عنوان داشت: ما نباید عیب را به گردن سازندگان برنامه بیندازیم، اما این هم درست نیست که تلویزیون این شوخی‌ها را پخش کند و باید اینها را به مدیران تلویزیون گفت. سازندگان برنامه هم کار طبیعی خود را انجام می‌دهند. ما نمی‌توانیم یک کمدین را محدود کنیم که باید اینطوری شوخی کنی و اینطوری شوخی نکنی!

این منتقد در ادامه با اشاره به جوان و ناپخته بودن برخی از کمدین‌های جدید «خندوانه» بیان داشت: به نظر می‌آید افرادی که به تازگی به خندوانه می‌آیند و استندآپ اجرا می‌کنند، تازه‌کار هستند و زیاد هم طناز نیستند.

صلح‌جو درباره قدمت کمدین‌ها در تئاتر و توضیح نام «پیش پرده» به جای استندآپ نیز گفت: من با واژه استندآپ کمدی مخالفم. این کلمه‌ای که جدیدا در تلویزیون باب شده در تاریخ نمایش ایران سابقه و قدمت طولانی دارد و نامش هم «پیش پرده» است. در گذشته وقتی تئاتر اجرا می‌کردند، بعد از بسته شدن پرده اول برای تغییر دکور و تنفس دادن به بازیگرها،‌ فردی در این فاصله روی صحنه می‌آمد و مردم را سرگرم می‌کرد که نام آن «پیش پرده» بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید