آیا شهرداری می‌تواند مانع بهره‌برداری از ساختمان‌های بدون تاییدیه ایمنی و پایان‌کار شود؟

    کد خبر :331762

چند روز قبل برج پارامیس در نوسازترین منطقه تهران دچار حریق شد، پارامیس، یک برج نوساز 20 طبقه در منطقه 22 تهران است، منطقه‌ای که جزو جدیدترین مناطق تهران محسوب می‌شود و طی سال‌های گذشته از هر نقطه‌ای از آن ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌هایی با ظاهری زیبا سر برآورده‌اند اما برج پارامیس در این منطقه نمونه‌ای از صورت زیبا بود و سیرتی ترسناک!

حادثه برجی پارمیس به خیر گذشت و خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما آنچه مشخص شد این بود که این برج مسکونی فاقد تائیدیه ایمنی و سیستم و تجهیزات فعال اطفای حریق بود. در حالی که ساختمان های بلندمرتبه باید تائیدیه ایمنی را دریافت کنند و پس از آن افراد داخل آن ساکن شوند اما در این مورد این اتفاق رخ نداده بود و با وجود اینکه برج پارامیس مجوز پایان‌کار نداشت افراد زیادی ساکن این برج بودند.

حال با توجه به این حادثه، سئوالی که پیش می‌آید این است که چگونه در بنایی با این عظمت بدون داشتن تاییدیه ایمنی افراد بدون منع و محدودیتی اسکان می‌یابند و آیا شهرداری یا آتشنشانی نمی‌تواند مانع از این کار شود؟

علی نوذرپور شهرداری منطقه 22 تهران درباره ایمنی برج‌ها در گفت و گو با ایسنا گفت: بحث ایمنی ساختمان‌ها در تهران یک ضرورت جدی است که می‌بایست در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد که در این دوره به صورت جدی شهرداری تهران پیگیر این موضوع خواهد بود.

وی افزود: در منطقه 22 کارگروه ایمنی با حضور نمایندگان حوزه شهرسازی، مدیریت بحران، خدمات شهری، اجرائیات و سازمان آتش نشانی به صورت مداوم و هر دو هفته یکبار با حضور خودم برگزار می‌شود. در خلال برگزاری جلسات کارگروه ایمنی ساختمان‌های مهم و اماکن عمومی در دستور کار قرار گرفتند و تا کنون پنج ساختمان بزرگ مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و ضعف‌ها و نقصان‌های ایمنی آن مشخص شده است. بی تردید تمامی ضعف‌ها و نقصان‌ها طی نامه‌ای رسمی به مدیریت این مجموعه‌ها ابلاغ می‌شود و آنها مکلف هستند از طریق اشغال حقیقی و حقوقی تخصص بازرسی ایمنی دارند و مورد تایید وزارت راه و شهرسازی هستند و نام آنها در سامانه سازمان آتش نشانی ذکر شده قرارداد ببندند تا این افراد مستمرا موارد ایمنی این ساختمان‌ها را گزارش بدهند. قطعا این افراد اگر جایی نقصی وجود داشته باشد مسئول هستند و باید آن را به مالک تذکر بدهند.

وی تاکید کرد: مالک در مقابل تذکر این افراد مکلف است نقص‌ها را برطرف کند. در غیر اینصورت با تنبیهات مقرر در بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها روبرو خواهند شد و امکان تعطیلی و پلمب ساختمان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص فعالیت کارگروه ایمنی منطقه 22 گفت: برنامه این کارگروه به صورت مداوم ادامه خواهد داشت تا همه ساختمان‌های مهم تحت پوشش قرار گیرند اما واقعیت این است که در وضعیت کنونی که برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه احداث شده‌اند و مجموعه‌های بزرگ و اماکن عمومی شکل گرفته‌اند به دلیل فقدان آشنایی افراد با ضوابط و رعایت استانداردهای ایمنی باید هر آن منتظر بروز حادثه‌ای باشیم. لذا در این شرایط نیازمند هوشیاری هیات مدیره و مدیریت این مجموعه‌ها در وهله اول و در مرحله بعد ساکنان مجموعه‌ها هستیم. لذا این دو گروه باید مراقبت و دقت کنند که در ساختمان محل زندگی خود موارد اینچنینی چک شود و اگر در جایی مشکلی مشاهده می‌شود اطلاع رسانی و پیگیری کنند تا مشکل رفع شود.

نوذرپور در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران می‌تواند از استقرار سکونت افراد در ساختمان‌هایی که پایان کار دریافت نکرده‌اند جلوگیری کند یا خیر؟ گفت: ما برای این کار مجوز قانونی نداریم که از استقرار آنها ممانعت کنیم اما انتظار می‌رود ساختمانی که تکمیل نشده و پایان کار نگرفته و به تبع آن تاییدیه سازمان آتش نشانی نیز ندارد، جمعیت آن ساکن نشود. هنگامی که این ضوابط رعایت نمی‌شود تبعات آن دامن گیر برخی افراد می‌شود.

ساختمان پارامیس اضافه بنای تجاری و مسکونی داشت

شهردار منطقه 22 در ادامه به جزییات امدادرسانی حادثه برج پارمیس اشاره و اظهار کرد: عوامل آتش نشانی به محض اطلاع در محل حادثه حضور پیدا کردند و افراد گرفتار در دود غلیظ ناشی از آتش را به وسیله نردبان‌های هیدرولیکی بلند به طور 54 و 62 متر بدون هر گونه خسارت انسانی خارج کردند. عمده افراد در همان محل حادثه و توسط اورژانس مستقر در محل معاینه و مشکلشان برطرف شد و حدود 11 نفر به بیمارستان منتقل شدند.

وی ادامه داد: همان شب حادثه تعدادی از افراد از بیمارستان مرخص و مابقی تا صبح روز بعد از بیمارستان بدون هیچ گونه تلفات جسمی مرخص شدند. خسارت‌های جزئی به بعضی از قسمت‌های ساختمان وارد شده اما نکته قابل توجه این است که این ساختمان هنوز تکمیل نشده بوده و پایان کار نیز دریافت نکرده، لذا تاییدیه آتش نشانی نیز نداشته اما متاسفانه با بی مسئولیتی برخی افراد در هیات مدیره این مجتمع شاهد حضور شهروندان و سکونت در واحدهای این مجتمع بوده‌ایم.

نوذرپور تاکید کرد: اشکالات و نقصان‌هایی که در سیستم این مجموعه وجود داشته از طرف هیات مدیره و سازندگان آن بوده، علاوه بر این ساختمان پارامیس برخلاف پروانه اضافه بنای تجاری و مسکونی نیز داشته است که در خرداد ماه سال جاری از سوی شهرداری اخطاری به این ساختمان داده شده تا دیگر به فعالیت خود ادامه ندهند تا تخلفات آنها تعیین تکلیف شود. همچنین سال قبل به در خصوص مسائل ایمنی تذکری داده شده بوده، به این ترتیب شهرداری همه ملاحظات موضوع را رعایت کرده است.

شهردار منطقه 22 در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع عدم همکاری شهروندان و همسایگان در هنگام وقوع حادثه اشاره کرد و افزود: در هنگام مدیریت حوادث مردم پیرامون و همسایه‌ها باید کمک کنند و آرامش خود را حفظ کنند. در این حادثه توسط برخی افراد ناشناس و ناآگاه به مسائل ایمنی مزاحمت‌هایی برای مدیریت حادثه ایجاد شد. در حقیقت به جای کمک مزاحمت ایجاد شد و اجازه مدیریت حادثه به کارکنان زحمتکش و پرسنل فداکار سازمان آتش نشانی که در حادثه پلاسکو نشان داده‌اند از جان گذشته هستند و 16 نفر از آنها در این حادثه به شهادت رسیده‌اند را نمی‌دادند و حتی بدتر اینکه مورد بی حرمتی قرار گرفتند و برخی از افراد ناآشنا به ضوابط و مقررات تصور می‌کنند اگر حادثه‌ای اتفاق می‌افتد مدیریت شهری مقصر آن است در حالیکه عدم رعایت ضوابط ایمنی توسط خود افراد ساختمان و هیات مدیره موجب بروز چنین حوادثی شده و آنها باید پاسخگو باشند.

شهردار منطقه 22 در خاتمه به خدمات ارایه شده به ساکنان برج پارمیس هم اشاره کرد و افزود: بعد از حادثه سعی شد برای افرادی که به واسطه دود حاصل از این حادثه حاضر به رفتن به درون ساختمان نبودند سوله مدیریت بحران حاضر شد به شکلی که با همکاری هلال احمر و سازمان مدیریت بحران پتو و وسایل استراحت آنها فراهم شد. همچنین مسجد محل با هماهنگی وهمکاری امام جماعت و شورایاری‌ها برای حضور ساکنان آماده شد ولی مورد استقبال آنها قرار نگرفت و در انتهای شب نیز حدود 20 نفر باقیمانده بودند که ناچارا علی رغم اینکه هیچ وظیفه قانونی شهرداری نداشت آنها را به هتل منتقل کردیم و از آنها تا صبح روز بعد در هتل پذیرایی کردیم.

به گزارش ایسنا، موضوع ساختمان‌های نا ایمن یکی از دغدغه‌های اساسی امروز شهر تهران است. موضوعی که برای پیشبرد هر چه بهتر آن به نظر می‌رسد موانعی هم وجود دارد. موانعی که حل آنها منوط به وضع و اصلاح بعضی قوانین است. در این رابطه پیش از این مسئولان سازمان آتش‌نشانی تهران صحبت کرده‌اند و چندی پیش نیز محمود قدیری، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا به تشریح این موضوع پرداخت. وی یکی از مشکلات اساسی در زمینه ایمنی شهر را خلاء‌های قانونی عنوان کرده بود و در این رابطه نهایی شدن تکلیف قانون مدیریت یکپارچه شهری را از جمله عوامل مهمی دانست که در پیشبرد ایمنی شهر می‌تواند کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید