چین مجوز پرواز سه خط هوایی آمریکا را لغو کرد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۱۵
    کد خبر :331695

با اتمام مهلت چین به خطوط هواپیمایی آمریکا مبنی بر اصلاح نام تایوان و تغییر آن از کشور تایوان به ‘چین تایپه’ در وب سایت هایشان و بی توجهی شرکت های آمریکایی به این درخواست، چین از امروز (چهارشنبه) اجازه پرواز به سه خط هوایی آمریکا را نمی دهد.

به گزارش ایرنا از رسانه های منطقه، چین از آمریکا خواسته بود که در تارنماهای خطوط هوایی خود اصلاحاتی در ارتباط با نام تایوان انجام دهد و امروز سر رسید مهلتی است که این کشور به واشنگتن داده بود.
با اتمام مهلت چین به خطوط هوایی آمریکا و تامین نشدن خواسته پکن تا امروز چهارشنبه، این احتمال می رود که جبهه تازه ای از رویارویی دو کشور گشوده شود.
‘گنگ شوانگ’ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز گذشته از آمریکا خواست به اصل یک چین پایبند باشد.
او از دولت آمریکا خواست شرکت های هوایی این کشور را وادار کند تا اصلاحات مورد نظر چین را در وب سایت هایشان در ارتباط با نام تایوان اعمال کنند.
گنگ اظهار امیدواری کرد دولت امریکا از این شرکت ها بخواهد در اسرع وقت وب سایت هایشان را اصلاح کنند.
هواپیمایی چین از مدت ها قبل نامه هایی برای 40 خط هوایی بین المللی نوشته و از آنها خواسته بود که اطلاعات مربوط به تایوان بدون پیوند دادن آن با نام چین را حذف کنند همین موضوع موجب شد که ایرلاین هایی نظیر ایر کانادا، ایر ایندیا و هواپیمایی قانتاس استرالیا این تغییرات را در وبسایت هایشان انجام دهند اما شرکت های آمریکایی تا کنون به این موضوع بی توجهی کرده اند.
اردیبهشت ماه امسال بود که سازمان هواپیمایی چین در نامه ای شدید اللحن به خطوط هوایی آمریکا هشدار داد و خواستار آن شد که « آمریکا مقررات حق حاکمیتی چین را نقض نکند».
سازمان هواپیمایی چین در این نامه به خطوط هوایی ‘ دلتا ایرلاین’، ‘آمریکن ایرلاین’ و ‘یونایتد ایرلاین’ آورده بود این خطوط باید در عملکرد خود مسایل حق حاکمیتی درباره ارتباطات چین و تایوان را مراعات کنند.
این سازمان هشدار داده بود اگر خطوط هوایی آمریکا قوانین بین المللی را در این زمینه نادیده بگیرند چین ناچار است موضوع را به مراجع ذی ربط برای رسیدگی واگذار کند.
در این نامه نسبت به اقدامات جدایی طلبانه هشدار داده شده و آمده بود خطوط هوایی آمریکا باید مسایل جدایی طلبی را در نظر گرفته و به آن دامن نزنند.
چین هشدار داده بود خطوط هوایی کشورهای دیگر بخصوص آمریکا باید این موارد را مراعات کنند در غیر این صورت مساله به مراجع ذی ربط از جمله سازمان های ضد سایبری محول خواهد شد تا با آن برخورد کنند.
خطوط هوایی آمریکا که چین در نامه خود آنها را تهدید کرده بود در تارنماهایشان از تایوان بدون ارتباط دادن نام این جزیره با چین یاد می کنند در صورتی که چین خواستار آن است که از تایوان با عنوان ‘چین تایپه’ یاد شود و یا اینکه این منطقه جزئی از خاک چین معرفی شود.
چین، منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون ‘اصل یک چین’ بخشی از خاک خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل ‘یک چین’ هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.
اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید