متجاوزان برای نابودی عامدانه نسل مردم یمن نقشه دارند

    کد خبر :331341

سخنگوی وزارت بهداشت یمن ضمن تشریح خسارات وارده به مراکز درمانی این کشور در پی حملات سعودیها به نقش خصمانه سازمان ملل در قبال جنگ متجاوزان ضد یمن اشاره کرد.

هرچند جنگی که ائتلاف سعودی-اماراتی-آمریکایی در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۵ ضد یمن به راه انداختند تاکنون به اهداف خود نرسیده است اما طبق یک سند منتشر شده تا کنون حدود سه میلیون یمنی از شهر و دیار خود آواره شده و بیش از ۱۴ هزار نفر نیز به شهادت رسیده‌اند که بالغ بر شش هزار نفر از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. طبق آخرین آمار به دست آمده، کشور یمن در آستانه یک فاجعه بزرگ انسانی قرار دارد. این در حالی است که جامعه جهانی از ترس از دست دادن منافع خود در منطقه و جهان نه تنها نسبت به این نسل کشی سکوت کرده‌ است بلکه در موارد بسیار مانند عملیات بزرگ الحدیده با تمام قوا به حمایت از نیروهای متجاوز سعودی و ائتلاف خودساخته آنها پرداخته‌اند.

اخیرا نیز شبکه خبری الجزیره در گزارشی تصویری از یکی از بیمارستان های شهر الحدیده در غرب یمن، اوضاع فاجعه بار انسانی در این شهر در پی حملات عربستان و امارات را رصد کرده است. همین امر نیز موجب شد که چهره های سیاسی، دانشگاهی و فرهنگی از عراق، اردن، لبنان، عمان، تونس، فلسطین و مغرب با انتشار نامه ای از جریان های سیاسی داخلی یمن و ایران و عربستان بخواهند که برای پایان بحران یمن تلاش کنند.

در همین راستا خبرنگار مهر با دکتر «یوسف الحاضری» سخنگوی جدید وزارت بهداشت یمن گفتگوی مفصلی انجام دهد که شرح آن از نظر می گذرد.

*طی هفته های اخیر متجاوزان سعودی و اماراتی استان الحدیده یمن را تحت حملات شدید و سنگین خود قرار دادند. وضعیت مردم در این استان از لحاظ انسانی چگونه است؟

بندر الحدیده نیز که ده ها هزار خانواده از آن کسب درآمد و روزی می کردند، هدف قرار گرفته و محاصره کُشنده این بندر و محدود کردن پهلوگرفتن کشتی های تجاری در آن به علاوه تهدیدات مستمر موجب شده که کار بیش از ۹۰ درصد کارگران این بندر متوقف شود
ماه از تجاوز کامل آمریکایی-سعودی علیه یمن می گذرد. این تجاوز به همراه حمله ای اقتصادی از طریق محاصره کُشنده زمینی و دریایی و هوایی علیه یمن بود. پس از ۱۷ ماه از این حملات، بانک مرکزی از صنعاء به عدن منتقل و حقوق ۳ میلیون کارمند یمنی قطع شد. این در حالی است که این کارمندان، بر روی حقوق خود به صورت کامل حساب می کردند و قطع آن موجب خسارت انسانی و بهداشتی همگان شد. الحدیده نیز بخشی از یمن آسیب دیده است و در ماه های گذشته نیز تنش های علیه الحدیده افزایش یافت که منجر به بیشتر شدن رنج های مردم گشت. همچنین میزان جنایت های متجاوزان علیه شهروندان و دارایی هایشان و منازلشان به علاوه تاسیسات شهری و تجاری و دولتی به ویژه تاسیسات بهداشتی تشدید شد.

طی چند هفته بیش از ۱۷ هزار خانواده از شهر الحدیده و شهرهای ساحل غربی به سوی صنعاء پایتخت یمن و دیگر استان های نزدیک به الحدیده مهاجرت کردند. ۴۰۰ نفر نیز که بیشترشان زن و کودک بودند، به دلیل تنش های اخیر شهید و زخمی شدند که این تعداد را باید به آمار سابق یعنی بیش از ۳۲ هزار شهید و زخمی و جانباز بر اثر تجاوز سعودی ها اضافه کرد. ۸۰۰ بیماری کلیوی نیز به دلیل آواره شدن و پناه بردن به مراکز درمانی شبه متلاشی، در وضعیت خطر شدید قرار دارند. این مراکز درمانی به دلیل حملات متجاوزان و محاصره و نابودی داروهای درمانی ویژه در حالت شبه متلاشی قرار گرفته اند. متجاوزان، عامدانه منابع آب پاک و ایمن را بمباران کرده اند که این موضوع موجب گسترش مجدد بیماری وبا شده است.

بیمارستان الثوره الأکبر در شهر الحدیده نیز توسط متجاوزان هدف قرار گرفته که این اقدام جنایت جنگی است و به هزاران جنایت پیشین متجاوزان افزوده می شود. زمین های کشاورزی و منابع ارتزاق مردم در الحدیده به ویژه صید بیش از ۷۰ نوبت مورد هجوم متجاوزان واقع شده است. بندر الحدیده نیز که ده ها هزار خانواده از آن کسب درآمد و روزی می کردند، هدف قرار گرفته و محاصره کُشنده این بندر و محدود کردن پهلوگرفتن کشتی های تجاری در آن به علاوه تهدیدات مستمر موجب شده که کار بیش از ۹۰ درصد کارگران این بندر متوقف شود. در نهایت هم متجاوزان نقشه هایی دارند که عامدانه موجب نابودی نسل ها و کشتزارها می گردد.

*بیش از ۳ سال از حملات شبانه روزی سعودی ها به یمن می گذرد. وضعیت نظام بهداشتی و درمانی و بیمارستان های یمن به چه صورت است و تا چه میزان توسط جنگنده های سعودی بمباران شده اند؟

به دلیل بسته شدن فرودگاه صنعاء طی سه سال اخیر به صورت متوالی، ۲۰۰ هزار شهروند یمنی مریض قادر به سفر به خارج از کشور برای درمان نبوده اند و در طول این مدت حدود ۱۶ هزار نفر از این بیماران جان خود را از دست داده اند و دیگران نیز در صورت عدم سفر به خارج برای درمان به همین سرنوشت دچار خواهند شد
چگونه شروع کنم و از چه بگویم؟ پس از ۱۲۰۰ روز حمله به یمن و محاصره کشور، هدفی نمانده که توسط متجاوزان هدف قرار نگرفته باشد و سلاحی نیست که علیه یمنی ها استفاده نشده باشد. بخش سلامت پیش از تجاوز سعودی ها نیز ضعف هایی داشت اما به مردم خدمات ارائه می کرد ولی اکنون حدود ۷۵ درصد از نظام بهداشتی یمن شامل بیمارستان ها، مراکز دارویی و یا مراکز رصد بیماری های واگیردار به دلیل بمباران تاسیسات آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تعطیل شده است. همچنین انتقال بانک مرکزی از صنعاء به عدن نیز موجب توقف بودجه و حقوق ۴۸ هزار پزشک و کادر درمانی شد و بسیاری از آنها به دنبال کار به خارج مهاجرت کردند و برخی نیز وارد بخش خصوصی شدند. البته تعدادی از این پزشکان با برعهده گرفتن مسئولیت دینی و ملی و تاریخی و انسانی به کار خود ادامه دادند اما این تعداد کافی نیست و عدم پرداخت حقوق نیز تاثیر زیادی روی کارشان گذاشته است.

در زمینه کمک های دارویی که نیاز بیمارستان ها و مراکز یمنی را تامین و داروهای مربوط به بیماری های مزمن و گران را فراهم می کند، باید بگویم که انبارهای وزارت بهداشت خالی شده است و بیماران مبتلا به بیماری های مزمن نیز یک هفته درمان می شوند اما چندین ماه خبری از درمان نیست و متاسفانه برخی از آن ها فوت می کنند؛ آمار فوت این بیماران در طول دوران حملات متجاوزان سه برابر بیش از کشته شده مردم یمن بر اثر بمباران مستقیم جنگنده ها بوده است. به دلیل بسته شدن فرودگاه صنعاء طی سه سال اخیر به صورت متوالی، ۲۰۰ هزار شهروند یمنی مریض قادر به سفر به خارج از کشور برای درمان نبوده اند و در طول این مدت حدود ۱۶ هزار نفر از این بیماران جان خود را از دست داده اند و دیگران نیز در صورت عدم سفر به خارج برای درمان به همین سرنوشت دچار خواهند شد. علاوه بر آن بیش از ۲۲۰۰فرد جانباز در پی حملات مستقیم جنگنده ها و موشک ها به همراه بیش از ۲۳ هزار مجروح بر اثر بمباران جنگنده ها، در بیمارستان ها و مراکزی که امکانات و خدمات و فعالیتشان متلاشی شده، تحت نظارت و معاینه هستند.

از موضوع دیگری نیز نباید غافل شویم؛ قیمت داروها در بازارهای تجاری به دلیل محاصره و اقدامات پیچیده متجاوزان علیه کامیون هایی که به سوی یمن می آیند، به صورت نجومی افزایش یافته است. این اقدامات متجاوزان علیه کامیون ها، موجب بالارفتن نرخ دلار به میزان دو و نیم برابر و افزایش بهای مشتقات نفتی شده است. همچنین شبکه برقی نیز به صورت کامل تعطیل شده و همه اینها موجب بالارفتن دیوانه وار قیمت ها گشته است که در کنار قطع حقوق شهروندان، باری بر دوش آن هاست. وضعیت و آمارها فاجعه بار است و هرگز قادر به طرح همه آن نیستیم. در زمینه کودکان نیز بیش از ۴۰۰ هزار کودک به سوءتغذیه وخیم و شدید و بیش از ۲ میلیون کودک هم به بیماری های دیگر مبتلا هستند. وبا جان بیش از ۳ هزار یمنی را طی فقط چندین ماه گرفته و شست و شوی کلیه نیز منجر به فوت بیش از ۲۲۰ نفر به دلیل نبود محلول ها یا تعطیلی دستگاه ها شده است. آمارها یکی پس از دیگری می آیند و نمی توان ادامه داد.

*سازمان های بین المللی و حقوق بشری و پزشکان بدون مرز چه نوع کمک هایی به مردم مظلوم یمن می کنند؟

بیشتر این سازمان ها فقط یک پدیده رسانه ای و سخنگو هستند که در اکثر خطاباتشان مدعی حمایت از کودکان و حفاظت از آنها هستند اما از کودک یمنی حمایت نکرده و به صورت واقعی از آن محافظت نکرده اند؛ درست مانند یونیسف
همانگونه که خیلی ها در جهان مطلع هستند، بیشتر این سازمان ها فقط یک پدیده رسانه ای و سخنگو هستند که در اکثر خطاباتشان مدعی حمایت از کودکان و حفاظت از آنها هستند اما از کودک یمنی حمایت نکرده و به صورت واقعی از آن محافظت نکرده اند؛ درست مانند یونیسف. حتی این سازمان ها وضعیت یمن را به صورت فاجعه آمیز و مصیبت بار و تحت محاصره و تجاوز هم نمی شناسند. زیرا اگر یمن را اینگونه تلقی کنند، باید با جدیت بیشتری تحرک داشته باشند و علاوه بر اعلام حالت اورژانسی برای یمن، پروژه ها و طرح هایشان را به سمت اهداف واقعی سوق دهند تا بدین شکل میزان پیامدهای حملات علیه کودکان و مادرانشان کاهش یابد.

همچنین بسیاری از این سازمان ها متهم هستند که وسایل تنظیم خانواده را به اسم فراهم کردن داروهای نجات بخش زندگی فراهم و در حالتی روتین و واقعا خسته کننده و کُند و باتاخیر عمل می کنند. کمک ها و نیازها برآورده نمی شود و همین موضوع منجر به فوت تعداد زیادی از نیازمندان به خدمات و داروها می گردد. از برخی سازمان ها که علیرغم توقف بودجه و محاصره همراه بخش درمانی یمن تحرکاتی دارند، در مناسبت ها تمجید به عمل می آید اما به صورت کلی امکانات خوب نیست و پشتیبانی متناسب با وضعیت انسانی و سرزمینی یمن نمی باشد.

*باوجود تمام این سختی ها و رنج ها و عدم توجهات و کمک رسانی ها و گسترش بیماری ها، عوامل مقاومت و ثبات مردم یمن که در طول تاریخ به مردمی مقاوم شناخته می شوند، در راه حق و در برابر دشمنان چیست؟

هدف یمنی ها آزاد کردن تمام ملت ها از سلطه فکری و رسانه ای و فرهنگی و روانی و نظامی است تا نمونه ای پیشرفته برای همگان باشند و دشمنان با همه دارایی ها و قدرت هایشان قوی تر از خانه عنکبوت نیستند
تمام این مصیبت های واقعی که ذکر کردم، توصیفی ساده و جزئی از وضعیت یمن بود و باوجود قطع حقوق شهروندان یمنی از ۲۴ ماه قبل تاکنون و افزایش گسترش بیماری های واگیردار به ویژه وبا، دیفتری، مالاریا و غیره، یمنی ها علیه جنگ آمریکایی-صهیونیستی که توسط ابزارهای منافقشان در منطقه یعنی سعودی ها و امارات انجام می شود، حرکت می کنند؛ هدف یمنی ها نیز آزاد کردن تمام ملت ها از سلطه فکری و رسانه ای و فرهنگی و روانی و نظامی است تا نمونه ای پیشرفته برای همگان باشند. دشمنان با همه دارایی ها و قدرت هایشان قوی تر از خانه عنکبوت نیستند.

این تحرکات جدی یمنی ها عواملی دارد که موجب مقاومت و پیروزی آنها می شود از جمله: اجرای اصل انفاق اجتماعی در راستای اطاعت دستور خدا مبنی بر انفاق فی سبیل الله و جهاد با اموال و انفس، اجرای اصل همبستگی اجتماعی میان خود شهروندان و اعطای اموال به نیازمندان، تحرکات مردمی به سوی جبهه ها و اردوگاه ها برای یادگیری اسلحه، مهم تر از همه این ها تفکر و فرهنگ قرآنی از طریق پیگیری سخنرانی های فرمانده شهید حسین الحوثی و همچنین خطابات تلویزیونی رهبرمان عبدالملک الحوثی که موجب افزایش سطح ایمان رزمندگان جبهه ها و صبر و مقاومت و تحمل یمنی ها می شود.

*طرح هایی که سازمان ملل برای حل بحران یمن ارائه می دهد، تا چه میزان در آن به وضعیت بحرانی مردم یمن توجه می شود و تا چه میزان به نفع سعودی هاست؟

سازمان ملل رأس جنگ و تجاوز علیه یمن از روز اول و تا این لحظه بوده است و امید به هیچ خیری از آن نداریم
سازمان ملل بخش جدانشدنی شبکه متجاوزان به یمن است و نقش خصمانه اش در یمن آشکار و مشخص است. این سازمان در برابر بیش از ۱۰ هزار جنایت جنگی که متجاوزان طی ۱۲۰۰ روز حمله مرتکب شده اند، سکوت کرده و همچنان ساکت است. همچنین سازمان ملل در برابر محاصره غیرقانونی و غیرقابل توجیه یمن نه تنها سکوت کرده بلکه از طریق طبیعی تلقی کردن این محاصره در آن نقش هم داشته است. علاوه بر آن این سازمان انتقال بانک مرکزی از صنعاء به عدن را تبریک گفت و وعده پرداخت حقوق ها را داد اما از آن زمان تا الآن هیچ اقدامی نکرده است. این در حالی است که طی ۱۷ ماه نخست از تجاوز به یمن حقوق ها به صورت ماهیانه از بانک صنعاء پرداخت می شد.

تا این لحظه سازمان ملل به گونه ای با موضوع حمله به یمن برخورد می کند که گویی موضوع یمن ارتباطی با این سازمان ندارد. سازمان ملل در زمان «بان کی مون» دبیرکل سابقش، سعودی ها و متحدانش را از لیست ننگین کودک کشان در یمن خارج و با وقاحت اعلام کرد که سعودی ها تهدید به توقف حمایت مالی از سازمان ملل کرده اند. این موضوع ننگی بر پیشانی و صورت و تمام ساختار این سازمان است و منجر به فروپاشی آن خواهد شد. سخن درباره این سازمان بسیار زیاد است اما مجالش نیست؛ تنها می گویم که سازمان ملل رأس جنگ و تجاوز علیه یمن از روز اول و تا این لحظه بوده است و امید به هیچ خیری از آن نداریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید