اشتغال بازنشستگان در دستگاه‌های اداری ممنوع شد / به کارگیری بازنشستگان در جایگاه رؤسای سه قوه، معاونان رئیس جمهور، اعضاء شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان مجاز است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۰۹
    کد خبر :330805

نمایندگان در نشست علنی امروز (۲ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ۱۷۴ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند.

نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، با اصلاح این قانون، استثناها در به کارگیری بازنشستگان را کاهش دادند.

به گزارش انتخاب، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ماده واحده این طرح با 194 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس تبصره یک ماده واحده اصلاح شده؛ به کارگیری بازنشستگان در سمت های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضاء شورای نگهبان، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 86/7/8 و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است.

به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (1%) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز می باشد.

دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای پنجاه درصد (50%)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می باشند.

جعفرزاده: به اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان خوش بین نیستم

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در مخالفت با این ماده واحده گفت: خوشبین به وضع قانون برای عدم به کارگیری بازنشستگان نیستم زیرا ضمانت اجرایی وجود ندارد که پس از برکناری بازنشستگان، جوانان مشغول شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قوانین وضع شده به سویی پیش می رود که به مرور زمان باعث حذف جامعه ایثارگری از دستگاه ها می شود. ایثارگران قوانین مختص به خود را داشته و نیازی به وضع قوانین جدید ندارند.

وی افزود: فضایی ایجاد شده که می خواهند جامعه ایثارگری را از دستگاه های اجرایی حذف کنند.

مافی: تصویب طرح اصلاح قانون به کارگیری بازنشستگان بارقه امید را در دل جوانان ایجاد می کند

پروانه مافی در موافقت با این ماده واحده گفت: تصویب طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بارقه امیدی را در شرایطی که دشمنان داخلی و خارجی جوانان را از انقلاب ناامید می کنند در دل آن ها روشن کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند قانون گذشته به دنبال هموار کردن مسیر اشتغال جوانان بود اما متاسفانه نتوانست زمینه اشتغال آن ها را فراهم کند و راه را برای به کارگیری بازنشستگان هموار کرد.

وی ادامه داد: باید در کنار جوانان از تجربیات بازنشستگان نیز استفاده شود و خروج بازنشستگان ایثارگر باعث می شود فرزندان آن ها به کارگیری شوند.

۱۲۰۰ پست مدیریتی درانتظار جوانان

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، گفت: ابرچالش های اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی ، فساد اداری و اقتصادی با حضور جوانان درپست های مدیریتی حل می شود.

حسین مقصودی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به تصویب ماده واحده طرح منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس، گفت: درحال حاضر 1200 مدیر بازنشسته در پست های مدیریتی فعالیت می کنند، در اینکه از تجربیات این افراد باید استفاده کرد هیچ شکی وجود ندارد؛ اما جوانان بسیاری هم اکنون بیکار هستند که باید از آنها در این پست ها استفاده کرد.

نماینده مردم سبزوار درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید هرچه سریعتر اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان را با جدیت پیگیری کند، افزود: دولت 2 ماه برای اجرای این قانون فرصت دارد، اگر به دنبال این هستیم که کشور درمسیر توسعه پایدار قرار گیرد؛ اگر خواهان این هستیم که با ابرچالش های اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی ، فساد اداری و اقتصادی مبارزه شود، باید به جوانان در اداره کشور اتکا کرده و استفاده از جوانان سرلوحه کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اکثر کشورهای دنیا با به کارگیری جوانان و تغییر مدیران بازنشسته با مشکلات اقتصادی کارشناسی شده مبارزه کردند، تصریح کرد: با به کارگیری جوانان انرژی قابل ملاحظه ای به سیستم اداری کشور وارد می شود، به عنوان نمونه به کارگیری وزیرجوانی در وزارت ارتباطات تجربه موفقی در دولت بود که امیدواریم این رویکرد برای معرفی وزیران جدید در آینده ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، با تاکید بر اینکه دولت و مجلس رویکرد مثبتی در جلوگیری از به کارگیری بازنشستگان در پست های مدیریتی دارند، گفت: طبق آمار غیررسمی حدود 17 استاندار، نزدیک به 80 معاون استاندار و 1200 مدیربازنشسته باید از پست های مدیریتی خود کار روند، البته لابی های بسیاری توسط مدیران بازنشسته درمجلس برای جلوگیری از تصویب این قانون صورت گرفت؛ اما مجلس تحت تاثیر این فضا قرارنگرفت و فضای جامعه نشان می دهد که باید دراین سیاست ها تغییرات اساسی حاصل شده و مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری درجهت به کارگیری جوانان درمبارزه با فساد استفاده کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید