هشدار دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نسبت به شیوع تب کریمه کنگو

    کد خبر :330751

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نسبت به بروز بیماری تب کریمه کنگو در این استان هشدار داد.

دکتر سید «احمد هاشمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که طی سال گذشته میزان بروز این بیماری در برخی استان‌ها افزایش یافت، گفت: باید مراقبت‌های لازم از سوی سلاخان، دامدارن و افرادی که با دام سر و کار دارند انجام شود تا در صورت تماس با دام حامل بیماری، به این بیماری مبتلا نشوند.

وی توصیه کرد: افراد پس از مشاهده علائم مشکوک به مراکز بهداشتی برای امر درمان مراجعه کنند.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: به‌منظور پیشگیری از این بیماری باید از خرید و ذبح دام در منازل خودداری شود، کشتار دام باید فقط در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی صورت گیرد و پس از طی مرحله پیش سرد، فرآورده‌های گوشتی به بازار عرضه شوند.

وی خاطرنشان کرد : باید از خوردن گوشت تازه یا جگر خام و نیمه پخته به صورت جدی خودداری شود و استفاده از گوشت تازه، جگر و دل و قلوه پس از طی زمان پیش سرد(گذشت 48 ساعت از ذبح و نگهداری در دمانی صفر تا 4 درجه سانتی گراد) و پس از پخت کامل صورت گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که تب کریمه کنگو از بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است که از طریق کنه و یا تماس مستقیم با لاشه و تولیدات دام ذبح شده و ترشحات آن منتقل شده و خطرناک است، افزود: تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی و به دنبال آن علائم خونریزی از نقاط مختلف بدن بویژه زیر پوستی گوارشی، ادراری و …. از مهم‌ترین علایم این بیماری است.

وی ادامه داد: همه افرادی که به نحوی در تماس با دام هستند مانند دامپروران، قصاب‌ها، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه‌ها و … برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید از دستکش، روپوش بلند، شلوار و چکمه مخصوص استفاده کنند.

هاشمی یادآور شد: تاکنون در این استان شخصی به این بیماری مبتلا نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید