تولید قلب تپنده از سلول‌های پیش‌ساز قلبی عروقی

    کد خبر :330739

محققان پژوهشگاه رویان موفق به تولید قلب تپنده از سلول‌های پیش‌ساز قلبی-عروقی بر بستر قلب سلول‌زدایی شده موش صحرایی شدند.

قلب یکی از ارگان‌های حیاتی بدن است، سالانه شمار قابل توجهی از مبتلایان به ضایعات قلبی به علت کمبود اهداکننده جان خود را از دست می‌دهند.

یکی از راه‌های غلبه بر این کمبود، استفاده از سلول‌های پیش‌ساز قلبی-عروقی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی جنینی بر یک بستر طبیعی، مانند یک قلب سلول زدایی شده است که تاکنون تلاش‌های بسیاری در این خصوص صورت گرفته است.

به منظور بهبود شرایط، محققان پژوهشی را طراحی کردند که طی آن قلب سلول‌زدایی شده موش صحرایی به وسیله سلول‌های پیش‌ساز قلبی-عروقی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی جنینی مجددا به تپش در آمد.

در این پژوهش سلول‌های بنیادی جنینی انسان در مقیاس زیاد و در بیوراکتور کشت و تمایز داده شدند و به صورت مرحله به مرحله (۶۰ میلیون سلول در ۳ مرحله، ۲۰ میلیون سلولی با فواصل ۵-۱ ساعته) به قلب سلول‌زدایی شده موش صحرایی که عامل رشد فیبروبلاستی با روش‌های زیست مهندسی بر سطوح مختلف آن متصل شده بود، انتقال یافتند.

نتایج این پژوهش نشان داد، با این روش بقا و تمایز سلول‌های پیش‌ساز قلبی-عروقی به سلول‌های قلبی، عضله صاف و سلول‌های اندوتلیالی (سلول‌های پوشاننده سطح عروق) بهبود یافته و پس از گذشت ۱۲ روز از انتقال سلولی تپش قلب در جهت صحیح آغاز شد.

به گزارش مهر، این پژوهش با رفع مشکلات در تولید قلب زیست مهندسی شده، می‌تواند گام موثری در درمان بیماران قلبی به حساب آید. دکتر ساره رجبی، دکتر سارا پهلوان، دکتر ناصر اقدمی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و پژوهشگاه ماکس پلانک آلمان از محققان این طرح هستند.

نتایج این پژوهش در مجله بین‌المللی و معتبر Biomaterials به چاپ رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید