۱۲۷۱ ژن تحصیلات آکادمیک شما را پیش بینی می کنند

    کد خبر :330734

محققان در تحقیقی با حضور ۱.۱ میلیون شرکت کننده، ۱۲۷۱ ژن را کشف کرده اند که تحصیلات آکادمیک را حتی قبل از رفتن به مدرسه پیش بینی می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از دیلی میل، طبق تحقیقی جدید می توان مدتها قبل از آنکه کودک وارد مدرسه شود، با کمک ژن ها دستاوردهای آکادمیک او را پیش بینی کرد.

محققان ۱۲۷۱ ژن مختلف را شناسایی کرده اند که با سطح تحصیلات فرد مرتبط است. آنها با استفاده از این اطلاعات یک «نمره پلی ژنیک» ( polygenic score) ابداع کرده اند که قابلیت پیش بینی سال هایی را دارد که فرد صرف تحصیلات علمی می کند. ضریب خطای این روش ۱۳ درصد است.

تیمی از محققان بین المللی از جمله پژوهشگران دانشگاه کلورادو بولدر با همراهی دیگران طی دو سال این تحقیق را انجام داده اند.

در این پژوهش محققان به دنبال ارتباط میان ژن ها و تعداد سال هایی بودند که فرد در مدرسه گذرانده است. شرکت کنندگان در این تحقیق ۳۰ ساله و بالاتر و بیشتر از نژاد اروپایی بودند. اطلاعات ژنتیک از ۷۱ مخزن اطلاعاتی از جمله UKBiobank و شرکت های خصوصی مانند ۲۳and Me گرفته شد.

تحقیق مذکور با حضور ۱.۱ میلیون شرکت کننده از ۱۵ کشور دنیا انجام شد و یکی از بزرگترین پژوهش های ژنوم های انسانی به شمار می رود.

عوامل دموگرافیک مانند درآمد خانوار، میزان تحصیلات والدین و غیره نیز همین قدرت پیش بینی را دارند.

هرچند ژن های شناسایی شده، «ژن های مخصوص تحصیلات» نیستند، اما آنها نقش ژنتیک در تاثیرگذاری بر رفتارهای پیچیده انسانی را بهتر توضیح می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید