«دوشنبه‌های سالمندی» در جشنواره تابستانی شادستان تهران

    کد خبر :330611

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از برگزاری جشنواره تابستانی سالمندان با عنوان دوشنبه‌های سالمندی خبر داد و گفت: این جشنواره در قالب برنامه‌های ورزشی، تفریحی، هنری در بوستان‌ها، مجموعه‌های ورزشی و پردیس‌های سینمایی پایتخت ویژه سالمندان شهر تهران برگزار می‌شود.

زینب نصیری، سالمندی را دوران حساسی از زندگی افراد دانست و افزود: این دوران که معمولا با ناتوانی‌های جسمی‌و تنهایی همراه است اگر به درستی درک و شناخته نشود می‌تواند زمینه ساز گوشه گیری، انزوا و ترک سالمندان از سایر گروه‌های اجتماعی شود. از این رو درنظرگرفتن نیازهای خاص این دوران، توجه به رفتارهای ارتقاء دهنده جایگاه و موقعیت سالمندان در جامعه و خانواده و مدیریت بحران‌های روحی و روانی مقطعی و گذر از این دوران در افزایش روحیه، انگیزه و اثربخشی سالمندان کمک بسزایی می‌کند.

وی با بیان اینکه ما با جامعه‌ای روبرو هستیم که در حال مسن شدن است، توضیح داد: جامعه ایران تا 1404، 20 درصد پیرتر می‌شود. بنابراین فراهم آوردن شرایط جهت برقراری ارتباط بی واسطه سالمندان با یکدیگر و همچنین همنشینی با سایر گروه‌های سنی در محیط‌های محلی و آرامش بخش، احساس امنیت آنها را افزایش داده و در شکل گیری نقش جدید در مناسبات اجتماعی سالمندان بسیار موثر است.

نصیری با اشاره به تشکیل کمپین «دوشنبه‌ها با سالمندان» اظهار داشت: تا پایان تابستان در تمامی ‌روزهای دوشنبه در بوستان‌ها، مجموعه‌های ورزشی و پردیس‌های سینمایی، برنامه‌های ویژه ای برای سالمندان برگزار می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اعلام کرد: جشنواره تابستانی دوشنبه‌های سالمندی ویژه سالمندان شهر تهران در روزهای دوشنبه فصل تابستان از یکم تیر الی 18 شهریورماه در فضاهای شهری معرفی شده جهت سالمندان و سراهای محلات شهر تهران اجرا می‌شود.

وی، برگزاری اختتامیه نشاط سالمندی، اجرای دور دوم لیگ مسابقات نشاط سالمندی، اجرای دورهمی سالمندی در پارک‌های منتخب منطقه، تخصیص بلیط نیم بهای سینما و استخر، ارایه خدمات سلامت محور رایگان در خانه سلامت به افراد سالمند با استفاده از ظرفیت‌های موجود و تخصیص سکوی هنر به سالمندان هنرمند را از موضوعات جشنواره تابستانی سالمندان برشمرد.

نصیری، ایجاد بستر مشارکت جهت حضور فعال سالمندان را نیازمند فرهنگ سازی و توانمندسازی افراد در راستای افزایش مشارکت سالمندان در برنامه‌های مختلف شهری از وظایف سازمانها دانست و افزود: طراحی انعطاف پذیر فضاهای عمومی شهری جهت حضور، مشارکت و فعالیت تمامی اقشار و گروه‌های اجتماعی به ویژه سالمندان و ایجاد فرصت برخورداری از امکانات شهری و درک مناسب از فرایندهای ارتباط میان تمامی گروه‌های سنی و شهروندان جامعه، توجه به فعالیت‌های محلی با محوریت سالمندان را بیش از گذشته ضروری می‌کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در خصوص جشنواره تابستانی سالمندان گفت: طرح «دوشنبه سالمندان» با اختصاص یک روز در هفته به سالمندان شهر، بستری برای درخشش بهتر آنها در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری فراهم می‌کند.

وی تبدیل شهر تهران به شهر زیست پذیر را هدف کلی این طرح عنوان کرد و افزود: از جمله رویکردهای این طرح می‌توان به در اختیار قرار دادن فضاهای شهری به سالمندان در روز دوشنبه، ایجاد فضای مشارکتی بین شهروندان سالمند، شناسایی توانمندی سالمندان غیرعضو کانون، ارتقای آگاهی عمومی شهروندان در خصوص چالش‌های سالمندان در شهر، اختصاص یک روز در هفته تحت عنوان نشاط و همدلی و معرفی کانون سالمندان به شهروندان سالمند شهر تهران اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش سایت شهرنوشت، به گفته نصیری، بهره مندی از سینماهای سطح منطقه به صورت رایگان، بهره مندی از ورزشگاه‌های شهرداری به صورت رایگان، برگزاری جشنواره‌های هنری و مسابقات ورزشی، برگزاری جشنواره ورزش‌های همگانی، برگزاری جلسات آموزشی، برگزاری نشست تخصصی اساتید دانشگاهی در حوزه اجتماعی فرهنگی و هنر، جلسات کتاب شناسی و معرفی کتاب مرتبط با موضوع کانون، برگزاری مسابقات ورزشی، نقاشی و کتابخوانی، جشنواره غذا، دورهمی خاطره گویی و تئاترخیابانی از جمله فعالیت‌های پیشنهادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کانون معلولان شهر تهران به شمار می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید