رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر عنوان کرد

فعالیت کانون‌های هلال احمر از سنین پیش دبستانی/آموزش پیشگیری از اعتیاد به ۵۰ هزار نفر

    کد خبر :330479

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با تشریح فعالیت‌ها و اولویت‌های سازمان جوانان، این سازمان را یکی از بخش‌های هلال احمر دانست که درگاه ورودی افراد به هلال و انجام فعالیت‌های داوطلبانه است.

شهاب الدین صابونچی در اولین نشست خبری خود پس از انتصابش به عنوان رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به تشریح اقدامات و برنامه‌های خود در این سازمان پرداخت و گفت: سازمان جوانان بیش از هفت دهه قدمت دارد و خوشبختانه یا متاسفانه در حال حاضر تنها سازمانی در کشور است که عنوان جوانان را دارد و موضوع سازمان ملی جوانان هنوز به نتیجه نرسیده است. بنابراین تنها سازمانی که تلاش می‌کند کاری برای جوانان انجام دهد سازمان جوانان است که بر اساس رویکردها و اسناد فرادستی هلال احمر اقداماتی را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: یکی از نکات مهم در اسناد فرادستی این است که سازمان جوانان به عنوان درگاه ورودی افراد به هلال احمر است. شاید تصویر عمومی از جمعیت هلال احمر در ذهن اغلب مردم فعالیت‌هایی باشد که در بحران‌ها انجام می‌شود و کار امدادگران را دیده باشند. عده‌ای هم این روزها برای تامین داروهای کمیاب و نایاب به مراکز درمانی هلال احمر مراجعه می‌کنند که از این طریق با برخی از فعالیت‌های مجموعه آشنا می‌شوند و برخی دیگر به فراخور سفر حج و عتبات از اقدامات پزشکی مرکز بهره می‌برند ولی پشت صحنه اینها سازمان جوانان است که قرار است افرادی را از کودکی و نوجوانی جذب کند و به آنها آموزش بدهد کما اینکه خیلی از دوستانی که در ماموریت‌های امدادی حضور دارند یا در حال حاضر عضو سازمان جوانان هستند و یا اینکه تا چندی پیش عضو آن بودند، با توجه به شرایط سنی به سازمان امداد و نجات یا داوطلبان منتقل شده‌اند.

وی افزود: نگاهی که نسبت به سازمان جوانان باید تقویت شود این است که آنچه انجام می‌شود فراتر از مهارت‌های امدادی و آموزش‌های پایه است و همه این فعالیت‌ها به صورت داوطلبانه صورت می‌گیرد. کودکان، نوجوانان و جوانان ابتدا مفاهیم آموزشی را فرا می‌گیرند تا متوجه شوند هلال احمر کجاست و سپس در بخش‌های دیگر مجموعه در کشور فعالیت می‌کنند. بر همین اساس ساختار سازمان جوانان بر پایه کانون‌های متعدد است.

صابونچی با تشریح کانون‌های مختلف سازمان گفت: از سنین پیش دبستانی کانون‌های هلال احمر فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند و برای این رده سنی غنچه‌های هلال را داریم و کانون‌های دانش آموزی، دانشجویی و جوانان ما از دیگر کانون‌ها هستند. همچنین کانون‌های روستاییان و طلاب را هم داریم که شاکله اصلی همه اینها را جوانان تشکیل می‌دهند. تمام کانون‌های ما در ۳۸۰ شعبه هلال احمر تقریبا فعال هستند. کانون طلاب هنوز به آن صورت که باید فعال نشده که البته در تمام استان‌ها کانون‌های طلاب آقایان فعال است و کانون‌های طلاب بانوان هم در حال توسعه است. کانون‌های روستایی هم بر اساس اقلیم‌های مناطق فعال‌ترند.

وی اضافه کرد: با توجه به استراتژی‌های صلیب سرخ و هلال احمر تلاش ما کمک به فعالیت جوانان در عرصه تصمیم گیری است و کانون‌ها نقش ویژه‌ای در این امر دارند. در این راستا در شهرستان‌ها شورای مرکزی انتخاب می‌شود و سپس با برگزاری انتخابات استانی انتخابات کشوری برگزار می‌شود که هفته گذشته منتخبان از ۳۱ استان گرد هم جمع شدند و انتخابات شورای مرکزی کشوری برگزار شد.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به برگزاری اردوهای مختلف برای اعضای سازمان جوانان گفت: فصل تابستان فصل برگزاری این اردوهاست و برای تک تک گروه‌ها برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده است. روز گذشته اردوی خراسان شمالی به پایان رسید و اردوهایی از استان‌های لرستان و کرمان و گیلان برگزار خواهد شد و این اردوها با تقسیم بندی کشور به چهار پهنه در نظر گرفته شده است که در طول برگزاری اردوها کارگاه‌های آموزشی و تفریحی و تمرین فعالیت‌های اجتماعی مد نظر قرار می‌گیرد. ضمن اینکه از امروز در اردوگاه مهر انزلی اردوی نشاط و امید آغاز می‌شود.

صابونچی اضافه کرد: همچنین اردوهایی برای کانون‌های روستایی در نظر گرفته شده که از اواخر مرداد و اوایل شهریور برگزار می‌شود و اردویی هم ویژه استان کرمانشاه منطقه سرپل ذهاب و ثلاث در نظر گرفته‌ایم و برای بازتوانی روحیه جوانان این مناطق آنها از کرمانشاه با قطار به مشهد خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های اردوی سازمان جوانان، طبیعت گردی نیز مد نظر قرار گرفته است، گفت: سعی شده برای اردوها از اردوگاه‌های استاندارد استفاده شود که تنوع طبیعت هم داشته باشند و علاوه بر آن با هماهنگی مراجع ذیربط برنامه‌هایی برای حضور در طبیعت پیش بینی شده که تحت عنوان اردوهای بوم گردی برگزار می‌شود. در این اردوها اعضا با مهارت‌های تخصصی و مرتبط با شرایط اقلیمی استان آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت‌هایی در سازمان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: از سال‌های گذشته با تفاهمی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی منعقد شده است کارهای متنوعی صورت گرفته که یکی از کارهای زیربنایی و صحیح طرح «پیمان» است که برگزار می‌شود و در این طرح از میان دبیران کانون‌ها سرگروه‌هایی انتخاب می‌شوند که پس از فرا گرفتن آموزش‌های لازم و استاندارد این آموزش‌ها را باید به دیگران ارائه دهند و تا کنون ۵۰ هزار نفر در مورد پیشگیری از اعتیاد آموزش‌ دیده‌اند و گواهی‌های خود را دریافت کردند. تفاهم‌نامه دیگری هم داشتیم که بر اساس آن از میان جوانان عضو کانون‌ها ۱۰۰۰ نفر انتخاب می‌شوند و به سازمان فنی حرفه‌ای معرفی می‌شوند تا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا بگیرند که این کارها به اشتغال آنها کمک می‌کند و با کاهش دغدغه معیشتی اعضا، انگیزه آنها برای انجام کارهای داوطلبی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به دو رویکرد مربوط به افزایش فعالیت‌های داوطلبی گفت: در یک رویکرد ما می‌توانستیم کار را به سمتی ببریم که اعضا با شروع این فعالیت‌ها تصور کنند که امکان استخدام آنها در مجموعه وجود داشته باشد که با رویکرد داخلی هلال احمر متفاوت است. رویکرد دیگر این است که ما کمک کنیم این افراد بتوانند صاحب شغل شوند و در کنار آن فعالیت‌های داوطلبانه انجام دهند که ما رویکرد دوم را مد نظر قرار داده‌ایم.

به گزارش ایسنا،صابونچی با اشاره به اینکه طرح ملی «دادرس» یکی دیگر از طرح‌های سازمان جوانان است، تصریح کرد: این طرح مخفف دانش آموز آماده در روزهای سخت است پس از اتفاق تلخ شین آباد در راستای توانمندی افراد در مواقع بحران اجرا شد تا این افراد بتوانند ابتدا به داد خودشان برسند و سپس به دیگران کمک کنند. در حال حاضر این کار با سرفصل‌ها و کتب مشخص و با تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش منعقد شده است برگزار می‌شود و هر سال ۸۰۰۰ مدرسه در سطح کشور این آموزش‌ها را می‌بینند و در راستای این طرح مسابقاتی تحت عنوان المپیاد آماده در سطح شهرستان، استان و کشوری برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید