افشای نقش آمریکا در تنش بین ایران و عراق

    کد خبر :330051

” من شخصا معتقدم که نوعی فشار از جانب دولت آمریکا بر مقامات عراق اعمال می‌شود تا به ایران به خاطر برق (پولی) پرداخت نشود”.

همزمان با استمرار تظاهرات در استان‌های جنوبی عراق، برخی درباره نقش آمریکا در ناآرامی‌های پیوسته این کشور پرسش‌هایی مطرح می‌کنند.

به گزارش فرارو، در روز‌های اخیر استان‌های عمدتا شیعه‌نشین جنوب عراق در اعتراض به قطع برق و بیکاری، صحنه تجمعات پیوسته‌ای بود. چند هفته پیش، این اعتراضات از استان نفت‌خیز بصره شروع شد و به سرعت به سایر استان‌ها، از جمله بغداد، سرایت کرد.

مقامات عراق ادعا می‌کنند ایران صادرات برق به کشورشان را به دلیل عدم پرداخت طلبش از عراق – حدود یک و نیم میلیارد دلار- قطع کرده است.

معترضان عراقی ایران را سرزنش نکردند. بلکه آنها، آنچه دولت فاسد و بی‌لیاقت عراق می‌خوانند، را مقصر دانستند. با این حال، در روز‌های اخیر، برخی گزارش‌‎ها درباره نقش آمریکا در ایجاد تنش بین بغداد و تهران مطرح شده است. در همین رابطه، شبکه الجزیره مدعی شد اخیرا به طور غیرعلنی، مطلع شده که آمریکا به عراق فشار آورده تا بدهی‌اش به ایران را پرداخت نکند.

در پی خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در هشتم ماه می، این کشور در حال حاضر تلاش می‌کند که تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند و حمایت متحدانش از این اقدام را بدست آورد.

رحیم الدراجی، سیاستمدار عراقی به الجزیره گفته که او فکر می‌کند آمریکا از عراق استفاده می‌کند.

الدراجی گفت: ” من شخصا معتقدم که نوعی فشار از جانب دولت آمریکا بر مقامات عراق اعمال می‌شود تا به ایران به خاطر برق (پولی) پرداخت نشود”.

وقتی که از الدراجی پرسیده شد که چرا او معتقد است آمریکا این کار را می‌کند، او پاسخ داد: ” به نظر می‌رسد که یک جنگ نیابتی اعلام‌نشده، توسط آمریکا علیه ایران به اجرا درآمده و دولت آمریکا آشکارا از عراق می‌خواهد که بخشی از این (جنگ) باشد”.

اما عراق، مرز‌های طولانی با ایران دارد و از زمان حمله آمریکا، از روابط خوبی با ایران برخوردار بوده است. ناظران سیاسی معتقدند اعمال فشار بر این روابط از طریق عدم پرداخت بدهی عراق به ایران، خطرناک است.

احمد رشدی، تحلیلگر سیاسی، گفت: “بر اساس گفتگوهایم، معتقدم که آمریکا برای عدم پرداخت پول ایران، به عراق فشار آورده است. با این حال، عوامل دیگری هم دخیل هستند مانند (وجود یک) دولت ضعیف که نمی‌تواند در برابر فشار (آمریکا) ایستادگی کند”.

برای ساکنان بصره، دسیسه‌کاری سیاسی بین المللی، اهمیت کمی دارد. در طول دوران صدام، اشغال آمریکا و دمکراسی کنونی عراق، آن‌ها تغییر کمی در زندگی‌شان دیده‌اند و اکنون به خیابان‌ها آمده تا خشم خود را ابراز کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید