تحریم ایران هندی‌ها را ترساند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ۹:۰۱
    کد خبر :329884

شرکت نفت و پتروشیمی منگلور هند (ام ار پی ال) از احتمال زیان مالی به دلیل سیاست های جدید نفتی آمریکا علیه ایران ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد: تحریم های واشنگتن علیه تهران بر سودآوری این شرکت تاثیر منفی می گذارد.

منگلور در گزارش سال مالی 2017 و 2018 اعلام کرد که به دنبال منابع جایگزین نفتی مانند استرالیا، غرب آفریقا و آمریکای جنوبی جهت جبران هرگونه کاهش صادرات نفت ایران است.
ایران یک چهارم نیاز نفتی شرکت منگلور (ام ار پی ال) را تامین می کند.
مقامات منگلور اعلام کردند: بیش از 65 درصد نیاز 16 میلیون تن نفت خام سالانه این شرکت از کشورهای خاورمیانه تامین می شود که ایران حدود 25 درصد از نیاز نفتی آن را تامین می کند.
از مجموع 15.98 میلیون تن نفت خام که شرکت ‘ام ار پی ال’ در طول سال مالی جاری تا پایان ماه مارس 2018 خریداری کرده است 12.52 میلیون تن از طریق واردات تامین شده است. ایران با 4.72 میلیون تن نفت خام بیشترین صادرات را به این شرکت هندی داشته است. پس از ایران، عربستان سعودی 4.35 میلیون تن نفت خام به شرکت ‘ام ار پی ال’ صادر کرده است.
شرکت ‘ام ار پی ال’ گفت: تحریم ها علیه ایران که یک منبع مهم نفتی برای این شرکت است یک تهدید جدی علیه شرکت منگلور است.کاهش عرضه نفت خام ازسوی ایران پس از اجرایی شدن تحریم ها، بر قیمت نفت خام در سطح جهان تأثیر خواهد گذاشت و در کوتاه مدت بر این شرکت نیز تاثیر می گذارد.
شرکت منگلور با اشاره به این که هند درمعرض خطرات جهانی بهای انرژی قرار دارد اعلام کرد: وضعیت خاورمیانه، تحریم های ایران و افزایش اخیر قیمت نفت و گاز می تواند بر رشد بخش های مختلف اقتصاد هند تاثیر بگذارند.
این شرکت همچنین اعلام کرد: جهت کاهش وابستگی خود به نفت یک منطقه به دنبال گسترش منابع خود از جمله منابع جدید در مصر و آمریکا خواهد بود که هم اکنون آزمایش نفت آنها آغاز شده است. اما تحولات سیاسی در خاورمیانه، کاهش تولید نفت اوپک و تحریم های جدید علیه ایران سبب افزایش قیمت نفت خام خواهد شد.
برای نخستین بار پس از آغاز فشارهای جدید آمریکا بر هند ، واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژوئن (11 خرداد-9 تیر) 15.9 درصد کاهش یافته است.
به نقل از روزنامه «تایمز او ایندیا»، هند در مدت یادشده روزانه 592 هزار و 800 بشکه نفت خام از ایران وارد کرد درحالی که این میزان برای ماه قبل از آن 700 هزار و 200 بشکه بود.
هند که پس از چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است از پالایشگاه های این کشور خواسته است تا به دنبال منابع جایگزین باشند، زیرا دهلی نو ممکن است مجبور شود واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد.
آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) پس از خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران، تهدید کرد که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع می کند.
پالایشگاه های دولتی هند که 60 درصد از ظرفیت پنج میلیون بشکه نفت خام در روز را برعهده دارند، در ماه ژوئن (11 خرداد-9 تیر) نزدیک به 10 درصد (454 هزار بشکه نفت خام در روز) خرید نفت ایران را افزایش دادند.
پالایشگاه های دولتی هند در سال 2017-2018 واردات نفت خود از ایران را به دلیل اختلاف با تهران بر سر میدان گازی ‘فرزاد ب’ کاهش داده بودند اما در سال مالی جاری پس از آنکه ایران پیشنهاد تخفیف در حمل و افزایش مهلت پرداخت به 60 روز را ارائه کرد، این پالایشگاه ها تصمیم گرفتند تا نفت بیشتری از ایران خریداری کنند.
در ماه های آوریل (فروردین) تا ژوئن (خرداد-تیر) سال 2018 واردات نفت هند از ایران با افزایش 24 درصدی به 647 هزار بشکه نفت در روز رسید.
واردات پالایشگاه های دولتی هند با رشد دو برابری نسبت به دوره گذشته به 413 هزار و 400 بشکه نفت خام در روز رسید. این واردات در دوره گذشته 191 هزار و 700 بشکه در روز بوده است.
رسانه های هند هفته گذشته از تلاش دولت دهلی نو برای یافتن راهکارهایی با هدف ادامه واردات نفت از ایران بعد از 13 آبان به رغم فشارهای گسترده آمریکا خبر داده بودند.
به گزارش بازتاب به نقل از رسانه های هند، دهلی نو و واشنگتن هنوز هیچ مذاکره رسمی برای معافیت هند از تحریم های آمریکا انجام نداده اند اما پس از سفر یک هیات آمریکایی به دهلی نو در هفته گذشته، مقامات هندی خوش بین هستند که بتوانند با وجود درخواست مستقیم واشنگتن از دهلی نو برای توقف کامل واردات نفت ایران، راهی برای ادامه واردات هند بیابند و از تخفیف های وزارت خزانه داری آمریکا بهره مند شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید