36 میلیون یورو ارز دولتی هم تب قیمتی موز را پایین نیاورد

    کد خبر :329826

در یک سال اخیر، قیمت موز حدود 53 درصد افزایش یافته است و این در حالی اتفاق افتاده که دولت برای واردات موز به 27 شرکت بیش از 36 میلیون دلار ارز دولتی اختصاص داده است. آمارها نشان می دهد، واردات موز در سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

در یک سال اخیر و با نوسانات ارز و افزایش قیمت دلار، قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است. قیمت میوه های تازه نیز از این امر مستثنا نبوده است. مطابق با آخرین گزارش هفتگی بانک مرکزی پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران که مربوط به هفته منتهی به 22 تیر ماه 1397 است، قیمت گروه میوه های تازه 55.2 درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش یافته است. در این گروه که شامل میوه هایی چون سیب گلاب، پرتقال درجه یک، گلابی، گیلاس، هلو، انگور، طالبی، خربزه، هندوانه و موز می باشد، همه قیمت ها بیش از 50 درصد افزایش داشته اند و تنها قیمت انگور و هلو در مقایسه با هفته مشابه سال قبل کمتر از 50 درصد رشد داشته اند و رشد قیمتی آن ها به ترتیب 13 و 16.4 درصد بوده است.

به گزارش تابناک، همان گونه که گفته شد، موز از جمله میوه هایی است که رشد قیمتی آن نسبت به هفته مشابه سال قبل بیش از 50 درصد بوده است. قیمت موز در این مدت یک سال 52.6 درصد رشد داشته است. مطابق با آمارهای بانک مرکزی در هفته منتهی به 22 تیر 1397، متوسط قیمت هر کیلو موز در میادین شهرداری 5900 تومان و در سطح شهر 6781 تومان بوده است.

این افزایش قیمت موز در حالی اتفاق افتاده که دولت برای جلوگیری از این افزایش قیمت به واردکنندگان موز ارز دولتی اختصاص داده است. طبق گزارش فهرست ارز بگیران دولتی بانک مرکزی، 27 شرکت برای واردات موز 36 میلیون و 81 هزار و 925 یورو ارز دولتی از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت کرده اند.

آمارهای گمرک نشان می دهد، این اختصاص ارز دولتی به شرکت های واردکننده موز نه تنها در سه ماهه نخست امسال باعث افزایش واردات موز نشده است، بلکه ارزش دلاری واردات موز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نیز یافته است. در سه ماهه نخست سال گذشته، میزان ارزش دلاری واردات موز 143 میلیون و 296 هزار و 318 دلار بوده که این میزان با کاهشی 3.7 درصدی در سه ماهه نخست سال جاری به 137 میلیون و 875 هزار و 442 دلار رسیده است.

با توجه به کاهش میزان واردات موز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، احتمالاً بخشی از افزایش قیمت موز به همین دلیل اتفاق افتاده است. اما پرسش این است که چرا واردات موز کاهش یافته است؟ اگر این 27 شرکتی که ارز دولتی جهت واردات موز دریافت کرده اند، واردات را انجام داده باشند اولاً نباید میزان واردات موز کاهش یافته باشد، ثانیاً با تزریق این موزهای وارداتی با ارز دولتی نباید قیمت آن نسبت به سال گذشته افزایش 52.6 درصدی داشته باشد. این نشان می دهد که این شرکت ها احتمالاً ارز دولتی گرفته اند، ولی هنوز اقدام به واردات موز نکرده اند که رد یا تأیید این فرضیه نیاز به پیگیری نهادهای نظارتی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید