جابجایی و نه تغییرات کابینه از این هفته کلید می‌خورد/ رئیس‌جمهور به مردم چه خواهد گفت؟!

    کد خبر :329823

هرچند چند هفته ای است، به واسطه ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم بحث تغییرات در تیم اقتصادی دولت به گوش می رسد، تاکنون هیچ اقدام و نشانه ای از انجام تغییرات ذکر شده در کابینه دیده نشده است. البته آن طور که «محمود واعظی» از چهره های تأثیرگذار در دولت و رئیس دفتر رئیس جمهور طی مصاحبه های اخیرش گفته، این مسأله اجتناب ناپذیر است و به زودی شاهد تغییراتی در قوه مجریه در سطح معاونان رئیس جمهور و برخی وزیران خواهیم بود.

به گزارش تابناک؛ از اواخر هفته گذشته، بحث تغییرات در دولت به شکل جدی تری مطرح شده و حتی نظرات عده ای از کارشناسان و برخی از اخبار حکایت از این داشت که «حسن روحانی» رئیس جمهور به جمع بندی های نهایی رسیده و قرار است طی هفته جاری، نحوه انجام تغییرات در کابینه و همچنین نام افرادی که قرار است جای خود را به نیروهای تازه نفس تری در دولت بدهند، اعلام کند.

آن طور که از پاستور خبر می رسد، رئیس جمهور قرار است سه شنبه هفته جاری در یک برنامه زنده تلویزیونی با مردم مستقیم گفت و گو کند. البته موضوع این صحبت بی واسطه روحانی با مردم مهمترین مسائل و دغدغه های جامعه، بویژه در حوزه اقتصاد و روابط خارجی ذکر شده است. اما خبرهایی شنیده می شود که تصمیمات احتمالی در خصوص تغییرات در دولت هم به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

بر این اساس، هفته اول مرداد ماه را که همزمانی پیدا کرده با اولین سالگرد فعالیت دولت دوازدهم ، می توان موعد انجام تغییرات در بدنه دولت خواند، چون بواسطه ایجاد مشکلات اقتصادی بی حد و حصر مردم، قوه مجریه نیاز دارد که اصلاحاتی در خصوص تفکر اقتصادی خود و مدیرانی که این بخش را در دولت اداره می کنند، ایجاد کند. این خواسته ای است که مسئولان سایر قوا، نمایندگان مجلس، رسانه ها، کارشناسان و بخش های مختلف جامعه بارها آن را از رئیس جمهور طلب کرده اند.

بر اساس آخرین اخبار و شنیده ها، رئیس جمهور درباره کنار گذاشتن «ولی الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی به جمع بندی نهایی رسیده و رایزنی هایی را هم با برخی افراد و چهره ها برای تصدی این مسئولیت از سوی آنان انجام داده است. با توجه به اتمام دوره پنج ساله «ولی الله سیف»، حکم او دیگر تمدید نخواهد شد؛ بنابراین، اولین تغییر در کابینه را می توان مربوط به این بخش مهم اقتصادی در دولت دانست.

بر خلاف اصرار سخنگوی دولت در ارتباط با عدم کناره گیری از جایگاه ریاست سازمان برنامه و بودجه، دومین تغییری که به احتمال زیاد در درون دولت انجام خواهد شد، کنار رفتن «محمد باقر نوبخت»، یار غار رئیس جمهور، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه از ریاست سازمان برنامه و بودجه خواهد بود و آن طور که شنیده شده، گزینه جانشینی او هم مشخص شده است. با این تغییر، احتمالا پس از این، نوبخت را فقط در قامت سخنگویی دولت خواهیم دید.

همچنین گفته می شود، رئیس جمهور برای تغییر وزیرانی که وزارتخانه های آنان در جریان نوسانات اخیر اقتصادی سهیم بوده اند و کم کاری از سوی آنان صورت گرفته است، تصمیمات نهایی را می گیرد و احتمالا وزیرانی مانند «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی نیز از گزند تغییرات آتی دولت بی نصیب نخواهند ماند.

در تغییرات آتی دولت به ویژه در بخش اقتصادی همان طور که بسیاری از کارشناسان، رسانه ها و نمایندگان مجلس در گفت و گوها و گزارش های اخیر خود عنوان کرده اند، علاوه بر لزوم انجام فوری تغییرات، لازم است که دولت از افراد خوش فکرتر و تواناتری بهره بگیرد تا بتوانند حداقل بخشی از مشکلات اقتصادی ایجاد شده را برطرف کرده و تصمیماتی بگیرند که نتیجه آن بهبود وضعیت اقتصادی باشد، نه تشدید آن. از طرفی لازم است حتما تفکر اقتصادی دولت نسبت به آنچه در حال حاضر جاری و ساری است، تغییر یابد تا شرایط به سمت بهبود و رضایتمندی مردم برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید