سفیر ایران در بغداد: قطع برق عراق از سوی تهران واقعیت ندارد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ۱۶:۱۱
    کد خبر :329800

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با بیان اینکه اعتراضات اخیر عراق ربطی به قطعی برق ندارد گفت: قطع برق عراق از سوی ایران واقعیت ندارد.

به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری الوقت در رابطه با علل اصلی اعتراضات اخیر کشور عراق گفت: مطالبات مردم از حکومت ریشه اصلی و واقعی اعتراضات اخیر بوده که در راستای خواسته‌هایی همچون حل مشکلات رفاهی و خدماتی در زمینه برق و آب مطرح شدند. بنابراین اعتراضات بیشتر بُعد مدنی و اجتماعی داشته و با توجه به انتظارات و مطالباتی که نسبت به تامین نیازهای خود از حکومت دارند، امری معمول به نظر می‌رسد. علاوه بر این، شهروندان عراقی تا حدود زیادی از عملکرد جریان‌ها و احزاب سیاسی عراقی نیز ناراضی هستند که چرا مطالبات آن‌ها را پی‌گیری نمی‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر خودجوش بودن جنبش که توسط شبکه‌های اجتماعی سازماندهی شده بود افزود: زمانی که جنبش اعتراضی اجتماعی آغاز شد، برخی نیروها با ورود به عرصه تلاش کردند که از موج اعتراضات به نفع خود، بهره‌ببرند اما این فرضیه که شکل‌گیری اعتراضات مدنی عراق توسط نیروهای خارجی و برخی جریان‌های سیاسی داخلی منحله عراق همچون حزب بعث هدایت شده‌اند؛ تا حدود زیادی نادرست است؛ زیرا از یک سو با توجه به بیانیه احزاب سیاسی عراقی شاهد بودیم که همگان بر احترام به خواست مردم تاکید کردند و از سوی دیگر تاکید داشتند که با پرهیز از خشونت، جان شهروندان تهدید نشود و اموال عمومی تخریب نشوند. لذا می‌توان این گونه گفت که امکان سواستفاده جریان‌های خارجی وجود دارد اما این به معنای تصنعی بودن اعتراضات نیست.

مسجدی در رابطه با قطع صادرات برق ایران به عراق به علت بدهی‌های بغداد و تاثیر آن بر اعتراضات، گفت: واقعیت این است که ایران مقداری معین از برق را به کشور عراق صادر می‌کند و در فصولی که نیاز به مصرف برق تا حدودی بیشتر می‌شود، این مساله طبیعی است که میزان صادرات تا حدودی در راستای مصرف داخلی ایران کاهش پیدا کند. در حقیقت قطع برق ایران به هیچ عنوان واقعیت ندارد، بلکه فقط در ساعاتی معین این برق قطع می‌شود؛ اگر قطع صادرات واقعیت داشت به طور کامل ارسال برق قطع می‌شد و نه اینکه در ساعاتی از روز. باید به این امر توجه داشت که شب‌ها به طور کامل برق وصل بوده و شهروندان عراقی از آن استفاده می‌کنند ،یعنی در ساعاتی که مصرف برق کاهش پیدا می‌کند، ارسال برق نیز به طور کامل انجام می‌شود.

سفیر کشورمان در ادامه تاکید کرد: کاهش صادرات برق به هیچ عنوان با مساله بدهی‌های بغداد به تهران، ارتباط ندارد. این مساله‌ای است که در توافقات با مسئولان عراقی نیز مطرح شده، بر این مبنا که ایران بر اساس توانایی برق را صادر می‌کند و زمانی ممکن است حجم آن کاهش با افت فشار پیدا کند. حتی عنوان شده که در مقاطعی این امکان وجود دارد مصرف داخلی بالا برود و بر میزان صادرات تاثیر بگذارد،لذا این موضوع کاملا مساله‌ای طبیعی و فنی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در ارتباط با بدهی‌های عراق به ایران گفت: بدهی‌ها توسط دولت عراق در قالب یک چارچوب تعیین شده در حال پرداخت است، هر چند تعویق در پرداخت‌ها ممکن است اتفاق افتاده باشد اما در اصل بغداد متعهد است که وجوهات بدهی خود را بپردازد. در مجموع موضوع برق و کاهش صادرات آن از سوی ایران، به هیچ عنوان با اعتراضات عراق ارتباطی ندارد.

ایرج مسجدی در پایان در رابطه با وظایف دولت و احزاب سیاسی عراقی نسبت به اعتراضات اخیر گفت: دولت و مسئولین عراقی می‌بایست به خواسته‌های شهروندان عراقی احترام بگذارند و رسیدگی به مشکلات را در صدر اولویت‌ها خود قرار دهند اما این مساله نیز ضروری است که نباید آن‌ها اجازه تخریب اموال عمومی و انحراف در اصل خواسته‌ها را به معترضان بدهند. دولت می‌بایست تلاش کند که رسیدگی به مشکلات مردم را در دستور کار قرار دهد. با این وجود، این بدین معنا نیست که به شکل سریع همه مشکلات حل خواهند شد؛ زیرا انجام خدمات امری نیست که در مقطع زمانی کوتاه امکان‌پذیر باشد. ار سوی دیگر، مردم نیز اگر مشاهده کنند که دولت در حال تلاش است و قصد دارند کاستی‌ها را جبران کند؛ به طور حتم روند رو به ثبات فراگیر خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید