تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان داد که «بن بست» نداریم

    کد خبر :329119

موضوعی که از مدت‌ها پیش مطرح و در مقاطعی به مناقشه تبدیل شده بود، بالاخره امروز به بهترین شکل ممکن رفع و رجوع شد تا مشخص شود همان گونه که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مدت‌ها پیشتر گفته بود، «بن بست» نداریم.

به گزارش تابناک، عضو زرتشی شورای شهر پنجم یزد که بعد از چهار سال عضویت شورای این شهر، از ابتدای دوره جدید شورا با حکم برجی مراجع قانونی از حضور در این نهاد بازمانده بود، به زودی به این نهاد بازخواهد گشت؛ حسن ختام پرونده‌ای که برخی گمان می‌کردند هرگز حل نخواهد شد، اگر چه بودند مسئولانی که بر حل شدنش تاکید موکد داشتند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در حالی تشکیل جلسه داد که از جمله دستور جلسه‌های، بررسی مساله سپنتا نیکنام بود؛ مساله‌ای تحت عنوان کلی بررسی ابهام بروز کرده در قانون شورا‌های ۱۳۷۵، شمول این قانون و تبصره آن که در نهایت و پس از بررسی، اعضای مجمع به افزودن یک ماده به آن رای مثبت دادند.

بر اساس این مصوبه اشکالی که به عضویت سپنتا در شورای اسلامی وارد شده بود، رفع خواهد شد. اشکالاتی که حتی مجلس هم نتوانسته بود با ورود به ماجرا با طرح دو فوریتی مبنی بر حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در شورا‌های شهر و روستا و تصویب آن، رفع و رجوعشان کند و با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده بود.

نکته جالب توجه در مصوبه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام آن است که بر اساس این مصوبه، شمول این قانون از انتخابات دوره پنجم شورا‌ها قرار گرفته که بر اساس آن، سپنتا نیکنام، منتخب زرتشتی شورای پنجم شهر یزد به عضویت شورا در آمده و می‌تواند به کرسی خود در این نهاد بازگردد. موضوعی که به معنای حل کامل مناقشه بروز کرده است. تحقق وعده‌ای که پیشتر دبیر مجمع تشخیص داده بود و بر عملی بودنش اصرار داشت.

محسن رضایی از جمله افرادی بود که از ابتدای بروز این مشکل بر حل پذیر بودن آن تاکید داشت و زمانی که مجلس به ماجرا ورود کرد و از حل مشکل برنیامد، بار دیگر تاکید کرد که در نظام اسلامی «بن بست» وجود ندارد و موضوع با ارجاع به مجمع و در نتیجه بررسی در این نهاد، رفع خواهد شد. پیش بینی‌ای که امروز جامه عمل پوشید.

نکته جالب توجه در این میان آن است که طی روز‌های گذشته مطلبی منتشر شد که ادعا داشت اختلاف بروز کرده میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی، به رغم ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، از این رو مسکوت و لاینحل مانده که دبیر مجمع مانع از تصمیم گیری در این خصوص می‌شود؛ ادعایی کذب که اگرچه پیشتر هم با توجه به موضع گیری‌های شخص دبیر، کذب بودنش مشخص بود، اما امروز از اساس مهر ابطال خورد.

تکذیبیه‌ای از جنس حل مشکل بروز کرده برای همیشه که با حضور نیکنام در شورای اسلامی شهر در روز‌های آتی، برای همیشه به تاریخ سنجاق خواهد شد و جالب اینکه در روزی در مجمع کلید خورده که در آن، رئیس جمهور و وزیر کشور حضور نداشتند؛ دولت مردانی که بار‌ها و بار‌ها بر منشرو حقوق شهروندی تاکید کرده اند و انتظار عموم از ایشان این بود که در موضوع سپنتا، نمود عینی اثرگذاری این منشور را شاهد باشند!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید