دیوار کوتاه مردم / وقتی بانکها زورشان به وام‌گیرندگان خُرد می‌رسد

    کد خبر :329057

یک بانک شبه دولتی بدلیل تاخیر در پرداخت قسط ۷۱۶ هزار تومانی یک وام گیرنده، بدون تماس با او ، اقساط را از حساب ضامنین وام گیرنده کسر کرد.

به گزارش مهر، یکی از مهم ترین انتقادات به بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری، پرداخت وام های کلان به برخی افراد خاص ، آنهم بدون دریافت ضمانت های لازم و یا ارزش گذاری واقعی املاک در رهن گذاشته شده است که موجب شده معوقات هزاران میلیاردی در شبکه بانکی کشور شکل بگیرد و بسیاری از این مطالبات هیچ امیدی برای نقد شدنشان وجود ندارد.

با این وجود بانکها در وصول مطالباتشان از مردم عادی، رفتاری بی رحمانه که بعضا منجر به خدشه دار شدن ابرو و اعتبار افراد می شود، برخورد می کنند و هیچ رحم و انصافی ندارند.

بانکها گویا هیچ دیواری را کوتاه تر از دیوار مردم پیدا نکرده اند و زورشان فقط به وام گیرندگان خُرد می رسد.

یکی از شهروندان تهرانی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: از بانک «م» که سهام آن در بورس عرضه شده است، اواخر اسفندماه سال ۹۶ تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی گرفتم که پیش از دریافت وام، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ، نزد شعبه بانک سپرده گذاری کردم و این مبلغ در حساب بنده در شعبه ، تا پایان تسویه وام، بلوکه خواهد بود.

وی ادامه داد: این بانک بورسی، اولین قسط تسهیلات به ظاهر ۲۰ میلیون تومانی را فروردین امسال بدون اطلاع بنده از حسابم کسر و به عنوان قسط اول محاسبه کرد.

وی افزود: قسط اردیبهشت ماه را به جای ۷ اردیبهشت ، ۲۷ خرداد پرداخت کردم و قسط ۷ خرداد ماه را ، ۹ تیرماه پرداخت کردم. اما شعبه بدون اینکه با من یا ضامنین بنده تماس بگیرد، در تاریخ ۲۰ تیرماه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان از حساب ضامن اول و ۱۰۰ هزار تومان از حساب ضامن دوم و در تاریخ ۳۰ تیرماه مجددا مبلغ ۳۵۰ هزار تومان از حساب ضامن اول برداشت کرده است و آبروی بنده را جلوی ضامنین ام برده است.

وی ادامه داد: وقتی به شعبه مراجعه و اعتراض کردم، گفتند که ما وصول مطالبات مان را به شرکت دیگری که خصوصی است و ارتباطی به ما ندارد، واگذار کرده ایم و آنها هستند که اقدام به کسر اقساط از حساب ضامنین می کنند. و وظیفه ای هم برای تماس با وام گیرنده یا ضامن ندارند.

این شهروند تهرانی گفت: قبلا بانکها یک رحم و انصاف و مروتی داشتند و وقتی وام گیرنده چند ماه اقساط را پرداخت نمی کرد، اول با خود وام گیرنده و بعد با ضامنین تماس گرفته و تذکر می دادند و در صورتی که برای پرداخت معوقات اقدام نمی شد، انگاه نسبت به کسر مبلغ اقساط از حساب ضامنین اقدام می کردند اما الان اقساطی که با چند روز تاخیر پرداخت شده را بدون تماس با وام گیرنده یا ضامنین، از حساب ضامنین کسر می کند که با هیچ منطقی سازگار نیست.

او ادامه داد: این حرکت در حالی است که این بانک علاوه بر بلوکه کردن سه میلیون و ۵۰۰ هزارتومان موجودی بنده در حساب، نامه کسر از حقوق نیز از بنده در اختیار دارد و براحتی می توانسته از حقوق ماهانه بنده، اقساط وام را کسر کند و با حساب ضامنین کاری نداشته باشد.

به نظر می رسد نوع قرارداد شرکت خصوصی طرف قرارداد با این بانک، برداشت درصد مشخصی از هر قسط معوقه بعنوان کارمزد است و به همین دلیل این شرکت بدون در نظر گرفتن شرایط دریافت کنندگان تسهیلات خُرد و بدون اطلاع دادن به آنها، بلافاصله پس از تاخیر( حتی چند روزه)، نسبت به برداشت از حساب ضامنان آنها اقدام می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید