بسته پیشنهادی اروپایی‌ها هیچ تضمینی برای ایران ندارد

  • سیاسی
  • شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ۱۴:۰۱
    کد خبر :328922

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پایان یافتن مهلت دو ماهه اروپایی‌ها برای ارائه تضمین‌های برجامی به ایران، خواستار اقدام متقابل دولت در این زمینه شد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با مهر، با اشاره به گذشت بیش از دو ماه از خروج آمریکا از برجام و مشخص نشدن موضع دقیق اروپایی‌ها در قبال آینده توافق هسته‌ای با ایران، اظهار داشت: وقتی در برجام هیچ تضمینی نگرفته‌اند و هیچ هزینه‌ای برای عهدشکنی طرف مقابل در نظر گرفته نمی‌شود، نتیجه‌اش این می‌شود که آمریکا به صورت یکطرفه بیرون می‌آید و کسی هم جلودارش نیست.

بسته پیشنهادی اروپایی‌ها هیچ تضمینی برای ایران ندارد

وی با بیان اینکه بسته پیشنهادی ارائه شده از سوی اروپا فقط یکسری کلیات ابوالبقاء و فقط یک بیانیه است، تصریح کرد: در این بسته هیچ چیزی از جنس تضمین منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام و در مقابل تحریم‌های آمریکا دیده نمی‌شود.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس، با تأکید بر اینکه مهلت دو ماهه اروپایی‌ها برای ارائه تضمین‌های عملی به ایران پس از خروج آمریکا از برجام پایان یافته است، اظهار داشت: معتقدم وقتی اروپایی‌ها تضمین عملی نمی‌دهند، دیگر برجامی وجود ندارد تا منافع ما در آن تأمین شود.

ذوالنور خاطرنشان کرد: از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه، موضع جمهوری اسلامی به این صورت اعلام شد که اروپایی‌ها باید چند تضمین به ایران بدهند؛ از جمله اینکه خرید نفت ما را تضمین عینی و عملی کنند، تضمین بدهند که با کشورهای غیراروپایی‌ خریدار نفت ایران همکاری کرده و در مقابل تهدیدات آمریکا از آنها حمایت می‌کنند. همچنین تضمین بدهند که اگر ایران نفت فروخت، پول آن بلوکه نمی‌شود و سیستم بانکداری اروپا مدیریت ما را بر منابع ارزی خودمان در خارج از کشور بپذیرد.

وی گفت: با وجود این شرایط، بانک سرمایه اروپا اعلام کرده است که از تلاش اروپا برای زنده مانده برجام استقبال می‌کنیم، اما نمی‌توانیم از ایران حمایت کنیم! این استقبال دقیقاً به چه درد می‌خورد؟! این اظهارات مانند آن است که خنجر را در قلب کسی، فرو کنند و همزمان هم با او ابراز همدردی کنند.

اجرای پروتکل الحاقی و نظام بازرسی ویژه، متوقف شود/ نمونه‌گیری از آزمایشگاه‌های دانشگاهی، بازرسی ویژه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص آینده تحولات هسته‌ای ایران در صورت تضمین ندادن اروپایی‌ها تصریح کرد: دولت بعد از این باید پروتکل الحاقی را که داوطلبانه اجرا می‌کنیم، به حالت تعلیق دربیاورد و علاوه بر آن، نظام بازرسی ویژه‌ای را که متأسفانه به صورت چراغ‌خاموش پذیرفته است، متوقف کند.

ذوالنور در توضیح این نکته خاطرنشان کرد: اینکه از آزمایشگاه‌های چند دانشگاه ما نمونه‌گیری می‌کنند، یک نظام بازرسی ویژه و فراتر از پروتکل الحاقی به NPT است که قابل قبول نیست.

وی افزود: علاوه بر اینها، دولت باید محدودیت‌های برجامی را در حوزه هسته‌ای کنار بگذارد و فعالیت‌های کشورمان را در این زمینه عادی‌سازی کند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در شرایطی که غربی‌ها در مقابل ایفای تعهدات برجامی ایران هیچ اقدام عملی و عینی انجام نداده‌اند، اینها حداقل کارهایی است که باید برای حفاظت از حقوق مردم انجام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید