خودروهای اشتراکی پدیده جدید در کاهش آلودگی

    کد خبر :328892

چند سالی است که در ایتالیا، همانند سایر کشورهای اروپا و آمریکا، یک سیستم جدید نقلیه شهری موسوم به ‘Car sharing’ (خودروهای اشتراکی) ایجاد شده است که علاوه بر کاهش ترافیک شهری به بهبود وضعیت آلودگی هوا نیز کمک می کند.
به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا ، در راستای هوشمند سازی شهرهای بزرگ و با توسعه شبکه اینترنت و گوشی های هوشمند، سیستم کرایه خودروها نیز متحول شده و اکنون پدیده ‘خودروهای اشتراکی’ تبدیل به الگوی جدید تردد شهری شده که در سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی را در ایتالیا بدست آورده است.
آینده حمل و نقل شهری، کاهش ترافیک ، آلودگی هوا و هزینه ها می تواند از طریق سیستم خودروهای اشتراکی موسوم به ‘car-sharing’ حل شود.
با استفاده از خودروهای اشتراکی ، کاربران نسبت به مالکیت یک خودروی شخصی، متحمل هزینه کمتری می شوند چرا که نه پول بیمه و مالیات می پردازند و نه هزینه سوخت را پرداخت می کنند، این سیستم همچنین تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا دارد چرا که اغلب خودروهای مورد استفاده، برقی و یا با استانداردهای آلودگی پایین هستند.
بر اساس آخرین داده های موجود، در ایتالیا بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر از این سیستم تردد شهری استفاده می کنند. کاربران خودروهای اشتراکی در اروپا به بیش از 4.5 میلیون نفر می رسند که البته آلمان و ایتالیا در صدر این کشورها قرار دارند. پیش بینی می شود که تا سال 2020 شمار کاربران این نوع سیستم نقلیه به 8 میلیون نفر برسد.
هزینه بسیار بالای بیمه و مالیات و سوخت خودروها باعث شده است تا بسیاری از ایتالیایی ها ترجیح بدهند تا بجای خرید یک خودروی شخصی، از این سیستم با هزینه کمتری بهره ببرند.
یکی از محاسن استفاده از خودروهای اشتراکی برای شهروندان ،امکان ورود آن به محدوده طرح ترافیک است که مشکل بسیاری از شهروندان را حل می کند.
از سال 2000 تاکنون ، پدیده خودروهای اشتراکی به تدریج در شهرهای مختلف ایتالیا از جمله میلان، تورین، رم، فلورانس، پارما، ناپل و سایر شهرها گسترش یافته است. استفاده از این سیستم کرایه خودروی اشتراکی، برای کاربران بسیار ارزان تر از تاکسی و یا خودروهای شخصی تمام می شود. برای مثال شرکت ‘ Car2go ‘ برای هر خودرو از نوع ‘اسمارت’ دقیقه ای 24 سنت یورو تعیین کرده است که شامل سوخت و کلیه هزینه های آن نیز می شود. البته قیمت کرایه خودرو بستگی به نوع آن نیز دارد اما در نهایت به 34 سنت یورو در دقیقه برای یک دستگاه ‘بی ام و’ می رسد.
شرکت ‘Enjoy ‘ برای هر دقیقه کرایه یک دستگاه فیات ‘500’ ، 25 سنت یورو در نظر گرفته است و شرکت ‘Sheren’ go’ که خوردهای برقی دو نفره کرایه می دهد، دقیقه 28 سنت تعیین کرده است. به این معنی که کاربران با کرایه این خودروها که در تمامی سطح شهر پراکنده اند، تنها بر اساس دقیقه های مصرف شده هزینه می کنند.
البته در صورت خلاف در رانندگی، مبلغ جریمه از کارت اعتباری آنها کسر می شود و در صورت تصادف نیز، اگر راننده مقصر باشد باید تا سقف 500 یورو بپردازد. حداقل سن کاربران برای استفاده از این سیستم نقلیه 18 سال و حداکثر 89 سال است. خدمات خودروهای اشتراکی به کاربران در سطح شهرها اجازه می دهد تا از یک خودرو برای مدت زمان کمی استفاده کنند و بر حسب دقیقه و ساعت مبلغ کرایه را بپردازند.
کاهش شمار خودروهای شخصی و دسترسی بیشتر به جای پارک از جمله فواید دیگر این سیستم است. در این سیستم خودروها با توجه به اینکه از سوی کاربران متعددی استفاده می شوند لذا با سرعت بیشتری تعویض می شوند و همواره نو هستند و میزان آلودگی آنها بسیار پایین است. خودروهای نو امنیت بیشتری در خیابان ها دارند و از نظر فنی نیز امن تر هستند.
جالب اینکه دسترسی به این خدمات محدود به ساعت باز بودن دفاتر اجاره خودرو نیست بلکه رزرو و فعال سازی و تحویل آنها بطور مستقل از سوی کاربران مدیریت می شود که می توانند آن را از چند دقیقه تا چند ساعت و حتی بطور روزانه کرایه کنند.
باز و بسته شدن در این خودروها نیز از طریق شبکه اینترنت و اپلیکیشن های خاص آن صورت می گیرد و سوویچ نیز همواره در داخل خودرو قرار دارد . شرکت های کرایه این خودروها از طریق سیستم ماهواره ای ‘جی پی اس’ موقعیت آنرا شناسایی می کنند.
هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای شخصی درایتالیا حتی به بیش از هزینه خورد و خوراک آنها است. موسسه دفاع از حقوق مصرف کنندکان ‘Codacons’ عقیده دارد که هزینه بالای نگه داری خودروی شخصی در ایتالیا بطور متوسط به 4500 یورو در سال می رسد و تاثیر بسزایی در درآمد ماهانه خانواده ها دارد. بطور متوسط خانواده های ایتالیایی سالانه بیش از 1600 یورو برای خرید بنزین و حدود یکهزار یورو برای بیمه بدنه هزینه می کنند. تعویض روغن موتور و لوازم یدکی نیز بیش از 230 یورو و تعمیر خودرو نیز 348 یورو در سال هزینه دارد. مالیات سالانه خودرو، عوارض اتوبان ها، پارکینگ، گاراژ، تعویض لاستیک، شست و شو، معاینه های فنی و جریمه از جمله هزینه های دیگری است که خانواده های ایتالیایی در شرایط بحران مالی باید با آن دست و پنجه نرم کنند.
این هزینه ها در سال 2014 بطور متوسط شامل 25 درصد درآمد ماهانه یک خانواده متوسط شده است که به مراتب بیش از هزینه مربوط به خورد و خوراک است که معادل حدود 20 درصد از درآمد ماهانه آنهاست. با این حال ایتالیا جزو 10 کشور اول اروپا از نظر تراکم خودروهای شخصی است و بطور متوسط در قبال هر 100 شهروند، 61 خودرو در خیابان ها تردد می کنند که خود باعث ترافیک های سنگین و الودگی هوا می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید