افشای معامله پوتین و ترامپ درباره ایران و سوریه در هلسینکی

    کد خبر :328875

پس از دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهور روسیه و آمریکا در هلسینکی فنلاند در روز 16 جولای، خبرها و گمانه زنی های زیادی پیرامون توافقات احتمالی میان دو طرف از سوی رسانه ها و ناظران جهانی مطرح شد.

بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی به صورت مستقیم صحبت‌های ابتدایی و کنفرانس خبری پس از دیدار دو رئیس‌جمهور در پشت درهای بسته را پخش کردند؛ کنفرانسی که پس از پایانش، ترامپ آن را یک شروع خوب دانست و شاید به همین دلیل بود که تنها سه روز پس آن در صفحه توئیتر خود درخواست دیدار دوم با پوتین را مطرح کرد و از رئیس‌جمهور روسیه دعوت کرد تا در پاییز برای دیدار دوم به واشنگتن برود.

در همین راستا، بسیاری از ناظران مهم ترین بخش توافق میان روسای جمهور آمریکا و روسیه را موضوع سوریه می دانند که هنوز جزییات زیادی از آن به بیرون درز نکرده است.

با این حال، یک منبع آگاه در گفتگو با تابناک گفته است که پوتین پیشنهادی را به ترامپ در مورد کردهای سوریه ارائه داده است.

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: پوتین به ترامپ پیشنهاد داده که منطقه ای تحت عنوان «اقلیم کردستان» در شمال سوریه تاسیس شود. پیشنهادی که ترامپ در حال بررسی آن است و بنا به شروطی ممکن است این پیشنهاد را بپذیرد.

این منبع آگاه افزود: یکی از شروط ترامپ برای پذیرش این طرح از سوی پوتین، عقب نشینی نیروهای تحت هدایت ایران از جنوب سوریه است که احتمالا مورد موافقت روس ها قرار خواهد گرفت. در واقع، درخواست ترامپ در برابر طرح پوتین این است که جنوب سوریه و مرزهای اسرائیل باید از نیروهای تحت هدایت ایران تخلیه شوند.

به نظر می رسد با این پیشنهاد پوتین به آمریکایی ها برای ایجاد یک اقلیم کردستان مستقل در شمال سوریه، حفظ تمامیت ارضی سوریه کمی دشوار به نظر می رسد و احتمالا بایستی شاهد شکل گیری واحدی کردی در شمال سوریه به مانند آنچه در عراق وجود دارد، باشیم.

کردستان سوریه بر اساس سه کانتون یا بخش، متشکل از کانتون عفرین، کوبانی و جزیره تشکیل شده است. در این میان از زمان وقوع درگیری‌ها در سوریه، کردها گروه‌های نظامی خود را تشکیل داده و در یک سال گذشته بحث‌های فدرالیسم و حتی استقلال کردستان سوریه مطرح‌شده است و پیش‌نویس قانون اساسی فدرالیسم شمال سوریه نیز منتشرشده است.

لازم به ذکر است که چندی پیش «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که نمی تواند درباره حفظ تمامیت ارضی سوریه پیش بینی را به انجام برساند.

وی گفته بود: «فکر می کنم شما با من موافق باشید که بشار اسد رئیس جمهور سوریه و حکومت وی از طرف مردم انتخاب شده اند، تاریخ و مبارزه ایشان با تروریزم بسیار دردناک است و ما حتی نمی دانیم چطور این بحران را حل نماییم و آیا امکان حفظ سوریه به مثابه کشور واحد وجود دارد یا خیر».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید