کمبود نیرو، چالش اصلی محیط‌زیست «اسفراین»

    کد خبر :328866

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اسفراین‌ گفت: کمبود نیرو چالش اصلی محیط زیست اسفراین است.

«روح‌الله لایق» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که شمار نیروی فعال در محیط‌زیست اسفراین‌ به مراتب کمتر از استاندارد جهانی است، اظهار کرد: با توجه به استانداردهای جهانی به ازای هر ۳۰۰۰ هزار هکتار مناطق دشتی و به ازای هر ۱۵۰۰ هکتار در مناطق کوهستانی یک نیرو لازم است این در حالی است که در شهرستان اسفراین ۶۰۰۰ هکتار مناطق دشتی و حدود ۴۲ هزار هکتار مناطق کوهستانی تحت حفاظت وجود دارد که محیط‌بان‌ها باید به‌صورت شیفتی فعالیت کنند.

به گفته وی، در مناطق حفاظت شده این شهرستان ۶۶ نیرو فعالیت می‌کنند.

وی در رابطه وضعیت دو پارک ملی سالوک و ساریگل در این شهرستان، خاطرنشان کرد: این دو پارک در سطح کشور به‌علت تنوع و تراکم از اهمیت بالایی برخوردار هستند و حفظ بقایای جانوری جزو برنامه‌های همیشگی ما است اما در کنار آن مطالعات علمی با همکاری ‌نهادهای ‌پژوهشی در حال انجام است تا بتوان همه مراحل چرخه حیات این جانوران را شناسایی و عناصر مورد نیاز برای زیست و بقا آن‌ها را فراهم کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین افزود: بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی و ۱۰۰ گونه‌جانوری‌ در دو منطقه سالوک و ساریگل وجود دارد که مساحت ساریگل ۲۸ هزار هکتار و مساحت سالوک ۲۰ هزار هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان اسفراین از مناطق چهارگانه‌ تحت حفاظت محیط‌زیست دو پارک ملی و منطقه حفاظت شده وجود دارد و چند منطقه شکار ممنوع نیز به آن اضافه شده‌ است.

لایق در خصوص وضعیت امکانات استفاده شده‌ در مناطق تحت حفاظت شهرستان گفت: چون بیشتر مناطق‌ تحت پوشش این شهرستان کوهستانی است استفاده از دوربین مناسب نیست و بیشتر امکانات فرسوده هستند.

وی با اشاره به این‌که شمار شکار در این مناطق کاهش پیدا کرده‌ است، اظهار کرد: مهم‌ترین بحران طبیعی که با آن روبرو هستیم خشکسالی است که آتش‌سوزی، بیماری و … را به دنبال دارد و با قرار دادن تانکرهای آب در آبشخورهای سیار و تهیه علوفه خود را برای این بحران‌ها آماده کنیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اسفراین تصریح کرد: برای کاهش بیماری با اداره دامپزشکی ارتباط برقرار شده است، چون یکی از راه‌های انتشار بیماری دام‌های اهلی هستند و با همکاری‌ اداره‌کل دامپزشکی تقریباً همه‌ دام‌ها واکسینه شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید