افزایش حوادث آسانسور هنگام قطعی برق/ لزوم نصب ساعت‌های قطع برق کنار در آسانسور

    کد خبر :328843

با توجه به استفاده از آسانسورها در ساختمان‌ها، قطعی برق می‌تواند موجب توقف حرکت این وسایل و حبس افرادی در آنها شود، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران توصیه‌هایی را در مورد ایمنی استفاده از آسانسور به خصوص هنگام قطعی‌های برق که این روزها بیشتر شده و از سوی اداره برق نیز اعلام می‌شود، ارائه کرد.

جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه اظهارکرد: تجربه نشان داده که حوادث آسانسور در زمانی که برق قطع می‌شود بیشتر می‌شود. آسانسور یکی از وسایلی است که شاید تا چهل پنجاه سال گذشته جزء ملزومات یک ساختمان محسوب نمی‌شد و بیشتر یک جنبه لوکس داشت اما در حال حاضر حتی ساختمان‌های دو سه طبقه داریم که از آسانسور استفاده می‌کنند و این وسیله جزئی از ملزومات زندگی شده است. از آنجایی که افرادی که سن و سال بالاتری دارند نیاز بیشتری نسبت به استفاده از آسانسور پیدا می‌کنند توجه به ایمنی این وسیله بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بلندمرتبه سازی هم در شهرها گسترش پیدا کرده عملا استفاده نکردن از آسانسور در این ساختمان‌ها شدنی نیست و حتی بعضی از ساختمان‌ها نیز سه تا چهار آسانسور دارند و همچنین در برخی دیگر از ساختمان‌ها آسانسورهای بالابر و حتی خودروبر نیز استفاده می‌شود. از همین رو باید ایمنی و آگاهی‌مان را نسبت به این موضوع بالا ببریم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: بعضی از ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های صنعتی مجهز به برق اضطراری هستند که در صورت قطع برق سریعا جریان برق در مدار قرار می‌گیرد؛ اما معمولا ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی را ندارند که این مسئله توجه به ایمنی آسانسور را بالا می‌برد. با توجه به اینکه این روزها قطعی برق در تهران را شاهد هستیم و اداره برق نیز ساعت‌های قطعی برق هر منطقه را از قبل اعلام می‌کند توجه به این نکات اهمیتی بیش از پیش پیدا می‌کند.

به ساعت‌های رند توجه کنید

وی پیشنهاد کرد: معمولا قطعی برق در یک ساعت رندی صورت می‌گیرد و در صورتی که شهروندان از زمان دقیق قطع برق یک منطقه خبر ندارد بهتر است در دقایق اولیه این ساعات دقت بیشتری داشته باشند و با احتیاط از آسانسور استفاده کنند. اگر شهروندان سعی کنند ساعت‌هایی را که اعلام می‌شود از منابع رسمی منتسب به اداره برق و رسانه‌های معتبر پیگیری کنند، قطعا به آنها کمک می‌کند تا با آگاهی نسبت به زمان قطع شدن برق فعالیت‌های مختلف از جمله استفاده از آسانسور را انجام دهند تا خدایی نکرده در این مدت در آسانسور حبس نشوند.

نصب ساعت‌های قطع برق اعلام شده کنار در آسانسور

ملکی اضافه کرد:‌ یکی از کارهای دیگری که در چنین شرایطی می‌توان پیشنهاد داد این است که هیات مدیره ساختمان‌ها ساعات قطعی برق منطقه خود را در کنار آسانسور نصب کنند تا افراد هنگام استفاده از آسانسور به این ساعت‌ها توجه کنند و خود این پیشنهاد می‌تواند کمک بسزایی در حوادثی از جمله حبس شدن در آسانسور در زمان قطعی برق داشته باشد.

توجه به ایمنی آسانسور فقط مربوط به روزهای قطعی برق نیست/ احتیاط هنگام استفاده از آسانسور در ساختمان کم تردد

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه توجه به ایمنی استفاده از آسانسور در شرایط دیگر نیز اهمیت دارد، گفت: بعضی از ساختمان‌ها وجود دارند که در ساعاتی تردد زیادی در آنها رخ نمی‌دهد و در این زمینه می‌توان به ساختمان‌های اداری اشاره کرد که بعد از ساعت کار معمولا تنها نگهبان در این ساختمان حضور دارد و در این شرایط اگر افراد در آسانسور گیر کنند با توجه به اینکه کس دیگری در ساختمان نیست کار خطرناک می‌شود.

با خود تلفن همراه داشته باشید

وی ادامه داد:در صورتیکه فرد تلفن همراه هم در دسترس نداشته باشد تا به کسی این مسئله را اعلام کند کار سخت‌تر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که در جایی که تردد کمتر صورت می‌گیرد ترجیحا از آسانسور استفاده نشود و حتی المقدور در صورت استفاده تلفن همراه در دست فرد باشد تا بتواند در صورت بروز اتفاق آن را اعلام کند.

خطر حضور بیش از ظرفیت در آسانسور

ملکی با اشاره به اینکه حضور افراد بیش از حد ظرفیتی که برای آسانسور مشخص شده نیز می‌تواند خطرآفرین باشد و حتی باعث سقوط آن شود، گفت: در بعضی از حوادث مشاهده شده که ظرفیت آسانسور ساختمان حدود شش نفر بوده اما 9 نفر سوار شدند و این مسئله باعث سقوط آسانسور شده است. بنابراین ضرورت دارد که حتما به ظرفیت آسانسور هنگام سوار شدن توجه شود که اصولا در هر کدام از کابین‌ها وزن استاندارد و تعداد افرادی که می‌توانند سوار شوند نوشته شده است.

آگاهی افرادی که کلید آسانسورها را دارند از نکات ایمنی هنگام باز کردن در آسانسور

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بعضی از شرکت‌هایی که خدمات آسانسور را در ساختمان‌ها ارائه می‌کنند نحوه باز کردن در آسانسور در صورت گیر کردن را به چند نفر در ساختمان آموزش می‌دهند، گفت: شرکت‌هایی پس از نصب آسانسور چنین کاری را انجام می‌دهند و با آموزش به یکی دو نفر در ساختمان طرز باز کردن در با کلید را به آنها یاد می‌دهند اما ضرورت دارد اگر قرار است چنین کاری صورت بگیرد حتما نکات ایمنی برای جلوگیری از رخ دادن یک حادثه نیز به این افراد آموزش داده شود. به عنوان مثال یکی از مسائل مهم این است که اگر آسانسور گیر کرد حتما باید برق ساختمان قطع شود زیرا ممکن است اگر پس از باز کردن در و پیاده شدن بعضی افراد وزن آسانسور به حالت استاندارد خود برسد دوباره آسانسور وصل شود و شروع به حرکت کند و این اتفاق می‌تواند دوباره حادثه دیگری را رقم بزند.

وی ادامه داد: بعضی از آسانسورها سیستمی دارند که وقتی به طبقه‌ها نزدیک می‌شوند این امکان وجود دارد که آسانسور در خود آن طبقات توقف کند و این ویژگی است که باید در هنگام نصب آسانسور در ساختمان‌ها از شرکت‌ها خواسته شود تا آن را به آسانسور اضافه کنند.

ملکی تاکید کرد: نکات مربوط به ایمنی آسانسور تنها مربوط به این روزها که ما قطعی برق را به صورت برنامه ریزی شده شاهد هستیم نیست و در زمان‌های دیگر هم این مسئله باید مورد اهمیت قرار بگیرد و همانطور که گفتم یکی از مهمترین آنها این است که اگر شرکت‌ها می‌خواهند کلید آسانسور را به افرادی در ساختمان بدهند تنها به توضیح نحوه باز کردن در آسانسور توسط کلید بسنده نکنند و حتما توصیه‌های لازم و نکات ایمنی مربوط به این مسئله به این افراد آموزش داده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید