جدیدترین اخبار
۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۴ اجتماعی کد خبر :328704
با اشاره به شناسایی آسیب‌های برنامه درسی عنوان شد

برنامه درسی به شدت حافظه‌گراست

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه گفت: زمانی که مسوول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین بودم چند آسیب را شناسایی کردیم از جمله اینکه برنامه درسی به شدت دانش گرا و حافظه گراست؛ این یک چالش است و اگر تاکید برنامه درسی روی دانش باشد از تحول ابعاد دیگر شخصیتی دانش آموزان غافل می‌شود.

حجت الاسلام دکتر علیرضا صادق زاده، عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی به عنوان اسناد بالادستی هستند که باید به آنها توجه شود گفت: برنامه‌ها در صورتی موفق خواهند بود که پاسخگوی چالش های آموزش و پرورش در هر حوزه باشند.

وی افزود: زمانی که مسوول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین بودم چند آسیب را شناسایی کردیم از جمله اینکه برنامه درسی به شدت دانش گرا و حافظه گراست. این یک چالش است و اگر تاکید برنامه درسی روی “دانش” باشد از تحول ابعاد دیگر شخصیتی دانش آموزان غافل می‌شود.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه یک نگاه تفکیکی بین اهداف و دیدگاه‌های شناختی، عملی و عاطفی وجود دارد که معضلی برای نظام برنامه‌ریزی درسی شده است گفت: هدف شناختی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته و به بخش‌های دیگر کم توجهی شده است. یک آسیب دیگر این است که تفکیک خطرناک میان دو بعد آموزش و پرورش داشته‌ایم و برخی تصور کردند باید امور تربیتی را از آموزش جدا کنیم.

صادق زاده افزود: یک نگاه ایده آل گرایانه و غیرواقع بینانه در برنامه درسی وجود دارد در حالی که باید اهداف علی الاصول در مدارس قابل تحقق باشند.

وی با بیان اینکه برنامه درسی را به سمت تکوین و تقویت هویت مشترک بردیم گفت: باید برنامه درسی در جهت هویت بخشی یا زمینه سازی برای شکل گیری هویت فردی و ملی و… مربیان باشد. ما نگاه تفکیکی را برداشتیم و به مفهوم شایسته پروری رسیدیم. گفتیم اگر کسی می‌خواهد هویتش شکل بگیرد باید به دنبال نسبت خود با خالق، محیط و خود باشد. هویت خم رنگرزی نیست و باید زمینه‌ای برای درک و اصلاح موقعیت ایجاد شود که همان شایستگی محوری است.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه ادامه داد: نگاه دیگر در برنامه درسی این است که به سمت تقسیم‌بندی سه‌گانه الزامی، اختیاری و انتخابی رفتیم.

وی با بیان اینکه مراتب و سطوح شایستگی ها را در مبانی نظری برنامه درسی در نظر گرفتیم گفت: باید سازوکارهایی برای حل مشکلات وجود داشته باشد. یک ریشه مشکلات این است که برنامه درسی را بسیار تمرکزگرا در ستاد مرکزی ببندیم و راه را برای مداخله و حضور اعضای فعال از ستاد تا مدرسه فراهم نکنیم. ما آزادسازی برنامه درسی و دیدن سطوح مختلف برای آن را در زیرنظام برنامه درس ملی دیدیم. معلم نباید فقط عامل اجرا باشد.

صادق زاده ادامه داد: در آموزش و پرورش چقدر روی تمرکز زدایی از حوزه برنامه درسی کار کرده‌اند؟ چقدر به معلم و استان و منطقه اجازه مداخله دادیم؟ وقتی می‌گوییم اهداف ویژه، باید در برخی دروس اهداف یک استان با دیگری تفاوت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به سمت اجرا برویم باید کارگزاران تعلیم و تربیت را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم بخشی از برنامه ریزی درسی به آنها محول شود و مثلا معلم ۶۰ درصد محتوای اجباری را تدریس کند و مابقی تدوین محتوا با توجه به شرایط دانش آموزانش در اختیار خودش باشد گفت: مشکل اینجاست که می‌خواهیم همه کار را خودمان در مرکز به عهده بگیریم و برنامه درسی را مساوی با کتاب درسی می دانیم.

وی افزود: باید اجازه دهیم بخشی از محتوا را در قالب ساعت کمک درسی و فعالیت های انتخابی و اختیاری ببینیم و برنامه درسی را صرفا اجباری نبینیم. معلم باید نقش آفرین باشد و برنامه ریزی کند. به جز تعامل و هم افزایی همه عوامل و اعتماد به آنها، اهداف محقق نمی‌شوند.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • ايران‌خودرو: روزانه بيش از ۱۵۰۰ دستگاه خودرو تحويل می‌دهيم
  • نرخ مصوب هر شاخه گل رز ۱۵ هزار تومان!
  • برای یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم سرکوفت می‌زنیم
  • رکورد تاریخی زنان در جوایز گرمی ۲۰۱۹
  • بارش برف در ارتفاعات محورهای هراز و کندوان
  • پراید وارد کانال ۴۵ میلیونی شد
  • ایفاگر نقش آدولف هیتلر درگذشت
  • آیا آمریکا از شکست تحریم‌هایش علیه ایران نگران است؟
  • ۴۰ شرکتی که عمداً ۱۷ هزار تن گوشت را دپو کردند، آیا رانت اطلاعاتی داشته اند؟
  • مخالفت تلویزیون با پخش «مردان آهنین»
  • بی‌بی‌سی شیطان جدیدش را معرفی کرد
  • همه چیز درباره جشنواره تلویزیونی «جام جم»
  • تلاش برای پرداخت بسته حمایتی تا نوروز/ پرداخت الکترونیکی یارانه مراکز نگهداری از معلولان
  • توهین منتقد سینمایی به سردار سلیمانی
  • افزایش ۸۱۰ میلیون مترمکعبی حجم دریاچه ارومیه
  • آغاز طرح «لبخند مهربانی عیدانه» بهزیستی/توزیع بسته‌های غذایی جمع‌آوری شده بین نیازمندان
  • زنگنه: چینی‌ها اقدامی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام نداده اند
  • دستورالعمل جدید تأمین اجتماعی برای ممنوعیت خریدکالای خارجی
  • یگان ویژه در دی ماه ۹۶ مقتدرانه عمل کرد
  • انیمیشن ایرانی، فینالیست جشنواره آمریکایی شد
  • رونمایی از «لوح ایمنی» در آتش نشانی
  • تأکید رئیس جمهور بر لزوم استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی
  • آموزش نیروی انسانی در اولویت برنامه‌های سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد
  • کشف یک‌هزار قطعه مرغ قاچاق در فامنین
  • تکذیب برکناری رئیس سابق سازمان شیلات/تشدیدبیماری،دلیل تغییرصالحی
  • رشد ۸،۵ درصد منابع صندوق پس انداز مسکن در دی‌ماه
  • کمک ۵٫۵ میلیارد دلاری مکزیک به بزرگترین شرکت نفتی این کشور
  • آقای بازیگر برای نخستین بار کنسرت می دهد
  • فروش خارجی اوراق قرضه آمریکا در ماه دسامبر رکورد زد
  • ماجرای گشت اخلاقی و شلیک هوایی در پایتخت چه بود؟
  • Ad