جلسه محرمانه آمریکایی ها در ترکیه ؛ آیا اردوغان دوباره ناجی ایران در روزهای سخت می شود؟

    کد خبر :328535

از کشورهایی که هم ایالات متحده و هم ایران روی آن متمرکز شده اند ، یکی از همسایگان ایران یعنی ترکیه است.
زمان زیادی به اجرای دور جدید تحریم های ایالات متحده علیه ایران باقی نمانده است .حالا دو طرف وارد رایزنی های سنگینی شده اند. یک سوی ماجرا ترامپ است که فرستاده های ویژه خود را به نقاط مختلف دنیا اعزام کرده تا خط و نشان های عبور از تحریم را برای آنها بکشد. یک سوی دیگر هم ایران است که فرستادگانی را برای مذاکره به چند کشور فرستاده تا برنامه های ترامپ را بی اثر کند.
ایران در توافق هسته ای تعهداتی را داشت که بنا به چندین بیانیه آژانس تمامی آن ها را به صورت کامل اجرا کرده است . در مقابل ایالات متحده به فرمان ترامپ از برجام خارج شده است.
حالا دو راه برای تهران باقی مانده است .یا باید مانند آمریکا از برجام خارج شود و یا اینکه برجام را بدون آمریکا ادامه دهد.
حسن روحانی و تیم سیاست خارجی اش تا اینجای کار ترجیح داده اند که برای تحقق راه دوم تلاش کنند.از همین روست که هم با غرب به رایزنی پرداخته و دنبال تعهد گرفتن از اروپاست و هم از جانب دیگر خود را برای شرایط سخت آماده می کند.
به گزارش نامه نیوز، از کشورهایی که هم ایالات متحده و هم ایران روی آن متمرکز شده اند ، یکی از همسایگان ایران یعنی ترکیه است.

لابی آمریکایی ها در آنکارا

اما روز گذشته یک هیات آمریکایی به سرپرستی مارشال بیلینگسلی معاون وزیر خزانه داری آمریکا و با هدف ادعایی ‘جلوگیری از راه های کمک مالی به تروریسم’ وارد آنکارا شد.هدف این هیات، متقاعد کردن مقامات آنکارا برای همراهی در تحریم های احتمالی آمریکا علیه ایران اعلام شده است.اعلام خروج آمریکا از برجام از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا موجب نگرانی و اعتراض مقامات آنکارا شده به طوری که دولت ترکیه اعلام کرده است که در تحریم های احتمالی اعلام شده، آمریکا را همراهی نخواهد کرد.مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ماه گذشته در این زمینه با بیان این که آنکارا تصمیم آمریکا در تحریم علیه ایران را درست نمی داند، گفته بود: اقدام یکجانبه ایالات متحده مبنی بر تحریم ایران و الزام کشورهای دیگر در تبعیت از تصمیم واشنگتن موضعی نادرست است.رویکرد آمریکا مبنی بر الزام کشورهای دیگر به پیروی از تصمیمات ایالات متحده و نیز منزوی کردن ایران و قرار دادن تهران در بن بست درست نیست و این اقدام بسیار خطرناک بوده و از حیث امنیت منطقه نیز حائز اهمیت است.وزیر خارجه ترکیه همچنین گفته بود که تصمیمات گرفته شده با فشارهای اسرائیل در قبال ایران، بی اساس بوده و اشتباه است.دولت ترامپ تلاش دارد تا خرید نفت از ایران را به حداقل برساند و با توجه به مخالفت ضمنی مقامات آنکارا با این تصمیم و تامین بخش زیادی از نیاز نفتی ترکیه توسط ایران، مقامات آمریکایی تلاش دارند که ترکیه را برای همراهی با خود راضی کنند. ترکیه اعلام کرده است که خرید گاز طبیعی از ایران در فهرست تحریم های اعمالی آمریکا علیه ایران قرار ندارد.

پشت پرده یک نشست محرمانه

وزارت امور خارجه ترکیه جزئیاتی از مذاکرات طرفین در جریان مذاکره دیروز با هیات اعزامی آمریکا اعلام نکرده است.خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک در باره مذاکره هیات های ترک و آمریکایی در خصوص برقراری دوباره تحریم علیه ایران در پی خروج آمریکا از برجام اعلام کرد: ترکیه فعالیت لازم را برای آسیب ندیدن از اعمال تحریم علیه ایران را آغاز کرده است و در این راستا تماس با طرف های آمریکایی ادامه دارد.به گزارش این رسانه روزگذشته رفعت حصارجیکلی اوغلو رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های ترکیه در دیدار با این هیات آمریکایی گفت که تحریم آمریکا علیه ایران به ضرر کشورش خواهد بود. آنکارا نگران تاثیرات منفی احتمالی تحریم های واشنگتن علیه تهران بر اقتصاد ترکیه است.او با اشاره به آسان تر شدن تجارت با ایران بعد از اجرای برجام از سال 2015، بحث بر سر بازگشت دوباره تحریم آمریکا علیه ایران، مدت کوتاهی پس از اجرای برجام را موضوعی ناراحت کننده دانست و تاکید کرد: ایران یکی از مهمترین شرکای تجاری منطقه و همچنین یکی از تامین کنندگان اصلی انرژی ترکیه است.اوبا بیان این که ترکیه در گذشته نیز بیشترین آسیب را از تحریم علیه عراق و ایران متحمل شده است، گفته است: خواهان تکرار دوباره چنین اتفاقی نیستیم و به همین دلیل نیز معتقدیم که باید ضررهای احتمالی ترکیه در این زمینه برطرف شود.

اردوغان چه تصمیمی خواهد گرفت؟

بر کسی پوشیده نیست که در دور قبلی تحریم ها علیه ایران ، ترکیه از بازیگران منفی علیه تهران نبود. بنا به اعلام مقامات رسمی دو طرف ، ترکیه در آن روزها نقش یک ناجی را برای ایران داشت . حالا اما شرایط متفاوت از گذشته است . آمریکای ترامپ سختگیرانه تر از هر دوره ای برای فشار به ایران مشغول تلاش است.دو موج تحریم ها یکی در مرداد ماه و یکی در آبان ماه از تهدید های پیش روی ایران است. برخی منابع می گویند ترامپ لیستی از امتیازات برای ترکیه ارسال کرده است . از جمله اینکه به ترکیه برای رفع نگرانی در حوزه انرژی وعده هایی داده است.همچنین گویا تیم اعزامی آمریکا تلاش کرده است تا آنکارا را با عربستان نزدیک تر کند.

در این مدت اما شکل روابط تهران و آنکارا هم تغییر کرده است . ایران در زمانی که در ترکیه کودتا رخ داد جانب اردوغان را گرفت و بعد از آن نشست های متعددی پیرامون مسایل منطقه در سطح سران دو کشور البته با حضور روسیه برگزار شده است.

ترکیه این روزها دلایل متعددی دارد که تهران را به واشنگتن ترجیح دهد. اوضاع سوریه پسا داعش، چالش های حوزه انرژی که توسط ایران تامین می شود، مباحث منطقه ای ، مواجهه با عربستان که در جریان کودتا از عوامل پروژه سرنگون کردن اردوغان به شمار می آمد و چند عامل ریز و درشت دیگر.به نظر می رسد تهران چندان نگران آنکارا نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید