عامل حمله به پارلمان انگلیس به ۴۰ سال حبس محکوم شد

    کد خبر :328522

خالد علی عامل حمله تروریستی سال گذشته به پارلمان انگلیس روز جمعه از سوی دادگاهی در این کشور گناهکار شناخته و به حداقل ۴۰ سال حبس محکوم شد.

به گزارش ایرنا، علی ۷ اردیبهشت سال گذشته به جرم حمله با سلاح سرد به پارلمان، توسط نیرو‌های پلیس بازداشت شد. او که از اعضای گروه تروریستی القاعده و درزمینه ساخت بمب تخصص دارد از سوی دستگاه‌های امنیتی انگلیس زیر نظر بود.
پلیس فدرال آمریکا اواخر سال ۲۰۱۶ اثرانگشت او را در بمب‌های ساخت گروه طالبان کشف کرده بود. وی خردادماه گذشته به اتهام برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی و حمل مواد منفجره در دادگاه محکوم‌شده بود.
دادگاهی که امروز در رابطه با پرونده تخلفات وی تشکیل شد، علی را به دست‌کم ۴۰ سال حبس به اتهام ساخت بمب دست‌ساز و ۲۵ سال دیگر به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله در انگلیس محکوم کرد.
نیکولاس هیلارد قاضی پرونده وی، گفت که تردید ندارد در صورت آزادی او، دوباره مرتکب اقدام‌های تروریستی می‌شود.
در جریان رسیدگی به پرونده علی گفته شد که خانواده وی سال ۲۰۱۱ گزارش دادند که او گم‌شده است. علی پنج سال بعد سر از کنسولگری انگلیس در ترکیه درآورد و گفته بود که گذرنامه‌اش را گم‌کرده است.
وی آذرماه دو سال پیش در مرز فرودگاه هیترو لندن از سوی پلیس متوقف و از خون وی نمونه‌برداری شد. او گفته بود که اول به فلسطین رفته و سپس سر از پاکستان درآورده که در آنجا، سازمان جاسوسی انگلیس موسوم به ام آی ۵ تقاضای همکاری با او را مطرح کرده‌اند.
پلیس می‌گوید که چند روز پیش از وقوع حادثه سال گذشته، او را از طریق دوربین‌های مداربسته در نزدیکی وست مینستر رویت کرده است. روز حادثه، علی با مترو به سمت وست مینستر حرکت کرده و برای رد گم کردن گوشی همراه خود را به درون رودخانه تایمز می‌اندازد که از سوی مأموران پلیس کشف می‌شود.
این حادثه دقیقا چهار هفته پس از حمله تروریستی صورت گرفته در نزدیکی پارلمان رخ داد که در جریان آن ۵ نفر جان باختند.
انگلیس سال گذشته صحنه ۵ حمله تروریستی بود که در جریان آن ده‌ها تن کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند. سطح هشدار امنیتی ناشی از تروریسم در انگلیس از اوت سال ۲۰۱۴ میلادی در سطح ‘شدید’ قرار دارد که به این معنا است حمله تروریستی در این کشور به‌شدت محتمل است.
درصورتی‌که اوضاع امنیتی جزیره به بدترین حالت خود برسد، سطح هشدار امنیتی به سطح «بحرانی» می‌رسد و این بدان معناست که «وقوع یک حمله قریب‌الوقوع تروریستی انتظار می‌رود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید