چگونه میتوان کالری برنج را به حداقل برسانیم؟

    کد خبر :328152

می‌توان کالری برنج را به نصف کاهش داد و با خیالی راحت، آن را مصرف کرد! این جمله شاید یک آرزو برای افرادی باشد که برنج، جزء غذای اصلی‌شان محسوب می‌شود، اما چگونه و با چه روشی کالری برنج را کم کنیم؟ همان‌طورکه می‌دانید همه ایرانی‌ها عاشق برنج هستند و ۳۶۵ روز سال حداقل یکی از وعده‌هایشان شامل برنج می‌شود. حال اگر قصد کاهش وزن و ورزش‌کردن داشته باشید، میزان کالری دریافتی قطعاً بیش از پیش برایتان مهم شده و حاضرید برای کم‌کردن کالریِ غذاهایتان هر کاری بکنید.

می‌توان کالری برنج را به نصف کاهش داد و با خیالی راحت، آن را مصرف کرد! این جمله شاید یک آرزو برای افرادی باشد که برنج، جزء غذای اصلی‌شان محسوب می‌شود، اما چگونه و با چه روشی کالری برنج را کم کنیم؟ همان‌طورکه می‌دانید همه ایرانی‌ها عاشق برنج هستند و ۳۶۵ روز سال حداقل یکی از وعده‌هایشان شامل برنج می‌شود. حال اگر قصد کاهش وزن و ورزش‌کردن داشته باشید، میزان کالری دریافتی قطعاً بیش از پیش برایتان مهم شده و حاضرید برای کم‌کردن کالریِ غذاهایتان هر کاری بکنید.

این در حالی است که هر فنجان برنج، حدوداً ۲۰۰ کالری دارد، شاید در ابتدا عدد زیاد بزرگی به چشم نیاید، اما زمانی‌که بشقابتان را پر از برنج کرده و نوش جان می‌کنید، این عدد کمی بزرگ‌تر شده و تازه خودش را نشان خواهد داد. خوشبختانه جای نگرانی نیست، فیتامین برای شما راه‌حلی دارد که می‌توانید برای نصف‌کردن کالری برنج از آن استفاده کنید، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید. (خوراکی‌هایی که جلوی پیشرفت برنامه ورزشی را می‌گیرد!)

چگونه می‌توان کالری برنج را نصف کرد؟
این کار بسیار راحت بوده و جنبه علمی‌ـ‌تغذیه‌ای دارد که در قسمت بعدی برایتان کاملاً توضیح خواهیم داد. برای این کار کافی است کمی روغن به برنج اضافه کرده و اجازه دهید تا حسابی سرد شود. برطبق تحقیقی که در جلسه ملی شیمیِ آمریکا ارائه شد، اضافه‌کردنِ روغن نارگیل به غذا و سپس قرار دادن آن در فریزر باعث می‌شود تا ۶۰ درصد کالریِ برنج کمتر شود که این عدد واقعاً حیرت‌انگیز است! اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟! در بخش بعدی این موضوع را از نظر علمی برایتان توضیح خواهیم داد.

نشاسته‌شناسی برنج
برنج، از نشاسته قابل هضم و نوعی کربوهیدرات خاص با نام نشاسته مقاوم تشکیل شده که تحقیقات اخیر نشان داده این نشاسته مقاوم تأثیر کلیدی برروی کنترلِ وزن دارد.

نکته مهم این است که بدن انسان‌ها آنزیم‌های مورد نیاز برای هضم نشاسته مقاوم را ندارد، به همین خاطر نشاسته تبدیل به شکر نشده و به سرعت مانند نشاسته قابل هضم وارد جریان خون نخواهد شد؛ بلکه به جای آن وارد روده‌ها شده و در آنجا با تخمیر به رشته‌های کوتاه اسید چرب که باکتری مفیدی برای دستگاه گوارش است تبدیل خواهد شد.

به‌طور خلاصه هرچقدر غذای مصرفی‌تان حاویِ نشاسته مقاوم بیشتری باشد، به‌طور قطع، کالریِ کمتری جذب بدنتان خواهد شد. از طرفی این نشاسته مقاوم در مواد غذایی مانند حبوبات، لوبیاها، غلات کامل، سیب‌زمینی و موز نرسیده یافت می‌شود. حال این سؤال مطرح می‌شود که این‌ها چه ارتباطی به برنج دارد؟!

طبق مطالعه‌ای که در سریلانکا انجام شد، محققان در تلاش بودند تا ببینند آیا راهی وجود دارد که نشاسته قابل هضم موجود در برنج را به نشاسته غیرقابل هضم تبدیل کنند؟ زیرا با این کار قطعاً کالری برنج به نصف یا حتی کمتر کاهش می‌یافت. خوشبختانه آن‌ها در محیط آزمایشگاهی به دستورپخت جدیدی برای تهیه برنج رسیدند. برای اینکه میزان کالری برنج را نصف کنند، به آبِ درحال جوشِ برنج یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل اضافه کرده و سپس نصف فنجان برنج سفید داخل آب می‌ریختند تا به مدت ۴۰ دقیقه بپزد. بعد از پایان زمان پخت برنج، آن را به مدت ۱۲ ساعت داخل فریزر قرار می‌دادند.
برطبق نتیجه مطالعات صورت گرفته، پس از بیرون آوردنِ برنج از فریزر، میزان نشاسته مقاوم (غیرقابل هضم) موجود در برنج ۱۰ برابر بیشتر از حالت عادی شده، این یعنی حدوداً میزان کالری برنج نصف شده بود.

چگونه کالری برنج کم می‌شود؟
عملکرد این کار بدین صورت است که واحدهای گلوکزی داخل برنج پخته‌شده دارای ساختار درهم شکننده‌ای است، اما زمانی که همین برنج را سرد می‌کنیم، مولکول‌ها تغییر حالت داده و پیوندهای سخت و محکمی با هم برقرار می‌کنند که این باعث می شود تا نسبت به جذب در دستگاه گوارشتان مقاوم‌تر شوند. قبلاً دانشمندان این قضیه را در مورد سیب‌زمینی اثبات کرده بودند، اما این تحقیق جدید نشان داد که می‌توان با اضافه‌کردنِ چربی‌ای مانند روغن نارگیل به برنج که باعث حفاظت بیشتر پیوندهای داخل برنج می‌شود، کالری این ماده غذایی را نیز همانند سیب‌زمینی کاهش داد. در اصل مولکول‌های چربی بعد از سرد شدن تبدیل به مانعی در برابر سیستم جذب دستگاه گوارشتان خواهند شد.

خواص دیگر اضافه‌کردن چربی و سرد کردن برنج
این کار علاوه‌بر کم‌کردنِ میزان کالریِ برنج، خواص دیگری هم برایتان خواهد داشت؛ یعنی با یک تیر دو نشان خواهید زد. هم غذای ورزشکاری کم‌کالری آماده خواهید کرد، هم یک منبع انرژی‌ در اختیار باکتری‌های مفید دستگاه گوارشتان خواهید گذاشت.
مهم‌تر از همه اینکه گرم‌کردنِ مجدد برنج هیچ تغییری در وضعیت نشاسته‌های مقاوم برنج نخواهد گذاشت و با وجود گرم‌کردن، بازهم میزان کالری برنج همان نصف باقی خواهد ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید