معرفی و بررسی پروتوتایپ تویوتا کمری جدید اروپا

  • خودرو
  • جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ ۱۲:۴۷
    کد خبر :328102

تویوتا کمری از سال 2004 تاکنون در بازار اروپا حضور نداشته است. آن زمان نماینده ژاپنی‌ها در این بخش از بازار اروپا خودروی آونسیس بوده است؛ اما از الآن به بعد کمری بازگشتی پرقدرت به جاده‌های بریتانیایی خواهد داشت که بخش اعظم آن به دلیل افت فروش خودروهای دیزلی بوده است. هم‌اکنون شانس تست و بررسی نسخه پیش‌تولیدی این خودرو پیش از آغاز فروش در سه ماهه اول سال 2019 به ما رو کرده است.

اولین نکته‌ای که درباره کمری متوجه می‌شوید این است که خودروی موردبحث اصلاً جانشین مستقیم آونسیس نیست. رقیب قبلی تویوتا برای فورد موندئو و واکسهال اینسیگنیا تقریباً همان ابعاد قبلی خود را حفظ کرده بود اما کمری هیولای بزرگ‌تری است. در واقع این خودرو با طول 4885 میلی‌متری طویل‌تر از فورد بوده و این نشان دهنده فروش بالای کمری در آمریکا است. کمری برای موفقیت در آمریکا باید بزرگ‌تر از دیگر سدان های میان سایز باشد. هرچه بزرگ‌تر بهتر!

نسل جدید کمری بر پایه همان پلتفرم TNGA تویوتا بنا شده و از قطعات شاسی مشترک با دیگر محصولات این برند همچون پریوس و C-HR سود می‌برد. بدین ترتیب سدان دیفرانسیل جلوی کمری با سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و طراحی دوبل جناغی در عقب عرضه می‌شود.

کمری جدید هیبریدی هم بوده و اگر در اروپا زندگی کنید تنها با همین قوای محرکه روبرو خواهید شد. کمری‌های بازار آمریکا با پیشرانه 6 سیلندر یا 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی عرضه می‌شوند اما ما تنها نسخه 4 سیلندر 2.5 لیتری الکتریکی شده را تست کرده‌ایم که قدرت 215 اسب بخاری دارد. تویوتا ادعا می‌کند شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو 8.3 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر در ساعت می‌باشد.

کمری‌های بازار اروپا در مقایسه با مدل‌های آمریکایی برخی تغییرات داشته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به متریال باکیفیت‌تر کابین، تنظیمات متفاوت سیستم فرمان و سیستم تعلیق بازنگری شده اشاره کرد. مهندس ارشد تویوتا آقای ماساتو کاتسوماتا می‌گوید این خودرو دارای جذب‌کننده‌های شوک گران‌تری است.

تویوتا معتقد است که استفاده از قوای محرکه هیبریدی می‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت کمری جذب کند. مهندسان شرکت پیش‌بینی می‌کنند مصرف سوخت متوسط و رسمی این خودرو در هر صد کیلومتر برابر با 4.3 لیتر باشد هرچند این خودرو باید در تست‌های جدید و سخت‌گیرانه‌تر WLTP شرکت کند تا عیارش مشخص شود.

البته خنثی‌کننده مصرف سوخت کم کمری هیبریدی می‌تواند تجربه رانندگی صفر و یکی باشد اما کمری ثابت می‌کند که تویوتا در این زمینه خوب کار کرده است. اگرچه کمری از نظر هیجان رانندگی حرف اول را نمی‌زند اما بنا به تست کوتاهی که با این خودرو در جاده‌های نزدیک بارسلونا داشتیم می‌توان گفت کمری خودرویی راحت بوده و در مسیرهای بزرگراهی آرامش زیادی دارد. اگرچه ابعاد و وزن حدود 1.7 تنی کمری باعث می‌شود با خودرویی سبک همچون پژو 508 بنزینی طرف نباشیم اما حرکات آن در سر پیچ‌ها تا حدی قابل پیش‌بینی است.

فرمان خودرو سنگینی رضایت بخشی داشته و پاسخ سریعی به فرمان‌های راننده می‌دهد؛ و کنترل حرکات بدنه برای چنین خودرویی خوب بوده و البته در مواجهه با دست اندازهای جاده نیز واکنش مناسبی را می‌بینیم. البته در جاده‌های پر پیچ و خم انتظار حرکات بدنه بیشتری را باید داشت.

قوای محرکه کمری اروپا در صورت فشار ناگهانی پدال گاز کمی کند عمل می‌کند اما این موضوع خیلی به چشم نمی‌آید. در سرعت ثابت 110 کیلومتر در ساعت تنها متوجه خواهید شد که آمپر سمت چپ مجموعه نشان‌دهنده‌ها به حالت اکو تغییر وضعیت داده و این نشان می‌دهد که پیشرانه بنزینی خاموش شده و سیستم در صورت نیاز می‌تواند بصورت نرم و روانی روشن شود. حتی زمانی که پیشرانه دور بالاتری در بزرگراه دارد سروصدای زیادی به گوش نمی‌رسد و صدای جاده نیز به خوبی سرکوب شده است.

فاصله 2825 میلی‌متری بین محورها بیشتر از واکسهال اینسیگنیا بوده اما 25 میلی‌متر کمتر از فورد موندئو است. از نظر فضای کابین می‌توان گفت افراد قدبلند در صندلی‌های عقب راحتی معقولی خواهند داشت و فضای سر و زانوی زیادی وجود دارد.

صندوق‌عقب نیز با فضای 524 لیتری کاملاً جادار بوده اما خب موندئو فضای بار 541 لیتری دارد. البته باید گفت کمری یک سدان است نه هاچبک بنابراین حتی اگر صندلی‌های عقب را پایین بیاورید خیلی نمی‌توانید اشیای بزرگ را در آن جای دهید. نسخه استیشن کمری وجود نداشته و به نظر نمی‌رسد تقاضای کافی برای چنین خودرویی در صورت تولید وجود داشته باشد.

تویوتا هنوز هم مشخصات نهایی کمری اروپا را اعلام نکرده اما با توجه با اهداف فروش این خودرو در بریتانیا انتظار داریم تمرکز آن روی نسخه‌های لوکس‌تر باشد. احتمالاً فینیش کابین مدل‌های اروپایی مشابه نسخه حاضر در تست باشد که از متریال باکیفیت تقریباً در اکثر جاهای کابین سود برده است. البته طراحی پر از دکمه در میانه داشبورد و کنسول را می‌توان نقطه‌ضعف دانست. احساس کابین کمری مشابه موندئو و اینسیگنیا بوده اما خودروهایی همچون فولکس‌واگن پاسات و پژو 508 جدید احساس لوکس‌تری دارند.

سیستم اطلاعات سرگرمی خودروی حاضر در تست خوب بوده اما پوشش براق روی آن انعکاس‌هایی را ایجاد می‌کند. مشخص نیست که تویوتا سرانجام از سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی در کمری استفاده خواهد کرد یا خیر اما فعلاً نشانه‌ای از این کار دیده نمی‌شود.

قضاوت نهایی درباره نسخه اروپایی تویوتا کمری را به زمان تست مدل تولیدی موکول می‌کنیم اما بر پایه مشاهدات این نسخه پیش‌تولیدی، این خودرو مشتریانی در اروپا خواهد داشت. کمری خودرویی جادار و کاربردی بوده و کابینی راحت و آرام دارد و با توجه به مصرف سوخت مناسب می‌توان گفت از نظر مالیاتی نیز عملکرد خوبی خواهد داشت. کمری از نظر لذت رانندگی با ب ام و سری 3 قابل‌مقایسه نیست اما بسیاری مشتریان تنها خودرویی خانوادگی و بی حاشیه می‌خواهند. نشانه‌های زیادی مبنی بر موفقیت کمری در اروپا وجود دارد

مشخصات تویوتا کمری 2.5 هیبرید

قیمت: 26 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی و الکتریکی
قدرت: 215 اسب بخار (کل خروجی سیستم)
گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.3 ثانیه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.3 لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید