سفر هیات بلندپایه نظامی ایران به سوریه، ترکیه، روسیه و پاکستان، قبل از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا؛ ماجرا چیست؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ۱۶:۰۳
    کد خبر :327712

الاخبار نوشت: تهران فعالیتهای خود برای مقابله با فشارهای آمریکا را افزایش داده و در این مسیر در چند جبهه تلاش می کند و به دنبال آن است تا از ورود تحریمهای آمریکا به مرحله عمل، سبقت گرفته و اقتصاد، امنیت و نفت خود را از هجمه واشنگتن به دور نگاه دارد. در کنار تحرکات دیپلماتیک گسترده ای که ایران انجام می دهد، یک هیئت نظامی بلند پایه نیز در پی تقویت روابط امنیتی با پاکستان است، آن هم در زمانی که دیپلماسی ایرانی در دادگاه عدالت بین المللی علیه تصمیم واشنگتن برای بازگشت تحریمها اقامه دعوی کرده است.

این رسانه عرب زبان ادامه داد: سفر رئیس ستاد مشترک ارتش ایران، سرلشکر محمد باقری به پاکستان به صورتی غیر روتین انجام شد، با اینکه روابط امنیتی و اقتصادی بین تهران و اسلام اباد محکم است. تحولاتی که جمهوری اسلامی را احاطه کرده است، موجب می شود ارتباط عمیق آن با همسایه پاکستانی اش که مرزهای زمینی به طول هزار کیلومتر با ان دارد، علامت ویژه ای در تلاشهای تهران برای مستحکم کردن میدانهای خود در سطوح سیاسی، اقتصادی و امنیتی باشد. ایران اکنون بیشتر از هر زمانی به اینگونه اقدامات برای مقابله با فشارهای آمریکا نیاز دارد.

بی سابقه بودن سفر یک هیئت نظامی بلند پایه ایرانی به پاکستان، به اضافه زمان چنین سفری، که سه روز به طول انجامید، پس از سفرهای مشابهی به سوریه، ترکیه و روسیه، در چارچوب «دیپلماسی دفاعی» ایران جای می گیرد.

در اقدامی جالب توجه، هیئت ایرانی به بررسی مناطق عملیاتی مرزی در شمال پاکستان پرداخت و طی مذاکراتی که این هیئت با رئیس جمهور پاکستان انجام داد، پرونده های همکاری مرزی و مبارزه با تروریسم، حاضر بود؛ به اضافه تقویت همکاری نظامی در زمینه های متعددی از جمله آموزش و تولید سلاح های نظامی مشترک.

ایران به موازات تلاش خود برای مقابله با مرحله بعدی تحریمها، از طریق گسترش همکاری با همسایگان، هم پیمانان و دوستان، در زمینه های دیپلماسی، امنیتی و اقتصادی، در انتظار ضمانتهای اروپایی برای حفظ دستاوردهای توافق هسته ای است.

با فعالیت ایران در جبهه های مختلف، تهران برای مقابله با فشارهای آمریکا، راههای قانونی را در پیش گرفته است؛ همچنانکه شکایتی را به محضر دادگاه عدالت بین المللی، علیه بازگشت تحریمها، ارائه داد. در همین رابطه محمد جواد ظریف به این نکته اشاره کرد که شکایت مذکور با هدف متوجه کردن مسئولیت بازگشت تحریمهای یک جانبه به شکلی غیر مشروع، به ایالات متحده صورت گرفته است و ایران برای مقابله با تحقیر دیپلماسی و التزام های قانون، توسط ایالات متحده، به قانون متمسک می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید