توافق اسرائیل و حماس با میانجی گری طرف ثالث برای کاهش تنش

    کد خبر :327623

در حالی که در چند ماه گذشته تنش های زیادی میان فلسطینی ها و اسرائیل رخ داده است، در هفته های اخیر گزارش هایی مبنی بر توافق میان حماس و اسرائیل به بیرون درز کرده است.

دو هفته پیش، محمد العمادی، رئیس «کمیته قطر برای بازسازی غزه» به خبرگزاری چینی «شینو‌ها نت» اظهار داشت که گفتگو‌های غیرمستقیمی میان مقامات حماس و اسرائیل برای رسیدن به توافقی پایان دادن به بحران در نوار غزه جریان دارد و دولت ایالات متحده هم از این گفتگو‌های اطلاع دارد.
العمادی گفت هنوز توافقی به دست نیامده است و مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع جهت بهبود اوضاع این منطقه جریان دارد.

این مقام قطری گفت: ایالات متحده اخیرا پروژه‌هایی را برای باریکه غزه پیشنهاد کرده بود تا خدمات اولی همچون برق، نمک زدایی از آب آشامیدنی، و احیای مشاغل و صنایع فراهم شوند.

العمادی گفت این پروژه‌ها در سفیر اخیر جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، به کشور‌های خاورمیانه مطرح شد.

به گزارش تابناک او اضافه کرد: «ما خواهان برداشته شدن محاصره غزه هستیم، جایی که از سه جنگ رنج دیده است… ما دستیابی به این موضوع را به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها تاکید کردیم و روی این موضوع کار می‌کنیم، اما تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده ایم».

در همین راستا، وبسایت اسرائیلی آروتز شوا (Arutz Sheva) به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن گزارش دادند که منابع دیپلماتیک غرب ادعا کردند که اسرائیل و حماس از طریق یک شخص ثالث برای پایان دادن به «تشدید تنش» توافق کرده اند.

به گفته الحیات، حماس به طرف ثالث و میانجی گفته است که در تلاش است تا اقدامات خود علیه اسرائیل را پایان دهد و در عوض وعده داده است که اسرائیل نیز وعده داده است حملات خود علیه مواضع حماس و فلسطینی ها را پایان دهد.

براساس این توافق، سازمان حماس به تدریج تعداد راکتها و ابزارهای آتش‌زایی را که از جانب غزه به سمت جوامع جنوبی اسرائیل راه‌اندازی می‌شوند، کاهش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، انتظار میرود راه‌اندازی بالونها و بادبادک‌های آتش‌زا تا هفته آتی متوقف شود.

اسرائیل به خاطر خشونت و جنایت شدید در برخورد با معترضان تحت فشارهای بین‌المللی است، اما مقصر اصلی را «حماس» می‌داند که کنترل غزه را در دست دارد. در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر این سازمان بیانیه‌هایی در محکومیت اسرائیل صادر شده است.

اسرائیل هفته‌های گذشته به حماس هشدار داده بود که تلاش‌های ادامه‌دار حماس برای سازمان‌دادن اعتراض‌ها در مرز غزه و هواکردن بادبادک‌های آتش‌زا را تحمل نمی‌کند،‌ هرچند علاقه‌ای به آغاز درگیری نظامی با این گروه ندارد.

حماس در پاسخ به حملات اسرائیل راکت و خمپاره به سوی اسرائیل شلیک کرد. فوزی برهوم،‌ سخنگوی حماس در اقدامی نادر پرتاب راکت به سوی اسرائیل را تأیید کرد و آن را «پاسخی فوری» خواند که قرار بود «پیام را برساند.»

باریکه غزه محل زندگی دو میلیون فلسطینی است و ۱۲ سال در محاصره اسرائیل قرار دارد. ساکنان آن از فقر شدید و فقدان و تخریب زیرساخت‌های اساسی رنج می‌برند. برخی حماس را نیز مسئول این وضعیت می‌دانند. مذاکرات حماس با حکومت خودگردان فلسطینی به رهبری فتح برای واگذاری قدرت در غزه برای انجام اصلاحات در این منطقه و بهبود وضعیت زندگی هنوز به سرانجام نرسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید