دوراهی دشوار هند؛ نفت ارزان ایران یا ترامپ؟

    کد خبر :327522

در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. زیرا در حال حاضر، آمریکا، فقط یک ترمینال صادرات دارد که می‌تواند برای بارگذاری یک نفتکش عظیم دومیلیون بشکه‌ای مناسب باشد. مشتریان دور آسیایی چنین نفتکش‌هایی را ترجیح می‌دهند. عملیات توسعه سایر بنادر، تا قبل از سال ۲۰۲۰ کامل نخواهد شد. به همین دلیل، جایگزینی نفت آمریکا با نفت ایران در هند، نه تنها با دشواری‌های سیاسی مرتبط با تحریم‌های ایران مواجه است بلکه حتی به لحاظ لجستیکی هم با موانعی روبرو است.

بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا بر ایران، هند را در یک دوراهی دشواری قرار داده است.

به گزارش فرارو، امروز یک هیئت بلندپایه آمریکایی با ویجای گوخاله، معاون وزیر خارجه هند، گفتگو‌های مهمی درخصوص تحریم‌های نفتی آمریکا بر ایران انجام می‌دهد. این هیئت به رهبری، مارشال بیلینگسی، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تامین مالی تروریسم، گفتگو‌های جداگانه‌ای با مقامات بلندپایه وزارت امور مالی هند هم انجام داده است. دولت هند در رابطه با تحریم‌های آمریکایی، گفته بر اساس منافع ملی‌اش اقدام خواهد کرد.

از سوی دیگر، اخیرا، استیون منوچین، وزیر خرانه‌داری آمریکا اعلام کرده که کشورش حاضر است برای برخی از مشتریان مشخص نفت ایران، استثنا‌هایی قائل شود. با این حال، هنوز معلوم نیست که آیا گوخاله از هیئت آمریکایی درخواست کرده که به هند معافیت تحریمی بدهد یا خیر.

به گزارش روزنامه هندی اکونومیک‌تایمز، هند امیدوار بوده است که از تحریم‌های آمریکا معافیت‌هایی دریافت کند. سفر این هیئت آمریکایی بخشی از تلاش‌های دولت ترامپ برای تاثیرگذاری بر کشور‌های مشتری نفت ایران است. دولت هند هنوز تصمیمی درخصوص قطع واردات نفت از ایران طبق تحریم‌های آمریکا، نگرفته است.

دوشنبه گذشته، مقامات ایرانی و هندی گفتگو‌های گسترده‌ای درباره راه‌های تعامل با تاثیر تحریم‌های آمریکایی انجام دادند و توافق کردند که روند همکاری مفید دوجانبه را حفظ کنند.

با این حال، در هفته‌های اخیر، سیگنال‌های متناقضی از هند صادر شده است. از یک طرف، دولت این کشور پیش‌تر گفته بود که فقط به تحریم‌های سازمان ملل پایبند خواهد بود و از طرف دیگری، برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که دولت هند به پالایشگاه‌های خود گفته برای قطع واردات نفت از ایران آمادگی داشته باشند.

وبگاه بلومبرگ این وضعیت هند را یک “دوراهی” توصیف کرد که نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، را با چشم‌انداز دشواری مواجه کرده است.

بلومبرگ نوشت: ” تحریم نفتی آمریکا بر محموله‌های نفتی ایران، نخست‌وزیر مودی را در یک مخمصه قرار داده است. اگر او (با آمریکا) همراهی کند، ممکن است هند در مسئله تجارت خودش را در صف رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بیابد، اما عرضه ارزان نفت ایران و تبادل خارجی ارزشمند را از دست می‌دهد”.

پایان دادن به خرید نفت از ایران، برای هند در زمینه حمل‌ونقل هزینه خواهد داشت.

واردات هند از نفت ایران در سال گذشته تا ماه مارس، جمعا حدود ۹ میلیون بشکه بوده است. با این حال، هند نفت خام بیشتری از آمریکا هم خرید می‌کند. البته اگر چه واردات از آمریکا بیشتر شده، اما در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. زیرا در حال حاضر، آمریکا، فقط یک ترمینال صادرات دارد که می‌تواند برای بارگذاری یک نفتکش عظیم دومیلیون بشکه‌ای مناسب باشد. مشتریان دور آسیایی چنین نفتکش‌هایی را ترجیح می‌دهند. عملیات توسعه سایر بنادر، تا قبل از سال ۲۰۲۰ کامل نخواهد شد. به همین دلیل، جایگزینی نفت آمریکا با نفت ایران در هند، نه تنها با دشواری‌های سیاسی مرتبط با تحریم‌های ایران مواجه است بلکه حتی به لحاظ لجستیکی هم با موانعی روبرو است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید