طلا نفروشید!

    کد خبر :327434

سکه‌های پیش‌فروش به بازار عرضه شد، اما قیمت پایین نیامد. این رفتار عجیب بازار درحالی رخ داد که تا قبل از ظهر دیروز سکه اندکی ارزان شد، اما ظرف یک ساعت دوباره ١٠٠‌هزار تومان گران شد.

به گزارش بازتاب به نقل از شهروند، انتظارها بر آن بود که با افزایش عرضه سکه به بازار قیمت‌ها پایین بیاید، اما حالا که این اتفاق رخ نداده است، بسیاری می‌پرسند آیا هم‌اکنون زمان مناسبی برای فروش طلاست یا خیر؟ گرچه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر معتقد است نمی‌توان توصیه خاصی به مردم کرد، اما بازاری‌های تهران معتقدند مردم اگر طلایشان را نفروشند بهتر است. آنها می‌گویند کمتر کسی در بازار دنبال فروش طلا و سکه است و اگر مردم به پول نقد نیاز ندارند بهتر است دست نگه دارند و طلایشان را در شرایط فعلی نفروشند، زیرا ممکن است در آینده متحمل ضرر و زیان سنگینی شوند.

تحویل سکه پیش‌فروش ارزانی به دنبال نداشت

روز گذشته بازار سکه روندی متفاوت از روز‌های گذشته داشت، چراکه در ابتدا روند کاهشی را طی کرد و پس از تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده افزایش ١٠٠هزار تومانی را به دنبال داشت. پیش‌فروشی که ابتدای روز گذشته با مجوز رسمی بانک‌مرکزی در شعب آغاز شد. محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی اعلام کرده ۹۹۰‌هزار سکه پیش‌فروش‌شده سه ماهه ٢٦تیرماه توزیع خواهد شد. حالا بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که بازار سکه چه روندی را طی می‌کند، ارزان می‌شود یا گران؟ محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت سکه در این زمینه می‌گوید: قیمت‌ها لحظه‌ای بالا و پایین می‌شود. برای همین قابل پیش‌بینی نیست و اگر قیمت سکه مشخص بود همه سرمایه در زمان ارزانی به این سمت می‌رفت.»

رفتار غیرعادی سکه

سکه دیروز رفتار عادی نداشت و با وجود آن‌که باید با عرضه سکه‌های پیش‌فروش روند نزولی قیمت را در پیش بگیرد، ناگهان در یک ساعت ١٠٠‌هزار تومان گران‌تر شد. رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر کشور در ادامه با اشاره به چگونگی وضع بازار سکه بیان کرد: «وضع بازار سکه و طلا با توجه به واگذاری‌ها روال عادی خود را طی می‌کند و تابع قیمت بازار جهانی است و قیمت سکه حتی برای ساعتی دیگر قابل پیش‌بینی نیست، چراکه امروز قیمت سکه ١٠٠‌هزار تومان نوسان داشته است. این افزایش قیمت به دلیل نوسان قیمت ارز بوده است.»بر این اساس تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده به مردم بدون هیچ مشکلی در جریان است و باوجود این‌که عنوان شده بود از خریداران سکه‌های پیش‌فروش‌شده مالیات دریافت می‌شود، اما هیچ‌گونه برگه‌ای مبنی بر اخذ مالیات به مردم ارایه نشده است. بر این اساس ثبت‌نام‌‌کنندگان ‌باید به همان شعبه‌ای از بانک ملی که ثبت‌نام پیش‌فروش سکه را انجام داده بودند، مراجعه کرده و سکه‌های خود را تحویل بگیرند. این در شرایطی است که از روز گذشته تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده سه ماهه آغاز شده است.

نفروشید!

حالا در این بساط بسیاری از مردم می‌پرسند که با تحویل سکه‌های پیش‌فروش آیا عرضه به بازار زیادتر می‌شود و مردم سکه‌ها و طلایشان را بفروشند یا خیر؟ طلافروشان تهرانی می‌گویند اگر مردم دست نگه دارند بهتر است! علی یکی از فروشندگان طلا و سکه در سبزه‌میدان است. او می‌گوید: «یک دانه سکه هم در بازار برای ما نیامده است و هیچ‌کس دنبال فروش سکه‌های حراجی بانک مرکزی نیست. هر کسی هم به ما مراجعه کرد، خریدار بود.» اما اگر سکه‌ها به بازار نرفته‌اند، کجا پس‌انداز شده‌اند، یعنی با نگه داشتن سکه می‌توان سرمایه‌گذاری کرد؟ این فروشنده طلا و سکه که با ٤٥‌سال سن، ١٥‌سال است به خرید و فروش طلا مشغول است، می‌گوید: «مردم اطمینان خود را از دست داده‌اند و دیگر سکه برای فروش نمی‌آورند.» امروز همه انتظار داشتند که دریافت‌کنندگان سکه به سمت‌وسوی بازار روانه شوند، اما اینگونه نشد. «بانک مرکزی پیش‌فروش کرد و سکه‌ها را تحویل داد. اما مردم برای فروش به بازار نیامدند، با وجود این‌که قطعه‌ای یک‌میلیون تومان سود می‌کردند. ما فکر می‌کردیم مردم امروز سکه برای فروش می‌آورند و قیمت سکه کاهش پیدا می‌کند، نه‌تنها قیمت سکه کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش هم داشت.» علی که تجربه زیادی در این حرفه دارد، آینده و سود‌آوری سکه را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «یکی از دلایل افزایش قیمت سکه عدم‌فروش سکه‌هایی است که در دست مردم است. اما درمورد خریدن یا نخریدن سکه، هر کسی پول داشته باشد سکه می‌خرد و سود مناسبی می‌برد. به نظر می‌رسد بازار سکه روند مناسبی را پیش‌رو داشته باشد و کسانی برد می‌کنند که خریدار هستند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید