آخرین خبر در مورد وضعیت اضطراری ترکیه

    کد خبر :327114

دویچه له صدای آلمان گزارش داد : وضعیت اضطراری برای ابد؟ مخالفان دولت در ترکیه نگران آن هستند که روز پنج‌شنبه (28 تیر / 19 ژوئیه) با پایان یافتن وضعیت اضطراری در این کشور شکل دیگری از آن حکمفرما شود.
به گزارش بازتاب تارنمای خبری دویچه وله در این گزارش نوشت : اوزگور اوزل، رئیس فراکسیون حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) در پارلمان ترکیه، اعلام کرد که دولت با طرح ‘ضد ترور’ خود در نظر دارد ‘وضعیت اضطراری در این کشور را نه برای سه ماه، بلکه برای سه سال تمدید کند.’
پنج‌شنبه (28 تیر / 19 ژوئیه) وضعیت اضطراری در ترکیه، پس از گذشت دوسال به پایان می‌رسد. این وضعیت پنج روز پس از کودتای نافرجام در ترکیه در ماه ژوئیه سال 2016 آغاز شد و تاکنون هفت بار تمدید شده است. ترکیه به شدت چندقطبی شده و وضعیت اقتصادی نامناسبی دارد.
از آغاز وضعیت اضطراری در ترکیه تاکنون حدود 80 هزار نفر در رابطه با کودتا یا با اتهام ترور بازداشت شده‌اند. در میان بازداشت‌ شدگان بسیاری از مخالفان کرد، خبرنگاران و کارکنان سازمان‌های غیردولتی دیده می‌شوند. 130 هزار نفر از کارکنان دولت نیز از کار برکنار شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری ‘آنادولو’ ترکیه، دولت این کشور می‌خواهد با تصویب طرح ‘ضد ترور’ خود برای سه سال دیگر مجوز برای تجمع‌های عمومی را پس از غروب آفتاب تنها در شرایطی خاص صادر کند.
در طرح ضدترور دولت آمده است که ماموران امنیتی اجازه دارند شهروندان را تا 24 ساعت بدون ارائه هردلیلی بازداشت کنند. البته زمان بازداشت می‌تواند در شرایطی خاص تا چهارروز نیز تمدید شود.
جان دوندار روزنامه‌نگار، نویسنده و سردبیر پیشین روزنامه جمهوریت ترکیه، در مصاحبه با خبرنگار شبکه دوم تلویزیون سراسری آلمان (ZDF) شرایط کنونی ترکیه را با پس از آتش سوزی در پارلمان آلمان در سال 1933 مقایسه کرد.
دوندار در این باره گفت در این رابطه ‘متاسفانه شباهت‌های هشداردهنده‌ای وجود دارند.’ او در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی گفت آلمانی‌ها خود باید بدانند که یک ‘دیکتاتور’ انتخاب شده است.
دوندار که از ژوئیه 2016 در آلمان در تبعید به سر می‌برد، در نوامبر 2015 به جرم انتشار عکس‌هایی از تریلی‌های حامل اسلحه به مقصد مخالفان سوری بازداشت شد. دوندار بر این نظر است که به رغم پایان یافتن شرایط اضطراری در ترکیه وضعیت رسانه‌ها وخیم‌تر خواهد شد.

*ادامه پیروزی‌های اردوغان
مراسم سوگند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز دوشنبه (18 تیر / 9 ژوئیه) در پارلمان این کشور در آنکارا برگزار شد. به این ترتیب اردوغان به قدرتی رسید که تاکنون هیچ رئیس جمهوری در این کشور نداشته است.
اردوغان با پیروزی در انتخابات اخیر ترکیه برای سال‌ها قدرت تام ریاست جمهوری و ریاست دولت را برای خود تضمین کرده است. او بیش از 15 سال است که قدرت را در ترکیه در دست دارد؛ ابتدا در مقام نخست‌وزیر و از سال 2014 به این سو در مقام رئیس ‌جمهوری آن کشور .
با تغییراتی که در قانون اساسی ترکیه صورت گرفته، اکنون ریاست جمهوری این کشور وظیفه رهبری دولت را نیز در دست دارد و هم‌زمان پست نخست وزیری در ترکیه حذف شده است. رئیس جمهوری ترکیه اکنون حق دارد در شرایطی خاص با فرمان‌هایی نظر پارلمان این کشور را دور زند.
رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که تغییر قانون اساسی ترکیه برای سیاست‌های کلان اقتصادی و برقراری امنیت در کشور ضروری است. او گفته بود که در نظام ریاستی می‌توان به سرعت و با قدرت بیشتری به نتایج دلخواه رسید.
دویچه و له در پایان نوشت : مخالفان اردوغان او را متهم می‌کنند که در نظر دارد کشور ترکیه با 81 میلیون جمعیت را اقتدارگرایانه رهبری کند، از ارزش‌های غربی چون آزادی‌ بیان و دمکراسی فاصله بگیرد و سکولاریسم حاکم بر ترکیه را که توسط مصطفی کمال پاشا (آتاتورک)، بنیان‌گذار جمهوری مدرن ترکیه برقرار شده بود، تخریب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید