وزیر جنجالی کابینه نامزد ریاست جمهوری می شود؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ ۱۵:۱۰
    کد خبر :326894

غرضی در واکنش به شایعات موجود در مورد تلاش آذری جهرمی در معرفی خود به عنوان گزینه مناسب ریاست جمهوری، گفت : ارتباطات به جای اینکه ابزار خدمت باشد به یک شبکه وسیع تبدیل شده که اکثر گروه های سیاسی به آن وصل می شوند و همه از این موقعیت استفاده می کنند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم یکی از جنجالی ترین همکاران روحانی است. از همان ابتدای کار و جلسات اخذ رای اعتماد مورد توجه قرار گرفت و در هفته های اخیر به صورت مداوم در صدر اخبار بوده است. همکاری با چهره پرنفوذ کابینه یعنی محمود واعظی برای جهرمی با عاقبت به خیری سیاسی همراه بود و او را در عنفوان جوانی به کرسی وزارت رساند.او با وجود همه حرف و حدیث های موجود در مورد امنیتی و اطلاعاتی بودن، توانست رای موافق نمایندگان مجلس را از آن خود کرده و نایب واعظی در وزارات ارتباطات باشد.

جوان جویای نامه کابینه با افزایش ارتباطات خود با جوانان در دنیای مجازی و حقیقی آرام آرام چهره دیگر از خود ترسیم کرد و بدبینی های روز اول را تا حدی رفع نمود. اتفاقات اخیر در فضای سیاسی و اجتماعی ایران نیز فرصت دیگری برای عرض اندام به او داده است. فرصت هایی که جهرمی به هیچ وجه قصد از دست دادن آن را ندارد. جهرمی بعد از تجمع اعتراضی در چارسو و علاءالدین با یک حرکت سریع از خود قهرمان شفاف سازی ساخت و مورد تحسین قرار گرفت. اعلام خبر نصب نمایشگرهایی که تکلیف پارازیت را معلوم می کند و پاسخگویی به اظهارات سردار جلالی نیز فرصتی شد تا وزیر جوان شهامت و سرسختی خود را به رخ کشد. بدون شک هر سه اقدام اخیر مورد انتظار بوده و قابل تقدیر است اما چاشنی شوآف در عملکرد جهرمی باعث حاشیه سازی شده است.

برخی منابع غیر رسمی از خیز او برای تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری می گویند. ترقی محمود واعظی از سمت مشابه او به رئیس دفتری رئیس جمهور نیز این امید را به جهرمی می دهد که این وزارتخانه به اندازه شهرداری تهران پتانسیل رئیس جمهور تربیت کردن را دارد. سید محمد غرضی وزیر پست و تلگراف سابق که حکم پیشکوست آذری جهرمی را دارد از عملکرد او استقبال می کند و معتقد است که افراد می توانند از ابزارهای خود برای دست یابی به اهداف سیاسی شان بهرمند شوند.

غرضی در گفت و گو با نامه نیوز، گفت: «ارتباطات به یک ابزار سیاسی تبدیل شده است. ارتباطات به جای اینکه ابزار خدمت باشد به یک شبکه وسیع تبدیل شده که اکثر گروه های سیاسی به آن وصل می شوند و همه از این موقعیت استفاده می کنند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. دولت نیز واحده گسترده ای است که مورد توجه ، حمله و حمایت قرار دارد لذا چندان تعجب آور نیست که افراد از این فرصت و ابزار استفاده کنند»

وی با تاکید بر اینکه « اینگونه کش مکش های فکری و عملیاتی در سراسر جهان وجود دارد » گفت: « در ایران نیز شاهد کش مکش های فکری و سیاسی هستیم. فردی هم که مورد حمله قرار می گیرد باید جرات داشته باشد و از خود دفاع کند. اگر وزیر ارتباطات پاسخ سردار جلالی را می دهد نباید پرسید که چطور می تواند جواب داد بلکه باید کسانی که مورد حمله قرار می گیرند و سکوت می کنند را مورد پرسش قرار داد».

غرضی در واکنش به شایعات موجود در مورد میل جهرمی به رئیس جمهور شدن، گفت: « هیچ منعی وجود ندارد که کسی که وارد میدان شده جلب توجه نکند. اتفاقا امیدوارم که همه استعدادها به صحنه آمده و فعالیت کنند چون همین رویکرد موجب افزایش امید در جامعه خواهد شد و یاس حاکم را کنار می زند».

به گفته وی، اینکه فردی داشته باشد و به جای تعلق خاطر به حزب، گروه و قدرت ریاست جمهوری به خود تکیه کند، قابل دفاع است. کسانی که وقتی مورد حمله قرار می گیرند به حزب، گروه یا باند خود پناه می برند، توان سیاسی و پایگاه اجتماعی نخواهند داشت و عملکرد آذری جهرمی از این لحاظ قابل تحسین است. او هر چه قدر منطقی تر، اجتماعی تر و عامه پسندتر تر به مجموعه های که به او حمله می کنند ، پاسخ دهد شانس بیشتری برای رسیدن به اهداف سیاسی اش خواهد داشت.

وزیر سابق پست و تلگرام در ادامه در مورد اینکه آیا وزارت ارتباطات نیز مثل شهرداری تهران یک سکوی پرش برای افراد است، گفت: « به نظر من این مساله بیش از نهادها به اشخاص مربوط می شود. شهرداری تهران عمر حدود 150 ساله دارد و برخی از اشخاص که در این مدت به آنجا رفت و آمد داشته اند توانسته اند از امکانات این نهاد به نفع اهداف سیاسی خود بهره برداری کنند. اکثر وزارت خانه ها نیز به خاطر ارتباطات اجتماعی گسترده خود، این پانسیل را دارد. مثلا در انگلستان وزارت آموزش و پرورش توانست همه طیف های سیاسی را تحت تاثیر قرار داده و سال ها حاکم باشد. در فرانسه نیز میتران موفق شد با وارد کردن دانشجوها و الحاق کارگرها به آنان مقابل پلیس ها ایستد. این است که معتقد هستم مطلب مربوط به هویت فرد است. هر ابزاری می تواند ابزار سیاسی باشد به شرط آنکه شخص بخواهد از آن استفاده کند».

غرضی ادامه داد: « در ایران نیز مساله به اشخاص بستگی دارد و افراد با عملیات اجرایی خود می توانند طیوف سیاسی را تحت تاثیر قرار دهند و به اهداف خود برسند».

وی ابراز امیدواری کرد که همه جوانان مثل جهرمی عمل کرده و بتوانند که اهداف خود را از طریق خدمت رسانی پیگیری کنند.

غرضی خاطر نشان کرد: « خیلی خوب است اگر خبرنگاران این توانایی را داشته باشند که بتوانند مسیر را به سوی منافع ملی هدایت کنند اما متاسفانه من این رویکرد را نمی بینم. خبرنگاران نیز در مواجهه با یک رشد سیاسی و اتفاق جدید به جای اهداف ملی اهداف گروه ها و احزاب خود را پیگیری می کنند و از آن رویداد به نفع سیستم خود بهره برداری می کنند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید