مدیاتک از چیپست اقتصادی هلیو A22 رونمایی کرد؛ فناوری 12 نانومتری و بلوتوث 5

    کد خبر :326542

مدیاتک به تازگی از چیپست هلیو A22 رونمایی کرده که از بلوتوث 5 بهره می برد.

هلیو A22 به 4 هسته پردازشی کورتکس A53 مجهز شده و پردازشگر گرافیکی آن PowerVR GE8320 است. به گفته مدیاتک در مقایسه با جایگزین های دیگر پردازنده مورد استفاده تا 30 درصد سرعت بالاتری دارد و پردازشگر گرافیکی نیز تا 72 درصد سریعتر است. البته به عقیده وبسایت فون آرنا عدد دقیق 72 کمی مشکوک به نظر می رسد.

در سوی مقابل اسنپدراگون 429 کوالکام نیز از 4 هسته پردازشی کورتکس A53 بهره می برد. حداکثر سرعت پردازنده جدید مدیاتک 2 گیگاهرتز است که به این ترتیب تنها 0.05 گیگاهرتز از رقیب کوالکام خود سریعتر است، در نتیجه به نظر می رسد افزایش سرعت مورد ادعای مدیاتک از جای دیگری سرچشمه می گیرد.

این چیپست می تواند با حافظه های LPDDR3 و LPDDR4x با ظرفیت های 4 یا 6 گیگابایت همراه شود که انتخاب بین این گزینه ها به سازندگان گوشی هوشمند بستگی دارد. با این حال عرضه گوشی اقتصادی با 6 گیگابایت رم از نوع LPDDR4x حداقل در دوره کنونی بعید به نظر می رسد.

مقایسه هلیو A22 با چیپست های قدیمی تر MT6739 و MT6738 مدیاتک

به لطف معماری 12 نانومتری، A22 از حیث مصرف انرژی بهینه تر شده و ابعاد چیپست نیز کوچکتر از قبل است، در عین حال هزینه تولید پایین تر آمده. این در حالی است که نمونه مشابه قبلی که توسط این کمپانی ساخته شد، بر اساس معماری 28 نانومتری تولید می شد، با این حال چیپست های پرچمدار فعلی بر پایه لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته می شوند.محصول جدید مدیاتک همچنین یکی از نقطه ضعف های گوشی های اقتصادی را نیز بهبود می دهد: دوربین.

هلیو A22 از یک حسگر تا 21 مگاپیکسلی یا دو حسگر تا 13 و 8 مگاپیکسلی پشتیبانی می کند. همچنین گوشی های بهره مند از این چیپست می توانند از قابلیت قفل گشایی به واسطه سیستم تشخیص چهره بهره ببرند؛ قابلیتی که این روزها در گوشی های گران قیمت تر شاهدش هستیم.

در حال حاضر این چیپست در گوشی 110 دلاری شیائومی ردمی 6A تعبیه شده و انتظار می رود در آینده شاهد گوشی های بیشتری مجهز به این چیپست باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید