پوتین در جیب خود چه مدرکی علیه ترامپ دارد که از او باج می‌گیرد؟

    کد خبر :326393

الجزیره نوشت: سیاستمداران آمریکایی از دو حزب جمهور خواه و دموکرات، به دنبال صحبتهای ترامپ در جریان نشست تاریخی هلسینکی، اتهاماتی مبنی بر بی مسئولیتی، ضعف، خیانت و سر فرود اوردن در برابر باجگیری را متوجه او کردند.

به گزارش بازتاب، الجزیره ادامه داد: سناتور جان مکین کنفرانس خبری مشترک بین ترامپ و پوتین را یکی از بدترین لحظات تاریخ ریاست جمهوری آمریکا دانست. وی که از احترام زیادی در ایالات متحده برخوردار است، نشست هلسینکی را یک «اشتباه تراژدیک» برای آمریکا به شمار آورد و افزود: ترامپ نه تنها حقیقت را به دشمن نگفت، بلکه حتی بعنوان سخنگوی آمریکا از سیاستهای کنونی ما نیز دفاع نکرد.

علاوه بر این، رهبر حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، پل رایان، از ترامپ خواست درک کند که روسیه هم پیمان آمریکا نیست:«از نظر اخلاقی امکان برقراری مساوات بین ایالات متحده و روسیه نیست؛ روسیه ای که دشمن و مخالف ارزشهای اساسی ماست».

وی افزود: «شکی نیست که روسیه در انتخابات ما دخالت کرده و تلاش کرد دموکراسی را در آمریکا و تمام جهان تضعیف کند. تلاشهای ایالات متحده باید بر تحمیل مسئولیت دخالت در انتخابات متمرکز شده و حدودی برای هجمه های ان علیه دموکراسی وضع شود».

رئیس کمیته روابط خارجی کنگره، سناتور جمهوری خواه، باب کورکر نیز پوتین را پیروز این دیدار دانست و تاکید کرد:«صحبتهای ترامپ باعث شد ما بعنوان دولتی به نظر برسیم که به لقمه آسانی شباهت داریم».

وی در گفتگو با سی ان ان افزود:«زمانی که ترامپ فرصت داشت تا از دستگاههای اطلاعاتی ما که برای او کار می کنند دفاع کند، مقایسه ای که بین این دستگاهها و گفته های پوتین انجام داد، مرا نا امید و ناراحت کرد». این صحبت کورکر اشاره ای است به نتایجی که دستگاههای اطلاعاتی آمریکا در مورد دخالت مسکو در انتخابات به دست آورده اند و انکار این دخالت از زبان پوتین.

این در حالی است که لیندسی گراهام، سناتور جمهور خواه نیز در توئیتر خود نوشت:«ترامپ این فرصت را از دست داد تا بوضوح مسئولیت دخالت در انتخابات 2016 را متوجه روسیه کرده و در مورد انتخابات آینده هشدار دهد. این رفتار ترامپ از نظر روسیه نشانه ضعف اوست».

جف فلیک، دیگر سناتور جمهوری خواه که با انتقادات مکررش از ترامپ شناخته می شود، صحبتهای وی در هلسینکی را «ننگ و عار»خوانده و در توئیتی نوشت:«هیچ گاه تصور نمی کردم روزی برسد که رئیس جمهورمان را در کنار رئیس جمهور روسیه ببینم در حالی که مسئولیت تعدی روسیه را متوجه ایالات متحده می کند!».

رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نانسی پلوسی نیز در این باره گفت:« روسها علیه دونالد ترامپ به چه چیزی متمسک می شوند؟»

باجگیری و خیانت

در این میان، تعدادی از نمایندگان دموکرات نیز مواضع ترامپ را محکوم کردند و پلوسی تصریح کرد که پوتین از ترامپ باج می گیرد.

پلوسی در توئیتی نوشت:« هر روز از خود می پرسم:روسها به چه چیز شخصی، مادی یا سیاسی علیه ترامپ متوسل می شوند؟پاسخ این سوال، رفتار ترامپ و عدم مقابله او با پوتین است.

رهبر اقلیت دموکرات در کنگره آمریکا، چاک شومر هم ترامپ را متهم کرد که رفتار غیر مسئولانه و ضعیف در برابر همتای روسی خود داشته است.

شومر در توئیت خود اعلام کرد که اکنون یک مساله مهم در کاخ سفید مطرح است:چه چیزی ترامپ را بر آن داشت تا منافع روسیه را بر منافع ایالات متحده غالب کند؟

و ادامه داد:«میلیونها آمریکایی به سوال کردن در این باره ادامه می دهند و تنها تفسیر این رفتار خطرناک ترامپ، احتمال وجود اطلاعاتی نزد پوتین است که به ضرر ترامپ تمام می شود».

شومر همچنین نوشت:«امریکایی ها در طول تاریخ ایالات متحده رئیس جمهوری را ندیده اند که دشمن امریکا را تایید کند، آنطور که ترامپ با پوتین چنین کرد. این غیر مسئولانه وضعیف است که رئیس جمهور ایالات متحده به همراه پوتین و علیه مسئولان اجرایی قانون آمریکا، مسئولان وزارت دفاع و دستگاههای اطلاعاتی باشد ».

جیمی گومز، نماینده دموکرات هم در باره می نویسد:«ترامپ به فروش ایالات متحده به پوتین ادامه می دهد. عدم دفاع از ایالات متحده به خیانت نزدیکتر است».

مدیر سابق سی آی ای، جان برینان در این مورد تصریح کرد:«ترامپ کاملا در جیب پوتین و تحت سیطره او قرار گرفته است».

برینان در توئیتی نوشت: «پاسخهای ترامپ در طول کنفرانس خبری، از جنایتهایی بزرگ فراتر رفته و به نوعی، خیانت محسوب می شود».

وی در ادامه از نقش حزب جمهوری خواه در مورد اتفاقات کنونی پرسید و گفت:جمهوری خواهان ملی گرا، کجا هستید؟»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید