پیشنهاد جدید اروپا برای برجام

    کد خبر :326340

دولت های فرانسه، انگلیس و آلمان به تهران اعلام کرده اند در چارچوب پیشنهادی برای زنده نگه داشتن برجام، در حال بررسی فعال سازی حساب های بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی کشورهای خود هستند.

این اقدام نخستین علامت قابل اعتنایی است که نشان می دهد اروپا می تواند به تعهد خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بماند و مقابل سیاست تحریم و منزوی سازی تهران توسط آمریکا بایستد.
پس از خروج آمریکا از برجام، ایران اعلام کرد چنانچه نتواند از منافع برجام استفاده کند از این توافق بین المللی خارج می شود.
مقام های درگیر در مباحث برجام گفتند: گزینه فعال سازی حساب بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی فرانسه، انگلستان و آلمان یا فعال سازی مجدد برخی حساب ها که سال ها غیرفعال بوده اند، یکی از گزینه هایی است که دولت های اروپایی یادشده، فعالانه به دنبال آن هستند.
کشورهای اروپایی مزبور در طول گفت و گو های وزیران امور خارجه خود با وزیر امور خارجه ایران در اوایل ماه ژوئیه (اواسط تیر) در وین، برنامه های خود را در این زمینه ارایه کردند.
به گفته این منابع خبری، فرانسه، انگلستان و آلمان هنوز روی جزئیات این برنامه ها کار می کنند.
مقام های اروپایی یادشده همچنین تصریح کردند: سایر کشورهای اروپایی شامل اتریش و سوئد نیز اعلام کرده اند که آنها نیز چنین کاری را خواهند کرد.
مقام های درگیر در مباحث برجامی ایران تاکید کردند: گفت و گوها میان بانک های مرکزی شروع شده، اما هنوز موضوعی به تصویب نرسیده است.
مقام های بانک مرکزی اروپا اعلام کرده اند که با توجه به آماده شدن آمریکا برای تحریم مجدد ایران، یک بی میلی نسبت به برقراری ارتباط مالی با ایران وجود دارد.
به گفته آنها، همچنین ایران باید قوانین لازم برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را مطابق استاندارهای گروه ویژه اقدام مالی «اف ای تی اف» تصویب کند.
به گزارش ایرنا، برجام 23 تیر 1394 (14 ژوییه 2015) میان ایران و گروه 1+5 شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، آمریکا و آلمان امضا و از 26 دی 1394 (ژانویه 2016) اجرایی شد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 9 مه (18 اردیبهشت) اعلام کرد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید