بحران برق در عراق؛ چرخش بغداد به سوی ریاض

    کد خبر :326114

رسانه‌های نزدیک به عربستان، ضمن پوشش گسترده سفر وزرای عراق به عربستان برای خرید برق، این نکته را القا می‌کنند که ایران از روی “لجبازی” در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، برق را قطع کرد.

همزمان با اعلام قطع صادرات برق از ایران به عراق و سفر وزیر برق عراق به عربستان، رسانه‌های مخالف ایران، اعتراضات را ضدایرانی نشان می‌دهند.

به گزارش فرارو، بیش از یک هفته است که چندین استان عراق، در اعتراض به قطع ناگهانی برق و خاموشی‌های گسترده، صحنه تظاهرات سراسری است. معترضان خشمگین، به چندین ساختمان دولتی و حزبی، حمله کردند.

مقامات عراق ادعا می‌کنند که ایران از حدود چهار هفته پیش صادرات برق به کشورشان را قطع کرده است. وزارت برق عراق با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که جمعه گذشته یک هیئت وزارتی به ریاست قاسم محمد الفهداوی، وزیر برق عراق، برای مذاکره با ایران در خصوص “از سرگیری صادرات برق به عراق” به تهران سفر کرده است.

معترضان در خیابان‌های بصره

این وزارتخانه با بیان اینکه عراق حدود ۱۲۰۰ مگاوات برق از ایران وارد می‌کند، دلیل توقف صادرات را مسائل پولی و فنی دانست.

بنا به ادعای وزارت برق عراق، مذاکرات با ایران به شکست انجامید. الفهداوی در دیدار به سازمان‌های جامعه مدنی گفته وزارتخانه متبوعش طرحی برای جایگزین کردن واردات برق از ایران تهیه کرده است. الفهداوی مشخص نکرده که از کجا ۱۲۰۰ مگاوات واردات برق از ایران را جبران خواهد کرد. با این حال، یک منبع آگاه به شبکه عراقی السومریه نیوز گفته حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، به قاسم الفهداوی و سلمان الجمیلی، وزیر برنامه‌ریزی، دستور داده که در هفته جاری برای امضای یادداشت همکاری در حوزه انرژی به عربستان سفر کنند.

طبق آمار‌های رسمی، عراق ۱۵.۷ مگاوات برق تولید می‌کند، اما برای رفع نیازهایش به ۲۳ هزار مگاوات دیگر محتاج است. به دلیل عدم تامین این مقدار برق، درد روزهای اخیر اغلب استان‌های عراق با خاموشی‌های مکرر برق مواجه شده‌اند. امری که عراق را در روز‌های گرم تابستان، ملتهب کرد.

چرخش عراق به سمت عربستان برای تامین برق، همزمان با اعلام رسمی قطع صادرات برق از ایران به عراق توسط وزارت برق عراق، فرصتی برای موج‌سواری رسانه‌های مخالف سیاست‌های ایران در منطقه فراهم کرد.

معترضان در بصره به خاموشی مکرر برق اعتراض کردند.

رسانه‌های نزدیک به عربستان، ضمن پوشش گسترده سفر وزرای عراق به عربستان برای خرید برق، این نکته را القا می‌کنند که ایران از روی “لجبازی” در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، برق را قطع کرد.

وبگاه خبری ارم نیوز، برای پوشش تحولات بحران برق در عراق اینگونه تیتر زد: ” پس از لجبازی ایران، عراق برای حل بحران برق به عربستان روی می‌آورد”.

گفتنی است که در ماه‌های اخیر، عربستان تلاش‌های زیادی برای فاصله انداختن بین ایران و عراق انجام داده است. ریاض برای جلب ضایت افکار عمومی شیعیان جنوب عراق، ابتکار عمل‌های اقتصادی و فرهنگی به راه انداخته است به طوری که اخیرا، ضمن اعلام اهدای یک وزرشگاه از سوی پادشاه عربستان به مردم عراق، گروهی از شعرای عربستانی در یک جشنواره شعری در بصره حاضر شدند.

همسو با این اقدامات سیاسی و فرهنگی، در زمینه رسانه‌ای نیز به طور مکرر در رسانه‌های عربستانی به تحولات عراق توجه می‌شود.

بحران برق، یکی از جدیدترین سوژه‌های این رسانه‌ها برای شعله‌ور کردن اختلافات بین ایران و عراق بوده است. به عنوان نمونه، یکی از کاربران عربستانی به نام المستشار KSA در توئیتر خود نوشت: “‌ای مردم عراق، ایران هم مانند ترکیه سد‌هایی ساخته و از امتیاز سد‌ها برای نفوذ صد‌ها کلیومتری به درون خاک عراق به بهانه تعقیب کرد‌ها استفاده می‌کند. لذا، به خدا سوگند، ایران و ترکیه دو دشمن بزرگ شما هستند که برای شما آرزوی خوبی ندارند. دیدید که چگونه ایران و ترکیه از برگ آب و برق برای تسلیم شدن شما استفاده کردند”.

علاوه بر این، روزنامه الحیات، در گزارشی سعی کرد تظاهرات استان شیعه‌نشین بصره در جنوب عراق را ضدایرانی نشان دهد. این روزنامه مدعی شد که معترضان بصره، برخی از نماد‌های ایرانی را سوزانده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید