پوتین: مدرک رسواکننده‌ای علیه ترامپ نداریم

    کد خبر :326024

از آقای پوتین در مورد سرکوب مخالفان او در داخل روسیه سئوال شد. او گفت که رئیس جمهوری آمریکا نیز رقبایی دارد. خبرنگار فاکس نیوز گفت که “اما عاقبت رقبای دونالد ترامپ به مرگ منتهی نمی‌شود.” رئیس جمهوری روسیه این اتهام را رد کرد و گفت که در هر کشوری، از جمله آمریکا، قتل‌های سیاسی به وقوع می‌پیوندند و به عنوان نمونه به ترور جان اف کندی، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، و مارتین لوترکینگ، از رهبران جنبش مدنی آن کشور اشاره کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دخالت در انتخابات آمریکا و داشتن مدرکی علیه دونالد ترامپ را تکذیب کرده و این نظر را که مخالفان خود را سرکوب می‌کند نادرست خوانده است.

به گزارش بی بی سی، در پی دیدار روز گذشته دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه که در هلسینکی، پایتخت فنلاند صورت گرفت، شبکه خبری آمریکایی فاکس نیوز در مصاحبه‌ای اختصاصی با ولادیمیر پوتین در مورد ارتباط روسیه با سیاست داخلی آمریکا، مداخله در سوریه و موقعیت او در ساختار سیاسی روسیه پرسش هایی را مطرح کرده است.

در حالیکه تحقیقات سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در مورد اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا از جمله از طریق نفوذ سایبری به اطلاعات حزب دموکرات ادامه دارد، از ولادیمیر پوتین در مورد این اتهام سئوال شد.

رئیس جمهوری روسیه گفت که “اولا روسیه، به عنوان یک کشور، هرگز در امور داخلی ایالات متحده دخالت نکرده چه رسد به انتخابات در این کشور.” او اتهام دخالت روسیه در انتخابات را بخشی از رقابت‌های سیاسی داخلی آمریکا توصیف کرد که، به گفته او، به روسیه ارتباطی ندارد هر چند تایید کرد که در انتخابات سال ۲۰۱۶، روسیه بیشتر مایل بود که آقای ترامپ برنده شود چون در مقایسه با رقیب انتخاباتی خود، نگاه مثبت‌تری نسبت به روسیه داشت.

 

چند روز پیش، وزارت دادگستری آمریکا ادعانامه‌ای را علیه شماری از ماموران اطلاعاتی روسیه در ارتباط با تلاش جهت دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا صادر کرد. شبکه فاکس نیوز گفته است که در این مصاحبه، خبرنگار این شبکه یک نسخه از این ادعانامه را همراه داشت و کوشید آن را به دست آقای پوتین بدهد اما رئیس جمهوری روسیه با اشاره از او خواست این اوراق را روی میز کنار خود بگذارد.

در مصاحبه مطبوعاتی مشترک رئیسان جمهوری آمریکا روسیه که پس از گفتگوهای آنان در روز گذشته برگزار شد، دونالد ترامپ گفت که مدرکی در اثبات مداخله روسیه در انتخابات مشاهده نکرده است. او همچنین به جای سرزنش روسیه، دولت‌های سابق آمریکا را مسئول تیرگی روابط بین دو کشور معرفی کرد.

از آنجا که انتظار می‌رفت آقای ترامپ در این مذاکرات، رئیس جمهوری روسیه را در مورد اتهام مداخله در انتخابات تحت فشار دهد، نرمش او در قبال روسیه با انتقاد تند بسیاری از سیاستمداران مخالف و حتی برخی از سیاستمداران حزب جمهوریخواه – حزب آقای ترامپ – مواجه شد. مخالفان رئیس جمهوری آمریکا او را به نرمش بیش از حد و حتی نادیده گرفتن اعتبار و منافع ایالات متحده متهم کردند.

در مورد دلیل رویکرد غیرمنتظره آقای ترامپ، برخی از منابع گفتند که احتمالا از نظر دونالد ترامپ، پذیرش دخالت روسیه در انتخابات می‌تواند به این معنی باشد که پیروزی او نتیجه توانایی و در نتیجه، یک موفقیت شخصی نبوده بلکه با کمک دیگران به دست آمده است. به گفته آنان، با توجه به خصوصیات شخصیتی دونالد ترامپ، قبول چنین نتیجه‌گیری به مراتب بدتر از قبول توجیه روسیه بوده است.

در مقابل، این نظر نیز مطرح بوده که موضع ملایم رئیس جمهوری آمریکا در برابر روسیه به این دلیل است که در جریان سفرهای تجاری و ارتباط کاری دونالد ترامپ با آن کشور، سازمان‌های اطلاعاتی روسیه اسناد و مدارکی را علیه او یا اعضای خانواده‌اش گردآوری کردند و آقای ترامپ از بیم افشای این مدارک، ناگزیر است با روسیه کنار بیاید. پس از نشست خبری هلسینکی، نانسی پلوسی، رهبر جناح دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که “ضعف در برابر پوتین ثابت می‌کند که روس‌ها مدارکی شخصی، مالی یا سیاسی علیه رئیس جمهوری در اختیار دارند.”

پلوسی گفته است که نرمش ترامپ در برابر روسیه “اثبات می‌کند” که روس‌ها مدارک رسواکننده‌ای علیه رئیس جمهوری آمریکا در دست دارند

خبرنگار فاکس نیوز از ولادیمیر پوتین در مورد “مدارک رسواکننده” علیه ترامپ و خانواده او سئوال کرد. آقای پوتین گفت: “ما هیچ چیزی در مورد آنان در اختیار نداریم” و افزود که: “ترامپ فردی ثروتمند بود، اما افراد ثروتمند زیادی در آمریکا هستند، او در بخش ساختمان‌سازی روسیه فعالیت داشت، مسابقات ملکه زیبایی ترتیب می‌داد، اما در آن موقع به فکر هیچکس خطور نمی‌کرد که روزی بخواهد رئیس جمهور شود تا مدارکی برای آن روز جمع‌آوری کند.”

رئیس جمهوری روسیه گفت که هرساله در نشست مجمع اقتصادی سن پیترزبورگ در روسیه حدود پانصد تن از “صاحبان عمده صنعت و تجارت جهان و در مقیاسی بسیار بزرگتر از آقای ترامپ” شرکت می‌کنند و افزود: “آیا فکر می‌کنید که سازمان‌های اطلاعاتی ویژه ما همه آنها را زیر نظر می‌گیرند؟” رئیس جمهوری روسیه گفت که برخلاف ایالات متحده، “روسیه چنین کاری نمی‌کند چون منابع لازم، نیروی انسانی کافی برای سازماندهی نظارت کامل دولتی نداریم و در هر حال، این بخشی از برنامه ما نیست.”

پوتین و رای‌گیری در انتخابات روسیه – رئیس جمهوری روسیه سرکوب مخالفان خود را تکذیب کرده است

از رئیس جمهوری روسیه در مورد تشدید اختلاف آن کشور و ناتو سئوال شد. او گفت که اگر اوکراین و گرجستان به عضویت این سازمان پذیرفته شوند “برایمان به منزله تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی محسوب می‌شود زیرا زیرساخت‌های ناتو را در مرز ما مستقر می‌کند و واکنش ما به چنین وضعیتی، بسیار منفی خواهد بود.”

از اوکراین به عنوان یکی از دروازه‌های اصلی تهاجم نظامی به روسیه نام برده می‌شود. در دوره شوروی سابق، اوکراین بخشی از شوروی و پس از فروپاشی شوروی و کسب استقلال نیز تا چند سال پیش دولت‌های اوکراین موضعی در طرفداری از روسیه داشتند. در واکنش به ابراز تمایل دولت اوکراین به ارتباط نزدیک تجاری با اتحادیه اروپا، روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه، مقر یکی از پاگاه‌های دریایی رسیه را از اوکراین تجزیه و به خاک خود منضم کرد و از آن زمان تا کنون نیز از جدایی‌طلبان اوکراینی علیه دولت غربگرای آن کشور حمایت کرده است.

روابط روسیه و گرجستان نیز به خاطر اختلافات مرزی بین دو کشور تیره بوده است.

در مورد سوریه، ولادیمیر پوتین ارتباط روسیه با کشتار غیرنظامیان و حملات شیمیایی را رد کرد هرچند گفت که در هر درگیری، “قربانی شدن افراد اجتناب ناپذیر است و همیشه این سئوال مطرح می شود که مقصر کیست؟” او حمله شیمیایی توسط دولت سوریه را مورد تردید قرار داد و گفت که کشورهای غربی اطلاعات نادرستی در مورد سوریه دارند.

از آقای پوتین در مورد سرکوب مخالفان او در داخل روسیه سئوال شد. او گفت که رئیس جمهوری آمریکا نیز رقبایی دارد. خبرنگار فاکس نیوز گفت که “اما عاقبت رقبای دونالد ترامپ به مرگ منتهی نمی‌شود.” رئیس جمهوری روسیه این اتهام را رد کرد و گفت که در هر کشوری، از جمله آمریکا، قتل‌های سیاسی به وقوع می‌پیوندند و به عنوان نمونه به ترور جان اف کندی، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، و مارتین لوترکینگ، از رهبران جنبش مدنی آن کشور اشاره کرد.

در این مورد که آیا با تصویرش به عنوان “رهبر مقتدر” در روسیه موافق است گفت که “من ادعایی در این مورد ندارم.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید