نگاه عمیق به پورشه 911DLS سینگر؛ شاهکار ۲ میلیون دلاری

  • خودرو
  • سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶
    کد خبر :326020

پورشه 911DLS محصول مشترک سینگر و ویلیامز است که به‌صورت کاملاً سفارشی فقط در ۷۵ دستگاه با پیشرانه ۵۰۰ اسب بخار و حدود قیمت ۱.۸ تا ۲ میلیون دلار تولید خواهد شد.

شرکت آمریکایی سینگر (Singer Vehicle Design) نامی آشنا برای طرفداران تیونینگ و نمونه‌های بازسازی‌شده از پورشه 911 است. متخصصان این شرکت مدت‌ها است که مدل‌های مختلف پورشه 911 را به‌صورت ویژه بازسازی، ارتقاء و شخصی‌سازی می‌کنند. سال گذشته بود که پروژه‌ی مشترک سینگر و تعدای از مهندسان تیم فرمول یک ویلیامز (Williams Advanced Engineering) تأیید شد؛ متخصصان این دو گروه باهمکاری مهندسان سابق پورشه نوربرت سینگر و هانس مزگر به‌دنبال بازسازی، تیونینگ و ارائه‌ی یکی از بهترین‌ پورشه‌های 911 تاریخ بودند.

 

بالاخره پس از گذشت چند سال، پروژه‌ی این دو تیم بااستعداد به‌پایان رسید. محصول جدید سینگر و ویلیامز، ابتدا در قالب پورشه 911 کد 964 زندگی خود را آغاز کرده اما با تلاش متخصصان سینگر و ویلیامز، از بدنه تا قوای فنی یک خودروی تازه‌نفس و متفاوت است. این پروژه با نام طرح سبک‌وزن کردن و دینامیک رانندگی (Dynamics and Lightweighting Study) یا به‌اختصار DLS پس از درخواست یکی از مشتریان خوش‌ذوق سینگر آغاز شد. اسکات بلتنر با در اختیار گذاشتن پورشه 911 مدل ۱۹۹۰ خود به تیم سینگر، درخواست کاهش وزن، افزایش عملکرد فنی و ساخت یک خودروی اسپرت تمام‌عیار را کرد. متخصصان سینگر برای سربلند بیرون آمدن از این آزمایش، از مهندسان ویلیامز کمک گرفتند. حاصل پروژه‌ی DLS دو مدل 911 است. هر دو 911DLS در جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۸ به‌نمایش گذاشته شده‌اند. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم تا مدل با رنگ بدنه‌ی سفید رنگ و کابین زرد رنگ 911DLS را بررسی کنیم.
۶ سیلندر با آرایش خطی و تنفس طبیعی

پیشرانه‌ی 911DLS همان ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی سال ۱۹۶۳ است، اما با تلاش مهندسان ویلیامز و هانس مزگر باتجربه، حجم آن به ۴ لیتر افزایش پیدا کرده است. بدون دخالت سیستم پرخوران، این پیشرانه با تنفس از هوا، ۹۰۰۰ دور بر دقیقه می‌زند تا در نهایت ۵۰۰ اسب بخار و صدایی اعتیادآور تولید شود. هر سیلندر این پیشرانه، میزبان ۴ سوپاپ تیتانیومی است؛ میل سوپاپ بالاسری دوقلو از متریال‌های سبک‌وزنی چون منیزیم ساخته شده و توسط دریچه‌‌گاز سبک با انژکتورهای دوتایی مشابه خودروهای فرمول یک سوخت‌رسانی می‌شود که عملکرد فنی را قابل توجه کرده است. سیستم روغن سفارشی در کنار گیربکس ۶ سرعته دستی برند هیولند (Hewland)، مهندسی قوای فنی 911 را منحصربه‌فرد نشان می‌دهد.
کیت بدنه‌ی جدید، آیرودینامیک و سبک‌وزن

مهندسان ویلیامز علاوه بر قوای فنی، با کمک نوربرت سینگر آیرودینامیک پورشه‌ی ۱۸ ساله را هم زیر و رو کرده‌اند. تک‌تک بخش‌های بدنه‌ی با تحلیل دینامیک سیالات محسابه‌ای (CFD) تغییر کرده‌اند؛ حاصل این‌کار، تغییر ورودی هوای سپر جلو و اضافه شدن اسپلیتر جلو بوده است. تمام پنل‌های کاملاً جدید و از جنس فیبرکربن هستند تا علاوه بر وزن کمتر، مقاومت بدنه نیز بیشتر شود؛ تغییرات ایجاد شده در بدنه به تیم سینگر اجازه داد تا پیشرانه را به محور عقب نزدیک‌تر کنند. بازطراحی سقف، پنجره‌ی عقب و باله‌ی طرح دم اردک کوچک عقب (یادآور مدل 2.7RS کاررا) به آیرودینامیک و داونفورس محور عقب 911 کمک کرده است. ورودی‌های هوای عقب در کنار تغییرات سپر عقب در خنک‌رسانی پیشرانه‌ی ۴ لیتری مؤثر بوده است.
سیستم تعلیق و انتقال قدرت سفارشی

زیر این بدنه‌ی زیبا، سیستم تعلیق کاملاً سفارشی ویلیامز قرار دارد. در جلو تعلیق چند اتصالی دوجناغی و در عقب بازوهای پشت‌سری (Trailing Arm) آلومینیومی با قابلیت تنظیم توسط دکمه‌های تعبیه شده، جاخوش کرده‌اند. ترمزهای سرامیک کربن CCM-R برند برمبو و کالیپرهای سبک‌‌وزن، پشت رینگ‌های منیزیمی با پیچ مرکزی سفارشی تیتانیوم/آلومینیوم BBS و داخل تایرهای پایلوت اسپرت کاپ 2 میشلن با اندازه‌ی ۲۴۵ در جلو و ۲۹۵ در عقب قرار داده شده‌اند. شاید ظاهر این مدل، همچنان کلاسیک باشد اما سیستم‌های مدرنی شامل ترمز ضدقفل ABS، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی (ESC) بهینه‌شده توسط متخصصان بوش (Bosch) و حالت‌های رانندگی مختلف در آن وجود دارند.
کابین و فضای داخلی مثال‌زدنی

صندلی‌های اسپرت و فیبرکربن ریکارو کاملاً به‌صورت سفارشی فقط برای این مدل طراحی شده‌اند؛ فرمان برند MOMO نیز از جنس فیبرکربن است. پدال‌ها فیبرکربن و تیتانیومی هستند اما پنل پشت فرمان کاملاً با فیبرکربن ساخته شده است. تمام داشبورد و پنل‌های مختلف داخلی، از فیبرکربن هستند تا حداکثر کاهش وزن ممکن اعمال شود و این مدل زیبا در مجموع ۹۸۹ کیلوگرم وزن داشته باشد. در کنسول مرکزی و مرکز کابین زرد 911DLS، دسته‌دنده‌ی زیبا و سفارشی خودنمایی می‌کند که اتصالات تیتانیوم و منیزیمی آن قابل مشاهده است. وجود تزئینات طلا در پنل پشت فرمان نیز جزو ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصول مشترک سینگر و ویلیامز است.

راب دیکینسون، بنیان‌گذار و مدیرنوآوری سینگر در رابطه با پروژه‌ی DLS گفت:این پروژه سال‌ها است که در حال پیشرفت بوده؛ تماشای حاصل کار و نمایش خواسته‌ی مشتری ما برای نهایت یک پورشه 911 هواخنک، بسیار هیجان‌انگیز است.ما سخت تلاش کردیم تا خودرویی ارائه دهیم که کاملاً یادآور گذشته و درعین حال پیش‌نمایشی از آینده باشد. برای چهارمین سال است که در این جشنواره‌ی بی‌نظیر (گودوود) شرکت می‌کنیم؛ از بودن در سالگرد ۲۵ سالگی جشنواره هیجان‌زده‌ایم و ۷۰ سالگی برند پورشه را هم تبریک می‌گوییم.

در پروژه‌ی پورشه 911DLS متخصصان و برندهای مختلف شامل، تیم ویلیامز، بوش، برمیو، هیولند ریکارو، مومو، RLE، EXE-TC و BBS شرکت داشته‌اند. بر اساس اعلام رسمی تیم سازنده، فقط ۷۵ دستگاه پورشه 911DLS برای فروش در نظر گرفته شده است. این خودروی فوق‌العاده خاص با قیمت پایه‌ی یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در کارخانه‌ی مهندسی ویلیامز، واقع در بریتانیا تولید خواهد شد. شاید عنوان «زیباترین و خواستنی‌ترین پورشه 911 دنیا» مناسب 911DLS باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید