بخش‌خصوصی مخالف ارز دونرخی

    کد خبر :325922

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بخش خصوصی مخالف با ارز دونرخی است، گفت: نقدینگی از ارز هم خطرناک‌تر بوده و همچون بهمنی است که در هر بخش اقتصاد سقوط کند، خسارت جبران‌ناپذیری دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از مهر، مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر مسائلی که امروز بر سر واردات خودرو بروز کرد، در سال ۹۶ مدیریت شده بود، این اتفاقات رخ نمی‌داد، این در حالی است که شهریورماه سال گذشته، اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای به وزارت صنعت این فساد را گوشزد کرده بود. رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بخش خصوصی با هر گونه ارز دونرخی مخالف است، گفت: هر گونه انحصار و دو نرخی بودن، چیزی جز فساد و رانت به دنبال نخواهد داشت، پس باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل شده، اقتصاد ایران در مسائل ارزی هدایت کرد. همچنین در مورد کالاهایی که با ارز دولتی وارد کشور شده است، باید کنترل‌های لازم صورت گیرد تا از راه مالیات و جریمه، با سوءاستفاده به فروش نرسد.

وی تصریح کرد: ارز را به قیمت پایین به برخی واردکنندگان دادن و بعد در بازار کنترل تعزیری کردن، جواب نخواهد داد. بلکه ارز دولتی باید فقط برای دارو و کالاهای اساسی داده شود.

خوانساری مشکل دیگر اقتصاد ایران را نقدینگی دانست و خاطرنشان کرد: نقدینگی یکی از خطرناک ترین مسائل اقتصاد ایران است که از ارز نیز خطرناک تر است، پس هر روز دیر پرداختن به حل مشکل نقدینگی آفات زیادی را برای اقتصاد خواهد داشت.

خوانساری با بیان اینکه ما از ابتدا با قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای هر دلار مخالف بودیم، گفت: دولت از ابتدا اعلام کرد که به هر کالایی که نیاز به ارز داشته باشد، دلار دولتی می‌دهد، بر این اساس ۲۰۰ میلیارد دلار تقاضا برای واردات وجود داشت، در حالیکه بخش خصوصی واقعی به دنبال دریافت ارز رانتی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، همایش شب گذشته با سفرای خارجی را همایشی خوب توصیف کرد و گفت: صحبت های خوب و جالبی از سوی سفرای انگلیس، چین و اتریش و همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مطرح شد. وظیفه اتاق بازرگانی برای حمایت از بخش خصوصی سنگین تر شده است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در روز یکشنبه هفته جاری گفت: اظهارات ایشان تاکیدی بر تجارت خارجی بود و ما در همایش شب گذشته حدود ٨٠ سفیر و کاردار و رایزن بازرگانی را دورهم جمع کردیم.

خوانساری از برنامه ریزی برای توسعه صادرات و تجارت با کشورهای همسایه مانند عراق، عمان و قطر خبر داد و افزود: از دولت انتظار داریم تا بیشتر به نظرات بخش خصوصی توجه و زودتر هم تصمیم گیری کنند.

رییس اتاق تهران گفت: بر اساس آمارها ٥٣ بار در جلسات اتاق بر تک نرخی کردن ارز تاکید کرده ایم و درباره جهش ناگهانی قیمت ها هشدار داده ایم.

خوانساری اظهار داشت: هرچند تصمیم گیری درباره بازار ثانویه دیر بود اما تصمیم خوبی بود و می تواند موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد که با راه اندازی بازار ثانویه صادرات تقویت شده و واردکنندگان نیز به ارز مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت. خوانساری ادامه داد: بسیاری از شرکت های دارویی با کمبود مواد اولیه روبرو هستند و از دولت می خواهیم فکری برای این موضوع کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از مشکلات موجود آن است که برخی کالاها در گذشته با نرخ ارز آزاد وارد کشور شده ولی ترخیص نشده اند و انتظار داریم تصمیم درست درباره آنها اتخاذ شود.

وی با اشاره به تک نرخی شدن ارز با نرخ ٤٢٠٠ تومان گفت: معلوم بود تک نرخی سازی با این نرخ شدنی نیست؛ وقتی دولت می گوید به همه ارز با این نرخ می دهیم معلوم است که برخی بدون نیاز به ارز به دنبال دریافت آن می روند.

خوانساری گفت: وقتی برای پیش فروش سکه محدودیتی اعلام نمی شود، فردی ٣٠ هزار سکه خریداری می کند این یعنی سیاستگذاری درست نبوده است.

وی درباره خودرو نیز اظهار داشت: در اول شهریور ماه سال گذشته نامه ای به دولت نوشتیم که محدودیت در ثبت سفارش باعث اتفاقات امروز خواهد شد؛ تمامی این مسائل ناشی از مشورت نکردن با بخش خصوصی است.

خوانساری تاکید کرد که بخش خصوصی خواستار ارز تک نرخی است و هر دو نرخی شدن و انحصار باعث فساد و رانت خواهد شد و باید براساس بازار آزاد کنترل شده، اقتصاد پیش برود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید