رویکردها و فعالیت های بنیاد علوی

    کد خبر :325823

بنیاد علوی سازمانی است وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران که پس از پیروزی انقلاب در حوزه‌های گوناگون نظیر امور اقتصادی، مشارکت های مردمی، بهداشت و سلامت، سرمایه انسانی و امور اجتماعی خدماتی جهت رفع محرومیت و استضعاف ارائه نموده است.
به گزارش بازتاب، مسئولیت خطیر بنیاد علوی در همه حوزه ها این سازمان را ملزم به ارائه خدمات راهبردی و زیرساختی نموده و از آنجا لازمه پیشرفت هر اقلیمی شالوده اقتصادی آن است، بنیاد علوی در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغالزایی فعالیت های گسترده‌ای انجام داده تا با افزایش میزان درآمد هر خانواده در مناطق محروم سطح رفاه آنها را افزایش دهد.

جهت معرفی خدمات اقتصادی بنیاد علوی که وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است میتوان به بازاریابی محصولات در شهرستان قلعه گنج اشاره کرد، یکی از علل‌ ورشکستگی شرکت‌ها و کسب و کار خانواده‌ها بازار فروش محصولات است. بنیاد علوی جهت رونق در امر فروش محصولات قلعه گنج، بازارسازی متناسب با نوع محصولات را انجام داده است،. به عنوان مثال بنیاد علوی خرید فرش دستبافی که توسط اهالی زحمت کش و سخت کوش در روستای قلعه گنج بافته شده را تضمین کرده تا کار دست این افراد به فروش برود و یا حتی، تهیه و خرید مواد اولیه و واگذاری معدن‌های کوچک به مردم در قلعه گنج و خرید محصولات زراعی برای کارخانه صنایع تبدیلی در قلعه گنج را فراهم ساخته است.

بنیاد علوی و مشارکت های مردمی
مشارکت به معنی تعلق فرد در گروه و سهمی که در آن دارد؛ تلقی می‌گردد و همچنین به معنی شرکت فعالانه در گروه در جهت به ثمر رسانیدن یک فعالیت اجتماعی است. امروزه کلیه امور در اجرای طرح توانمندسازی بدون مشارکت مردم با شکست مواجه می‌شود حمایت و پشتیبانی از راه اندازی بنگاه های کوچک و متوسط در اجرای این برنامه، طرحهای متعددی در بخش تولید، شناسایی و جهت پرداخت تسهیلات و خرید تجهیزات در نقاط مختلف کشــور مســاعدت شــده اســت ، لذا بنیاد علوی به منظور جلب مشارکت مردم و بهبود وضعیت اقتصادی-اجتماعی اقدامات مسمر ثمری را انجام میدهد، از جمله آنها میتوان به تشکیل صندوق ها و تعاونی ها اشاره کرد، این طرح شامل توانمندســازی جامعه محلی از طریق ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی روستائیان، کمک به افزایش درآمد خانوارهای کم درآمد از طریق پرداخت وام‌های کوچک جهت فعالیت‌های درآمدزا، توسعه اشتغال و تثبیت مشاغل دارای بحران مالی و… است، که در ابتدا از ۲۰ روستا در شهرستان قلعه گنج آغاز شد وتا ۱۴۴ روستا ادامه خواهد داشت.

کمپینی از جنس محبت مادرانه
سلامتي و بهداشت كامل به معناي برخورداري از رفاه كامل جسمي، رواني، اجتماعي و به دنبال اینها توانايي داشتن يك زندگي اقتصادي و اجتماعي ارزشمند است.
بالا بودن سطح سلامت یک ملت باعث فعالیت زیاد مردم در اجتماع میشود ،تندرستي به عنوان يكي از جنبه‌هاي مثبت سلامتي، مجموعه متعادلي از ابعاد اجتماعي، روحي، عاطفي، ذهني، ارتباطي و جسمي است كه توانايي‌هاي بالقوه فرد را براي زندگي باكيفيت تحقق بخشيده و مشاركت او را در اجتماع افزايش مي‌دهد.

برای امور سلامتی در جامعه نیز این سئوال مطرح می شود که ، فعالیت های بنیاد علوی چیست!

به منظور ارتقاي سلامت و تندرستي، مي‌بايست اولويت ، تغذيه مناسب و منظم مادران باردار در جامعه مد نظر قرار گيرد، از دیگر اقدامات قابل ذکر و مهم بنیاد علوی توجه به بهداشت و سلامت مردم است.توسط بنیاد علوی و همکاری مردم در این راستا فعالیت‌های بسیاری در دست اقدام است، از جمله این اقدامات طرح مهرمام بوده که ابتدا ۱۰ سال پیش با توزیع بسته‌های حمایتی به مادران این طرح آغاز شد و در حال حاضر ۲۷ استان کشور را با سهمیه ماهیانه ۷۸ هزار و ۸۷۳ مادر را تحت پوشش خود قرار داده است. اهداف این طرح شامل پیشگیری از اختلال رشد نوزادان پس از تولد و کاهش شیوع سوءتغذیه مادران شیرده و بارداربوده وهمچنین بهبود روند وزن گیری مادران باردار در دوران بارداری و کاهش شیوع کم خونی در مادران تحت نظراست. مناطق تحت پوشش این طرح شامل تمام ساکنین روستا ها در مناطق محروم کشورمان وتمامی مادران که شناسایی میشوند هستند که سوابق آنها بررسی شده و از حمایت کمپین مهرمام برخوردار میشوند.

اهمیت آموزش برای جوانان در بنیاد علوی
در هر ملتی توجه فراوانی به سطح آگاعی و علمی کودکان آن جامعه میشود چرا که دانش آموزان و دانشجویان سرمایه های بالقوه انسانی و نیروهای کارآینده کشورهستند لذا بنیاد علوی به منظور حمایت از این جوانان در مناطق محروم نسبت به انجام اموری نظیر حمایت تحصیلی و ساخت مدارس و مرکز آموزشی اقداماتی نموده است. ایجاد طرحی در مناطق محروم برای افراد مستعدی که از توان فکری بالایی برخوردارند، با برگزاری کلاس‌های تقویتی و آزمون‌های آموزشی، نصب نرم افزار های آموزشی و بسته‌های کمک آموزشی ابتدا با ۸ استان آغاز و هم اکنون در ۲۹۳ منطقه در ۲۲ استان ادامه دارد. از دیگر اقدامات بنیاد علوی برای رفع محرومیت آموزشی احداث مدارس استاندارد در سطح کشور است، که تا پایان سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۰۰۰ کلاس درس اســتاندارد جایگزیــن کلاس هــای غیراســتاندارد خشتی و گلی، سنگی و چوبی خواهد شد.

تأثیر و نتایج خدمات و امور اجتماعی
کمک به مردم برای زندگی نسبتا خوب هم از لحاظ بهداشت و آگاهی و … هدف این بنیاد است.از دیگر اولویت های بسیار مهم و مد نظر بنیاد علوی ارائه خدمات در بخش امور اجتماعی جهت ایجاد رفاه نسبی و کاهش فقر و محرومیت در زمینه‌های مختلف است. به عنوان مثال میتوان به مسکن چند قلوها و واگذاری اراضی اشاره نمود. خانواده های محرومی که یکباره با چند فرزندی مواجه میشوند، اگر تحت حمایت مؤثر قرار نگیرند با چالش جدی مواجه خواهند شد، که تا کنون تعداد ۱۵۸ خانواده از مزایای مسکن بهره‌مند گردیده اند و با حضور ریاست محترم بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ۶۲ میلیون مترمربع زمین در۱۳ استان به مردم واگذار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید