آغاز طرح تحقیقاتی ژنتیک خانواده‌های 2 معلولیتی کشور در میبد

    کد خبر :325818

اجرای طرح تحقیقاتی ژنتیک در خانواده‌های دومعلولیتی همزمان با گرامیداشت هفته بهزیستی برای اولین بار در کشور در مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در شهرستان میبد آغاز شد.

جلیل عفتی، مدیر کل بهزیستی استان در مراسم آغاز اجرای طرح که با اجرای آن از تولد فرزندان معلول در خانواده‌هایی که دو یا چند فرزند معلول دارند، پیشگیری می‌شود، گفت: با اجرای این طرح که در واقع شناسایی ژن ناقل در خانواده‌های دو و چند معلولیتی است، درصدد هستیم بتوانیم به خانواده‌های نیازمند خدمات لازم ارایه دهیم.

وی افزود: موضوع پیشگیری نسبت به درمان از اولویت‌های سازمان بهزیستی است و اثرگذاری بالایی دارد چرا که بر اساس آمارها ۵۰ درصد از معلولیت‌ها عوامل ژنتیک در آن نقش دارد و ۵۰ درصد آن تحت تاثیر عوامل محیطی است.

عفتی در ادامه با اشاره به این که علت بیماری‌های چند معلولیتی ریشه در ازدواج‌های فامیلی دارد، گفت: زوجین باید با توجه به وجود امکانات لازم در تشخیص ژن و آزمایش های ژنتیکی حتما در این طرح شرکت کنند تا از بروز معلولیت‌های احتمالی جلوگیری شود.

مدیر کل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: خانواده‌های دو معلولیتی که تحت آزمایشگاه‌های ژنتیک قرار می‌گیرند علاوه بر این که ژن را در شخص مبتلاً مورد آزمایش قرار می‌دهیم، قادر هستیم افراد ناقل بیماری معلولیتی در خانواده نیز مشخص کنیم چرا که ریشه بیماری‌های چند معلولیتی عموماً ازدواج‌های فامیلی است.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری مشاوره ژنتیک در یزد، گفت: تمام ازدواج‌هایی که در استان شکل می‌گیرد، زیر پوشش طرح غربالگری است و تاکنون بالغ بر هفت هزار زوج از خدمات غربالگری مشاوره ژنتیک بهره‌مند شده‌اند. با توجه به امکانات موجود، غربالگری ژنتیک برای همه مزدوجان استان فراهم شده است.

مدیر کل بهزیستی استان اظهار کرد: کار خوبی که در مرکز تحقیقات ژنتیک میبد انجام شده است، حاصل همت و تلاش همه مسئولان شهرستان است که شرایطی را فراهم آورده‌اند تا این کار تخصصی در این مرکز انجام شود.

عفتی با بیان این که سال گذشته از 1200 مورد سقط درمانی انجام شده در کشور 480 مورد آن مربوط به استان یزد بود، تاکید کرد: این امر مرهون تلاش فعالان این عرصه، مشارکت و همکاری خانواده‌ها و زوج‌هاست، انتظار می‌رود روزی برسد روندی را شاهد باشیم که تعداد معلولیت و بروز معلولیت‌ها، روز به روزکاهش پیدا کند.

همچنین به همین مناسبت سومین مرکز مشاوره بهزیستی در میبد نیز افتتاح شد که مدیر کل بهزیستی استان در این مراسم گفت: راه اندازی مراکز مشاوره، نشان از ظرفیت بالای کارشناسی در میبد است و امیدواریم با راه‌اندازی این مراکز شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان باشیم.

وی به اجرای طرح دانشنامه ازدواج در میبد برای نخستین‌بار در کشور اشاره کرد و گفت: باید فرزندان و نسل نوجوان و جوان، مهارت‌های لازم در موضوعات مختلف زندگی را فرا بگیرند و اگر بی‌توجهی کنیم، تبعات آن دامن‌گیر جامعه ما خواهد بود.

به گزارش ایسنا، جلیل عفتی افزود: هر چند استان از غنای فرهنگی خوبی برخوردار است اما امروز هیچ جامعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها در امنیت نیست و وظیفه سازمان بهزیستی فراهم کردن بستر ارتقاء سلامت جامعه است.

یاداور می‌شود، مرکز مشاوره گلشن راز میبد با هزینه ۱۵۰میلیون تومان توسط بخش غیردولتی تجهیز و راه‌اندازی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید