پیامد احتمالی دیدار پوتین و ترامپ؛ جنگ با ایران!؟

    کد خبر :325550

در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هلسینکی فنلاند در حال مذاکره با یکدیگر در مورد مسائل مختلف و از جمله ایران هستند، خبرها و تحلیل های زیادی در مورد این دیدار از سوی رسانه ها و کارشناسان بین المللی ارائه شده که بخش عمده آن مربوط به توافق احتمالی دو رئیس جمهور در مورد ایران است.

در همین زمینه روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی درباره احتمال تقابل نظامی ایران و آمریکا پس از دیدار ترامپ و پوتین هشدار داد.

در ادامه این مطلب آمده است: همه اینها پرسش هایی را به ذهن متبادر می کند: تا کجا اجازه پیشروی به ترامپ داده می شود و رهبران غرب در نهایت چه زمانی حد و مرزها را برای او مشخص می کنند؟ چقدر طول می کشد تا آنها بفهمند که ترامپ یک دشمن و تحقیرکننده ارزش ها و منافع آنهاست، نه یک متحد؟

مشخص است که رئیس جمهوری آمریکا درباره چه چیزهایی باید با پوتین صحبت کند. اشغال کریمه از سوی روسیه، حملات سایبری و مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سلاح های شیمیایی در سوریه و …، ولی در دستور کار شخصی ترامپ، بحث در مورد مسأله ای کاملا متفاوت وجود دارد و آن «ایران» است.

کشورهای اروپایی دشمنی واشنگتن با ایران پس از سال 1979 (پیروزی انقلاب) را فراموش کرده اند. دیپلمات های آمریکایی چهل سال است، در ایران کار نکرده اند و سیاستمداران، تاجران و رسانه ها اطلاعات کمی از این کشور دارند. در چنین وضعیتی برای دشمنان ایران به ویژه دیکتاتوری های عرب بسیار راحت است که به ایران هراسی دامن بزنند.

برای جان بولتون، مشاور امنیت ملی کهنه‌کار ترامپ و دارودسته‌اش، ایران یک مسأله تمام‌نشده و بخشی از «محور شرارت» جورج بوش است. صدام حسین در عراق به شکل خونینی ساقط شد، کیم جونگ اون هم طبق ادعای آمریکایی ها در کره شمالی در حال تسلیم است؛ این دو تمام شدند و یکی مانده است.

وارث بی‌لیاقت‌تر بوش که مشتاق یک پیروزی بزرگ است، کارزار شدیدش علیه ایران را به نزد پوتین می‌برد. کار‌های بسیار کمی وجود دارد که ترامپ به خاطر کسب حمایت مسکو از تهاجم آینده‌اش، آن‌ها را انجام نخواهد داد.

گاردین با اشاره به توافق بزرگ احتمالی ترامپ و پوتین در خصوص ایران نوشت: متحدان غربی نگران هستند که ترامپ با تحریک سعودی‌ها و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که هفته گذشته با پوتین در مسکو مشورت کرد، ممکن است، خصوصی به رسمین شناختن الحاق شبه جزیره کریمه توسط آمریکا و رفع تحریم‌های مرتبط با اوکراین را پیشنهاد کند.

در مقابل، او موافقت پوتین برای اخراج ایران از سوریه را به دست آورد تا بدین وسیله، از مرز‌های اسرائیل حراست و نفوذ ایران در لبنان و کل منطقه را تضعیف کند.

هدف نهایی و علنی ترامپ، بسیار فراتر از محدود کردن نفوذ ایران است. این هدف چیزی کمتر از یک «تغییر رژیم تمام عیار» نیست. هر که آماده سازی برای جنگ عراق را به یاد دارد، می‌تواند این نشانه‌ها را بشناسد: تحریک به یک خیزش ملی در جریان اعتراضات خیاباتی دی‌ماه توسط ترامپ، پاره کردن توافق هسته‌ای، تحریم‌های گسترده جدید، انتقادات ریاکارانه درباره حقوق بشر و تلاش‌های بی‌وقفه برای شیطان‌سازی و منزوی‌سازی مقامات ایران.

به گزارش تابناک؛ گاردین در ادامه نوشت: متحدان آمریکا نباید این توفان قریب‌الوقوع را نادیده بگیرند. فشار کاخ سفید، مداخله مستقیم سیاسی، استفاده از اهرم‌های مالی و ارزی آمریکا، اطلاعات جعلی، ایجاد هراس عمومی، بی‌توجهی فاحش به هنجار‌های دمکراتیک و قوانین سازمان ملل و بین المللی و خصومت تهاجمی با اقدامات تنش‌زدا و دیپلماسی، همه این‌ها از جمله روش‌های آشنایی هستند که ترامپ از آن‌ها برای زورگویی به دولت‌های منفرد اروپایی جهت حمایت از اقدامات فرسایشی علیه ایران استفاده می‌کند.

گاردین هشدار داد که ملاحظات عقلانی مانع از این نخواهد شد که ترامپ و ائتلاف راست‌گرای او، با ایران ـ به عنوان نمونه در صورت بسته شدن تنگه هرمز ـ وارد جنگ شوند.

تحلیلگران معتقدند که ترامپ به ازای به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه و لغو تحریم های مرتبط با اوکراین به دنبال جلب توافق پوتین برای بیرون راندن ایران از سوریه و در نتیجه آن محافظت از مرزهای رژیم صهیونیستی و تضعیف نفوذ ایران در لبنان و منطقه است.

هرچند علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین الملل هفته گذشته مورد استقبال گرم پوتین در مسکو قرار گرفت و از ادامه دوستی روسیه با ایران اطمینان حاصل کرد، نباید از آرزوی قلبی ترامپ و جنگ طلب های اسرائیلی برای جنگ با ایران غاقل ماند.

آیا چشم انداز جنگ با ایران می تواند دلیل کافی برای کشورهای غربی باشد که در نهایت مقابل ترامپ بایستند؟ و اگر قرار نیست اروپا ترامپ را متوقف کند پس چه کسی باید این کار را انجام دهد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید