همت بنیاد علوی برای حل مشکل مسکن خانواده‌های دارای فرزند معلول

    کد خبر :325547

یکی از مسائل ناراحت کننده و قابل تأمل جوامع شهری و روستایی کشور حضور قابل توجهی از افراد معلول و خانواده های درگیر با این افراد است، که به دلیل محدودیت‌های جسمانی شرایط مناسبی برای تأمین نیازهای اولیه خود ندارند؛ شهروندانی که اگر مورد حمایت نهادهای مسئول قرار نگیرند خیلی زود زیر بار فشارهای زندگی قامت خم خواهند کرد و مشکلات امانشان را خواهد برید.

به گزارش «بازتاب»، خانواده‌های دارای فرزند معلول در مقایسه با خانواده هایی که فرزند معلول ندارند، فارغ از نوع شغل و میزان درآمد، به دلیل هزینه های درمان و نگهداری از فرزند همواره با مشکلات و محدودیت هایی روبرو هستند که آنها را نیازمند حمایت های معنوی و مادی جامعه کرده است و اگر این حمایت ها از آنها دریغ شود با مشکلات فراوانی روبرو خواهند بود.

جامعه ایرانی نیز همانند اکثر جوامع انسانی به واسطه تفاوت و اختلاف‌ میان انسان ها در دل خود شهروندان و افراد معمولی را می ‌بیند که به واسطه حضور در خانواده، مشکلات و محدودیت های آنها به سایر اعضای خانواده نیز مرتبط است؛ انسان های ارزشمندی که علی رغم توانمندی‌های بی‌نظیر در برخی حوزه ها از نظر جسمی و حرکتی با دشواری های فراوانی روبرو هستند.

مدتهاست که برخی نهادهای حمایتی و دولتی مثل سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای کاهش آلام افراد معلول جامعه و بهبود کیفیت زندگی آنها برنامه‌های حمایتی فراوانی را در دستور کار خود قرار داده اند؛ نهادهای مسئول و مرتبط با حوزه ای که البته در چند سال اخیر امکان پوشش حداکثری و کامل نیازهای جامعه معلولین کشور را به دست نیاورده اند.

جدا از دو نهاد مهم و اثرگذار مورد اشاره، چند سالی است که بنیاد علوی نیز همپا با سایر نهادهای حمایتی و چه بسا پیشروتر از آن ها به عرصه حمایت از خانواده های معلول و بهبود کیفیت زندگی خانواده هایی که در آن فرزند معلول زندگی می کند، ورود کرده است و در اقصی نقاط کشور خدمات ماندگاری را در زمین ساخت مسکن برای خانواده های معلول از خود بر جای گذاشته است.

ساخت خانه برای خانواده‌هایی که دارای عضو معلول هستند و یا بهسازی و نوسازی خانه این خانواده ها یکی از رسالت‌های مهمی است که بنیاد علوی در چند سال اخیر به آن توجه ویژه ای داشته و در این مسیر حرکت های قابل تاملی را ترتیب داده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در این راستا همکاری و همراهی بنیاد علوی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نیز سازمان بهزیستی از سال ۱۳۹۳ تاکنون و به مدت ۶ سال زمینه ساز ساخت هزاران مسکن برای خانواده های مذکور شده است و گره از کار هزاران شهروند معلول باز کرده است.
هدف از این تفاهم نامه ها کمک به تامین مسکن مناسب برای خانواده های دارای حداقل دو عضو معلول فاقد مسکن و تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده است و بر اساس این تفاهم نامه ها که در طی 6 سال گذشته دنبال شده است، حداکثر کمک بلاعوض برای احداث هر واحد مسکونی شهری ۳۰۰ میلیون ریال و برای هر واحد روستایی ۱۸0 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

ورود بنیاد علوی به موضوع ساخت خانه برای خانواده‌هایی که دارای عضو معلول هستند سبب شده تا این مجموعه تا کنون بیش از 3500 خانه را به شکل کامل و یا مشارکتی تکمیل کند و در اختیار خانواده های مورد نیاز قرار دهد.
آمار به دست آمده در این مورد گویای آن است که فعالیت عمرانی و حمایتی از ساخت خانه در شهر و روستا های استان های مختلف کشور تقریباً در تمامی استان ها صورت گرفته و هیچ کدام از استان های کشور از این حمایت های مالی بی نصیب نمانده اند.

در این بین استان تهران با ۱۲۶۸ سهمیه، استان لرستان با ۴۲۰ سهمیه، استان اصفهان با ۵۵۷ سهمیه، استان خراسان رضوی با ۸۲۰ و استان فارس با ۶۳۱ سهمیه از جمله استان هایی هستند که بیشترین خدمات را از این بنیاد برای ساخت یا نوسازی مسکن شهروندان معلول دریافت کرده اند.
با توجه به اینکه مسکن و هزینه های سنگین ساخت و تهیه آن برای بسیاری از خانواده های معلول به یکی از مشکلات غیرقابل حل تبدیل شده بود، اکنون ورود این نهاد فرا دولتی به موضوع مورد اشاره توانسته است بخش کوچکی از آلام و فشارهای تحمیلی به این خانواده ها را از بین ببرد.
فرصت قابل تأمل و ارزشمندی که می تواند در ادامه با حمایت سایر نهادها و ارگان های مسئول منجر به اقدامات خوب و ارزشمند بیشتری شود و جامعه معلول کشور را حداقل از دغدغه های مرتبط با مسکن و سرپناه برهاند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید