ترامپ و تیشه به ریشه اتحادیه اروپا

    کد خبر :325291

تحریک «ترزا می» برای شکایت از اتحادیه اروپا و تشویق «ماکرون» برای جدا شدن از این اتحادیه نشان می دهد که «دونالد ترامپ» برنامه ای هدفمند برای از میان برداشتن اتحادیه اروپا دارد.

افشاگری «ترزا می» نخست وزیر انگلیس درباره تحریک شدن از سوی رئیس جمهور آمریکا برای شکایت از اتحادیه اروپا نشان می دهد که دشمنی ترامپ با اروپا بسیار جدی تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می شد.

ترزای می روز گذشته گفته بود دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به او گفته است باید بر سر مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از این اتحادیه شکایت کند. می در پاسخ به پرسش بی بی سی توضیح داد که «دونالد ترامپ به من گفت باید علیه اتحادیه اروپا اقامه دعوا کنم و به جای مذاکره از این اتحادیه شکایت کنم».

البته این برای اولین بار نیست که ترامپ مقامات اروپایی را علیه اتحادیه اروپا تحریک می کند، برای مثال ماه گذشته اعلام شد که ترامپ «امانوئل ماکرون» را نیز تشویق به ترک اتحادیه اروپا کرده است.

در جریان سفر ماکرون به ایالات متحده، رئیس جمهور آمریکا از امانوئل ماکرون، رئیس فرانسه پرسیده است که او چرا کشورش را از اتحاادیه اروپا خارج نمی‌کند. ترامپ پیشنهاد کرده است که در صورت خروج فرانسه، آمریکا می‌تواند توافق تجاری دوجانبه با این کشور منعقد کند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که ترامپ این پیشنهاد را در ماه آوریل، زمانی که ماکرون به کاخ سفید رفته بود، ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، ترامپ از ماکرون پرسیده است که «چرا شما از اتحادیه اروپا خارج نمی‌شوید؟»

ترامپ به ماکرون پیشنهاد کرده است که در صورت خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، آمریکا می تواند توافق تجاری دوجانبه بهتری را با فرانسه داشته باشد.

اروپا دشمن آمریکا

اما در ادامه این اقدامات، ترامپ دیروز یکشنبه اروپا را دشمن آمریکا خوانده و گفته بود: فکر می کنم که دشمنان زیادی داریم. به عقیده من اتحادیه اروپا در آنچه در زمینه تجارت با ما انجام می دهند، یک دشمن تلقی می شود. اکنون ممکن است اتحادیه اروپا را مورد تصور خود قرار ندهید؛ اما آن ها دشمن هستند.

ترامپ پیش از سفر به اروپا نیز با انتشار مجموع پیام هایی در توئیتر به شدت متحدان اروپایی آمریکا در ناتو را به باد انتقاد گرفته بود.

رئیس جمهور آمریکا برای برهم زدن آرامش کشورهای اروپایی پیش از آغاز نشست ناتو آلمان را هدف قرار داده و این کشور را که بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا محسوب می شود گروگانی در دستان روسیه توصیف کرده بود.

ترامپ هفته گذشته در نشست رهبران ناتو ضمن انتقاد از سیاست‌های آلمان، گفت: یک قرارداد گازی نامناسب با مسکو، سبب شده است تا آلمان اسیر روسیه شود. همه در سراسر جهان درباره این قرارداد صحبت می‌کنند. آن‌ها می‌گویند، ما در حال پرداخت میلیاردها دلار به شما هستیم تا از شما حفاظت و حمایت کنیم، ولی شما در حال پرداخت میلیاردها دلار به روسیه هستید. آلمان به طور کامل توسط روسیه کنترل می‌شود.

ترامپ بارها آلمان را هدف شدیدترین حملات خود قرار داده و بزرگترین اقتصاد اروپا را متهم کرده است که هزینه‌های کافی را برای توسعه قدرت نظامی ناتو اختصاص نمی‌دهد.

ترامپ در نشست ناتو گفت: ما در حال حفاظت از آلمان، فرانسه و همه هستیم. این اقدام دهه هاست که انجام شده است. ما قصد نداریم این روند را ادامه دهیم.

تضعیف همه اتحادها با هدف افزایش قدرت آمریکا

عملکرد ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری نشان می دهد که وی درصدد تضعیف تمامی اتحادها و پیمان هایی است که به نوعی آمریکا را محدود می کنند. خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، نفتا، برجام و … نشان می دهد که به اعتقاد ترامپ تعهداتی که آمریکا بواسطه حضور در پیمان های بین المللی دارد این کشور را گرفتار محدودیت می کند و از سوی دیگر سایر اتحادیه های بین المللی تلاش می کنند تا با سوء استفاده از محدودیت های ایجاد شده برای آمریکا قدرت خود را افزایش دهند.

آلمان، فرانسه و انگلیس به لحاظ اقتصادی و نظامی، قدرت های اصلی اروپا هستند و تحریک آنها برای موضع گیری علیه اتحادیه اروپا بدون شک سبب ایجاد اختلاف در آن می شود. اختلافات ترامپ با متحدان آمریکا از زمان اجلاس جی هفت در کانادا جدی تر شده و اظهارات اخیر علیه آلمان نیز می تواند به شدت گرفتن این اختلاف ها منجر شود.

اروپا از لحاظ امنیتی وابستگی زیادی به آمریکا دارد که این وابستگی از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شده اما اقدامات ترامپ موجب فاصله افتادن میان واشنگتن و بروکسل به عنوان دو متحد قدیمی شده است. اعمال تعرفه های تجاری و نادیده گرفتن منافع اروپا در سطح کلان شاید موجب شود که سران قاره سبز شعار مستقل بودن را در عمل نشان دهند اما در هر صورت نمی توان در این موضوع شک کرد که چه سران اروپا در برابر آمریکا با یکدیگر متحد باشند چه نباشند، ترامپ در پی تضعیف آنها و استفاده از فرصت های بوجود آمده برای افزایش قدرت آمریکا است. در واقع به اعتقاد ترامپ آمریکا در سال های گذشته خود را فدای متحدانش کرده و اکنون نوبت متحدان است که فدای آمریکا شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید