قمی:

پول‌گرفتن در ازای کارنامه‌دادن یا ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی خلاف قانون است

    کد خبر :325276

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه «گرفتن پول از اولیاء در مدارس دولتی خلاف قانون است» گفت:‌ اگر اولیاء در هنگام گرفتن کارنامه و یا زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان با این تخلف مواجه شدند آن را به ستاد نظارت آموزش و پرورش و یا اداره بازرسی این وزارتخانه گزارش کنند.

محمد قمی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی تحصیلات تا پایان مقطع متوسطه رایگان است و دولت مکلف به فراهم کردن وسیله تحصیل دانش‌آموزان در سراسر کشور است البته طبق ضوابط آموزش و پرورش، تحصیل در مدارس غیرانتفاعی، نمونه دولتی و شبانه منوط به پرداخت مبلغی پول است.

وی افزود: بر این اساس برای تحصیل در مدارس دولتی به هیچ وجه نباید پولی پرداخت شود، برخی از مدیران مدارس با این استدلال که سرانه پرداختی آنها کم است و نمی‌توانند هزینه مدرسه را تامین کنند از اولیای دانش‌آموزان مبالغی را دریافت می‌کنند تا هزینه‌هایشان تامین شود، این تفکری غلط است البته اولیای دانش‌آموزان به اختیار خودشان می‌توانند مبلغی را کمک کنند که این کمک نباید اجباری باشد، اگر اجباری صورت گیرد خلاف قانون بوده و باید برخورد شود.

قمی تاکید کرد: بر این اساس اگر در زمان دادن کارنامه دانش‌آموزان و یا هنگام ثبت‌نام آنها درخواست پول صورت گیرد کاری خلاف قانون صورت گرفته که وزارت آموزش و پرورش طبق روال سال‌های گذشته با آن برخورد می‌کند کما اینکه تاکنون هم برخورد کرده است. بنده این مساله را کتمان نمی‌کنم که برخی مدارس با عناوین مختلف از اولیای دانش‌آموزان پول می‌گیرند که این خلاف قانون است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بررسی این موضوع در کمیسیون، گفت: ما در این جلسه به مسئولان آموزش و پرورش تاکید کردیم که باید نظارت‌های کافی صورت گیرد تا پول برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس دولتی گرفته نشود، بر این اساس کمیته‌ای در مناطق و استان‌های مختلف در وزارت آموزش و پرورش به عنوان نظارت تشکیل شده که بازرسانی نیز به مدارس فرستاده می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر اولیای دانش‌آموزان به موردی برخورد کردند که برای گرفتن کارنامه و یا ثبت‌نام در مدارس دولتی مجبور به پرداخت پول شدند باید آن را به ستاد نظارت در هر منطقه یا اداره بازرسی آموزش و پرورش گزارش کنند تا برخوردهای لازم صورت گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید