توافق گمرک ایران و آذربایجان برای تسهیل و توسعه تجارت

    کد خبر :324798

روسای گمرکات ایران و آذربایجان برای تسهیل و توسعه تجارت ۷ محور توافق کردند.

به گزارش بازتاب به نقل از گمرک ایران، فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران در نشست دوجانبه روسای کل گمرکات ایران و آذربایجان در جلفا بر لزوم تسریع در حل گمرکی مشکلات طرفین تاکید کرد.

در این نشست دو جانبه که مدیران کل گمرکات هم مرز با آذربایجان و جمهوری نخجوان نیز حضور داشتند پس از طرح مسایل ومشکلات موجود در ۷ بند به توافق رسیدند.

هفت محور مورد توافق گمرکات ایران و آذربایجان برای تسهیل و توسعه تجارت به شرح زیر است:

۱- مشکلات فنی موجود تبادل اطلاعات در اسرع وقت با تشکیل کمیته کارشناسی فناوری اطلاعات مرتفع شود.

۲- بحث تبادل اطلاعات دستگاههای ایکس ری در دستور کار قرار گیرد.

۳_ با توجه به درخواست مسئولین گمرک نخجوان موضوع ترانزیت خارجی دام وگل و گیاه از مبدا جمهوری نخجوان به مقصد آدربایجان بررسی و مراتب به وزارت جهاد کشاورزی منعکس شود.

۴- موضوع وضع تعرفه‌های ترجیحی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نخجوان با توجه به استقبال طرفین بررسی می شود.

۵- ‌با توجه به تجربه موفق تبادل اطلاعات کارنه تیر ایران و ترکیه پیشنهاد تبادل اطلاعات کارنه تیر از طرف رییس کل گمرک کشورمان مطرح و با استقبال طرف آذری مواجه شد.

۶- با توجه به شبانه روزی شدن مرزهای بیله سوار و جلفا مقرر شد نواقص موجود از جمله عدم حضور شرکتهای حمل و نقل و شرکتهای بیمه در ساعات پایانی شب حل و فصل شود.

۷-رییس کل گمرک کشورمان با توجه به تجارب ارزشمند کشورمان در کشفیات مواد مخدر و انسان پیشنهاد برگزاری برگزاری دورهای آموزشی برای پرسنل گمرک آذربایجان را مطرح کرد و رییس کل گمرک آذربایجان دستور داد در اولین فرصت نسبت به اعزام کارشناس اقدام شود.

لازم به ذکر است که رییس کل گمرک ایران را در این سفر کاخکی مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل، بهپوری مشاور رییس کل و حبیب وند رییس گروه همکاری های دو جانبه دفتر همکاری های بین الملل همراهی می کنند.

توسعه تعاملات گمرکی ایران و نخجوان

بر اساس این گزارش؛ فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران با واصف تالبوف رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان و عالی ترین مقام اجرایی نخجوان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین بر توسعه تعاملات فیمابین تاکید کردند. رییس مجلس عالی نخجوان ضمن تشکر از سفر ریس کل گمرک ایران و هیات همراه خواستار مساعدت گمرک ایران در ترانزیت گل و گیاه و دام زنده از مبدا نخجوان شد که مقرر شد موضوع از طریق وزارت کشاورزی پیگیری شود.

فرود عسگری نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر خود و هیات همراه به نخجوان قول داد؛ موضوع تعرفه ترجیحی و ترانزیت دام زنده و گل و گیاه را پیگیری کند.

در ادامه سفر رییس کل گمرک ایران به جمهوری نخجوان و دیدار با رییس گمرک نخجوان توافقات نشست دوجانبه روسای کل گمرکات جمهوری اسلامی ایران و کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان به امضای روسای کل گمرکات ایران و آذربایجان رسید. در این دیدار همتای آذری رییس کل گمرک ایران و هیات عالی رتبه گمرکی آذربایجان و سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان نیز حضور داشت.

در این توافقات که به امضای دو طرف رسید؛ بر اجرای کامل پنجره واحد تجاری به منظور بازرسی کالا و وسایل نقلیه عبوری بین گمرک جلفا، پلدشت و تبادل بر خط الکترونیکی در مرزهای دو کشور، همچنین تبادل اطلاعات ایکس ری، سازماندهی برگزاری دورهای آموزشی به منظور تقویت مبارزه مشترک با قاچاق ، یکسان سازی حق بیمه، اجرای کامل عملیات شبانه روزی شدن گمرکات بیله سوار و آستارا و حضور ماموران قرنطینه در گمرک پلدشت به منظور ترانریت دام زنده و گل و گیاه و صدور مجوز خط ویژه جهت عبور مسافران مخصوص و امکان صدور ویزا در دو طرف توافق کردند.

رییس کل گمرک کشورمان در ادامه سفر به نخجوان در محل سرگنسولگری کشورمان در جمهوری نخجوان حضور یافت و ضمن دیدار با سر کنسول و اعضای کنسولگری در خصوص مسایل و مشکلات موجود در مرزهای مشترک بحث و تبادل نظر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید